342 905 läst · 2 152 svar
343k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Det är säkert så. Andra paket jag fått via andra företag så har det stått att det sorteras eller väntar på vidare transport efter att det sorterats. För att sedan stå under transport när det faktiskt transporteras någonstans.
Men alla företag har väl sina egna system.
Men alla företag har väl sina egna system.
Husägare
· Jönköping
· 5 653 inlägg
Jo men det brukar stå så. Har handlat en hel del som gått via importcentralen i Toftanäs.
Enligt PostMords semantik är en försändelse under transport under hela tiden mellan in- och utlämning, oavsett om den ligger en hel dag och skräpar på någon distributionscentral i väntan på att någon ska förbarma sig över den. Om detta kan man givetvis ha åsikter, men så är det.
De olika klockslagen kommer från att paketet passerat och skannats på någon kontrollpunkt, oftast vid ankomst samt avgång för vidare distribution.
Enligt PostMords semantik är en försändelse under transport under hela tiden mellan in- och utlämning, oavsett om den ligger en hel dag och skräpar på någon distributionscentral i väntan på att någon ska förbarma sig över den. Om detta kan man givetvis ha åsikter, men så är det.
De olika klockslagen kommer från att paketet passerat och skannats på någon kontrollpunkt, oftast vid ankomst samt avgång för vidare distribution.
Inte ovanligt att få olika klockslag och datum från terminalen på Toftanäs! Det är väl när de flyttar runt paketen och de passerar olika avläsningsställen. Inte omöjligt att du får fler klockslag därifrånN Niq skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 653 inlägg
Inte bara PostMord som har sina små svårigheter... UPS brukar vara fenomenala men just den här gången har ett paket från Belgien till Jönköping hittills färdats via Köln-Arlanda-Vantaa-Malmö... fortsättning följer, antar jag...
(Det är nog mer än en gång som paketet mött sig självt därute!)
Till saken hör att flygrutterna både till Stockholm och Malmö går mer eller mindre rakt ovanför oss. Kunde de inte bara droppa det med fallskärm?
(Det är nog mer än en gång som paketet mött sig självt därute!)
Till saken hör att flygrutterna både till Stockholm och Malmö går mer eller mindre rakt ovanför oss. Kunde de inte bara droppa det med fallskärm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Borgholm, Öland
· 146 inlägg
I stora drag tycker jag PostNord sköter sin postutdelning "hyfsat". Vad jag däremot har reagerat på sedan mars 2018 var att de införde "straffavgiften" vig privatimport utanför EU. Den var väl inledningsvis 75 kronor. Hur mycket den är idag vet jag inte. Drabbar oss väldigt hårt som handlar mycket på EBAY. Så idag har jag helt och hållet gått över till WISH.COM. Enda nackdelen med WISH är väl att i princip allt kommer från Kina. Trist för oss som även söker produkter med avsändningsland USA som exempel.
Husägare
· Jönköping
· 5 653 inlägg
Knappast PostMords fel. Det är för att varorna måste tulldeklareras, och han som sitter och deklarerar ska ju ha betalt han med.elektronikfreak skrev:I stora drag tycker jag PostNord sköter sin postutdelning "hyfsat". Vad jag däremot har reagerat på sedan mars 2018 var att de införde "straffavgiften" vig privatimport utanför EU. Den var väl inledningsvis 75 kronor. Hur mycket den är idag vet jag inte. Drabbar oss väldigt hårt som handlar mycket på EBAY. Så idag har jag helt och hållet gått över till WISH.COM. Enda nackdelen med WISH är väl att i princip allt kommer från Kina. Trist för oss som även söker produkter med avsändningsland USA som exempel.
Nu tycks en stor förbättring skett. Två olika paket, där jag hade fått ange utlämningsställe vid beställningen, fick jag direkt hem till dörren. Och snabbt gick det. Leverans 1,5 dag efter beställning från Danmark. Leverans från Stockholm tog 3 dagar, men även det är ju snabbt!
