T tobiast skrev:
Jag har också hört det men ryktet om vårt gemensamma ägande i Postnord är troligen överdrivet.
Jag säljer gärna min del om du vill ha lite mer. ;)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag säljer gärna min del om du vill ha lite mer. ;)
Det låter intressant, antingen blir det väl nedläggning eller utförsäljning efter nästa val.
Pris?

Ja, nu går de väl runt för första gången på länge så flera hundra vill jag nog ha.

Ja, nu går de väl runt för första gången på länge så flera hundra vill jag nog ha.
Jag hadde nog tänkt mej typ ett häfte frimärken som ändå riskerar att bli inkuranta.
Roligt om de går runt, det är förvånande men positivt om det är sant.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Nytt förslag ger Postnord rätt att kräva flytt av husägares brevlådor till en samlad plats högst 200 meter från huset.

Du kan läsa artikeln här: Postnord ska kunna kräva flytt av brevlåda
De krävde att jag flyttade min postlåda 500 m från huset. Undras om de kommer undan med det bara för att min tomt slutar uppe vid brevlådorna förstår att det är praktiskt för annars hade de ändå fått åka ner på grusvägen som går förbi huset med problem att vända men ivf. :(

Ja, postnord säger ju att lådan ska sitta i tomtgräns längs brevbärarens färdväg, eller i lådsamling om det är utanför tätort, så förmodligen.

Tomtgränsen kan omöjligen vara 500 meter från huset. Fastighetsgränsen möjligtvis.

useless useless skrev:
Tomtgränsen kan omöjligen vara 500 meter från huset. Fastighetsgränsen möjligtvis.
Enligt hörsägen lär det finnas ensamgårdar i Norrlands inland där Postnord hävdar att postlådan skall stå i närmaste större samhälle och dit kan det vara 20km eller mer.
Jag vet inte om det här stämmer men så sägs det.

Cheesen
tveksamt tveksamt skrev:
Finns gott om långa avstånd:

I Sorsele är snittavståndet till brevlådan drygt 700 m för lantbrevbärarrutten: [länk]

Alf och Anette har 2,7 mil till postlådan: [länk]

Gun och Christer har 4 mil. Hon har dessutom en funktionsvariation som gör det svårt att gå: [länk]
Jo jag sitter just nu i stugan och tänker på mina grannar... Dom har 1,5km respektive 18km till brevlådan.

Sophämtnigen däremot... Funkar klockrent vid vägen.

useless useless skrev:
Vad menar du är skillnaden mellan tomtgräns och fastighetsgräns? Tomten är på 1,5 ha.långsmal tomt.

tveksamt tveksamt skrev:
Finns gott om långa avstånd:

I Sorsele är snittavståndet till brevlådan drygt 700 m för lantbrevbärarrutten: [länk]

Alf och Anette har 2,7 mil till postlådan: [länk]

Gun och Christer har 4 mil. Hon har dessutom en funktionsvariation som gör det svårt att gå: [länk]
Jag skulle nog ha svårt att gå 8 mil dagligen för att hämta posten även utan funktionsvariation. Jag tycker det är jobbigt nog att behöva tömma eländet 500 m bort särskilt när man får massor av post som ska till andra personer i byn.

P xxxscrabblexxx skrev:
Vad menar du är skillnaden mellan tomtgräns och fastighetsgräns? Tomten är på 1,5 ha.långsmal tomt.
En tomt är marken närmast huset, på sin höjd 50 meter åt varje håll, men sällan så mycket. Resten av dina 1,5 ha är din fastighet, men inte din tomt.

Den praktiska skillnaden är främst att allemansrätten gäller på den delen av fastigheten som inte är tomtmark.

En tomt är marken närmast huset, på sin höjd 50 meter åt varje håll, men sällan så mycket. Resten av dina 1,5 ha är din fastighet, men inte din tomt.

Den praktiska skillnaden är främst att allemansrätten gäller på den delen av fastigheten som inte är tomtmark.
Jag trodde att när det står att det är tomtmark i papperen från lantmäteriet så ska det räknas som tomtmark.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.