Men nog är det konstigt att dessa avgifter är mycket lägre om man har en annan speditör. Beställde en skiva med K-pop till dottern, då kom vi undan med 49kr inklusive moms. Dvs, vi betalade bara för momsen, men då var speditören DHL och inte PostNord...ricebridge skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Det är ingen straffavgift som de infört.........det har alltid funnits en sådan avgift vid import. Posten har bara valt att strunta i den tidigare och det var ju det dom fick bannor för. De har nu bara börjat göra det dom alltid skulle ha gjort.....De enda som behövt förtulla är ju de som råkat ut för stickprov tidigare och en del fick ju igenom varor för hundratusentals kronor ibland helt oförtullat.......Det är ju inte så det ska vara..........elektronikfreak skrev:I stora drag tycker jag PostNord sköter sin postutdelning "hyfsat". Vad jag däremot har reagerat på sedan mars 2018 var att de införde "straffavgiften" vig privatimport utanför EU. Den var väl inledningsvis 75 kronor. Hur mycket den är idag vet jag inte. Drabbar oss väldigt hårt som handlar mycket på EBAY. Så idag har jag helt och hållet gått över till WISH.COM. Enda nackdelen med WISH är väl att i princip allt kommer från Kina. Trist för oss som även söker produkter med avsändningsland USA som exempel.
Morsan hade beställt 2 st ansiktsmasker som kom förra veckan.
Paketet var av storleken av en tidning, typ allers både i tjocklek och storlek, samt i mjukplastkuvert.
"Kunde inte levereras" till brevlådan, utan jag fick åka och hämta det hos ica som posten bekvämt bestämde sig för att dumpa den på.
Paketet var av storleken av en tidning, typ allers både i tjocklek och storlek, samt i mjukplastkuvert.
"Kunde inte levereras" till brevlådan, utan jag fick åka och hämta det hos ica som posten bekvämt bestämde sig för att dumpa den på.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 729 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 729 inlägg
@Jarlingar Jag har fått vänta mer än 90 dagar efter ankomst till Sverige. Du är inte ens en månad in på den.
Det är en sanning med modifikation. Man har alltid varit skyldig att betala moms, men det har Postnord struntat i att kontrollera och fått bannor för. I och med att man har börjat ta ut moms på alla försändelser har man också infört en administrativ avgift som tillkommer utöver momsen och eventuell tull.S Stefan1972 skrev:
- För försändelser med ett deklarerat värde under 1 700 kronor blir avgiften i normalfallet 75 kronor inklusive moms. Avgiften ska täcka PostNords kostnader för att utföra momsdeklarationen.
- För försändelser med ett deklarerat värde på 1 700 kronor eller högre kvarstår den nuvarande avgiften på 125 kronor inklusive moms, som utöver kostnaden för att hantera moms även ska täcka kostnaden för tulldeklarationen.
Precis, DHL klarar av moms-deklarationen utan att ta någon extra avgift för den...useless skrev:Det är en sanning med modifikation. Man har alltid varit skyldig att betala moms, men det har Postnord struntat i att kontrollera och fått bannor för. I och med att man har börjat ta ut moms på alla försändelser har man också infört en administrativ avgift som tillkommer utöver momsen och eventuell tull.
- För försändelser med ett deklarerat värde under 1 700 kronor blir avgiften i normalfallet 75 kronor inklusive moms. Avgiften ska täcka PostNords kostnader för att utföra momsdeklarationen.
- För försändelser med ett deklarerat värde på 1 700 kronor eller högre kvarstår den nuvarande avgiften på 125 kronor inklusive moms, som utöver kostnaden för att hantera moms även ska täcka kostnaden för tulldeklarationen.
...förutom själva momsen då.
Å andra sidan har Postnord blivit billigare när man skickar inrikes småpaket i och med att avgiften för skrymmande brev är borta och man kan skicka spårbart paket upp till ett kg för dryga femitilappen med deras skickalätt-koncept.