340 506 läst · 2 152 svar
341k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
I det danska TV-programmet "Kontant" - Danmarks svar på "Plus" - undersöks varför UPS inte lyckas leverera paket hem till folk. Skulle gissa att liknande förhållande även gäller andra leverantörer.
Övervakningsvideos visar att UPS-bilar anländer till leveransställen, leveransen markeras som "mottagaren ej hemma" och bilarna kör iväg igen utan att chauffören har försökt nå mottagaren. En anonym chaufför säger att UPS tjänar på att hämta paket, inte lämna paket. UPS ledning i Danmark - samma som för Sverige - vägrar att ställa upp på en intervju och svara på frågor, utan mailar bara att "god kundservice är helt central för UPS"
Med det sagt, så har alla leveranser, både med PostNord och andra leverantörer, fungerat bra här en längre tid nu.
PS. För de som finner danska obegripligt finns det dansk text till programmet Kontant, oftast lättare att förstå än talad danska
Övervakningsvideos visar att UPS-bilar anländer till leveransställen, leveransen markeras som "mottagaren ej hemma" och bilarna kör iväg igen utan att chauffören har försökt nå mottagaren. En anonym chaufför säger att UPS tjänar på att hämta paket, inte lämna paket. UPS ledning i Danmark - samma som för Sverige - vägrar att ställa upp på en intervju och svara på frågor, utan mailar bara att "god kundservice är helt central för UPS"
Med det sagt, så har alla leveranser, både med PostNord och andra leverantörer, fungerat bra här en längre tid nu.
PS. För de som finner danska obegripligt finns det dansk text till programmet Kontant, oftast lättare att förstå än talad danska
jag har samma erfarenhet av ups här i Stockholm och har sedan några år slutat använda ups och OM jag ändå måste så försöker jag hämta paketet själv.Microkatten skrev:I det danska TV-programmet "Kontant" - Danmarks svar på "Plus" - undersöks varför UPS inte lyckas leverera paket hem till folk. Skulle gissa att liknande förhållande även gäller andra leverantörer.
Samma här. Nu verkar det som att UPS har lyckats straffa ut sig för det är inte många webbhandlare som nyttjar dem längre vad jag har sett. Undrar om ens Amazon använder dem i Sverige?MathiasS skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 343 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 343 inlägg
Danska är inte lätt att förstå överhuvudtagetMicrokatten skrev:I det danska TV-programmet "Kontant" - Danmarks svar på "Plus" - undersöks varför UPS inte lyckas leverera paket hem till folk. Skulle gissa att liknande förhållande även gäller andra leverantörer.
Tidigare har ju ups varit bra
Amazon (åtminstone .com) använder dem i Sverige, och jag tror att svenska Amazon använder dem när de måste ha något snabbt från ett europalager till dörr i Sverige.ClasseClas skrev:
Som med mycket annat tror jag att UPS varierar beroende på vilka som jobbar i ens område. Hos mig är UPS överlägset bäst. Deras självbetjäningswebb är dock kass i praktiken. (Jag tror det beror på hur de kopplar en mottagaradress mot ett konto i självbetjäningswebben, hade det fungerat bättre hade det varit klockrent.) Telefonkundtjänst är dock tiptop.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ibland när man beställer grejer utomlands så är det tvingat från avsändaren att skicka med Postnord Hemleverans. I princip varje gång tar det uppemot en vecka extra innan man kan hämta ut paketet på ICA. Att faktiskt få det hemlevererat verkar näst intill omöjligt (kanske lyckats en gång av tio), och hundra gånger av hundra går det betydligt fortare att få paketet om man kan välja leverans direkt till ICA istället. Somliga gånger lastas paketet på bil flera mornar i rad men sen verkar de inte hinna komma hela vägen till mig innan dagen är slut så då åker paketet tillbaka till terminalen igen och samma procedur repeteras följande dag. Så jag skulle vilja påstå att där jag bor funkar hemleverans faktiskt inte alls.
Däremot funkar PostNords normala pakethantering och utdelning till brevlåda och utlämningsställen alldeles utmärkt. Ibland är de så snabba att det känns som att ens paket fått åka egen bil från dörr till dörr. Har även UPS, Schenker, och Instabox i närheten och alla funkar perfekt.
Däremot funkar PostNords normala pakethantering och utdelning till brevlåda och utlämningsställen alldeles utmärkt. Ibland är de så snabba att det känns som att ens paket fått åka egen bil från dörr till dörr. Har även UPS, Schenker, och Instabox i närheten och alla funkar perfekt.
Fick notis att mitt paket var på väg igår och vid 11 idag var det levererat. Snyggt placerat utanför dörr som annonserats.
om jag måste hitta något att klaga på något så är det alla utskick att det är på gång, snart, strax, nu, nyss, förut
om jag måste hitta något att klaga på något så är det alla utskick att det är på gång, snart, strax, nu, nyss, förut
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 574 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 574 inlägg
Jag kan alltid gå in i appen och direkt, innan PostNord ens försöker köra ut det, peka om paketet direkt till ombud. PostNord har ryckt upp sig. De som funkar sämst är de klassiska ”företagsleverantörerna” Schenker och DHL som till privatpersoner levererar en tjänst som är anpassad för företag.David Wallin skrev:Ibland när man beställer grejer utomlands så är det tvingat från avsändaren att skicka med Postnord Hemleverans. I princip varje gång tar det uppemot en vecka extra innan man kan hämta ut paketet på ICA. Att faktiskt få det hemlevererat verkar näst intill omöjligt (kanske lyckats en gång av tio), och hundra gånger av hundra går det betydligt fortare att få paketet om man kan välja leverans direkt till ICA istället. Somliga gånger lastas paketet på bil flera mornar i rad men sen verkar de inte hinna komma hela vägen till mig innan dagen är slut så då åker paketet tillbaka till terminalen igen och samma procedur repeteras följande dag. Så jag skulle vilja påstå att där jag bor funkar hemleverans faktiskt inte alls.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja det är en bra grej att man kan välja bort hemleveransen i appen. Samtidigt kan man tycka att de borde kunna klara av att även leverera hem om de nu har en sådan tjänst. Men i ärlighetens namn gav jag upp till slut och har helt vägrat hemleverans rätt länge nu, så det kan hända att det faktiskt fungerar numera, även om jag är ytterst tveksam till det. Att de klarat av att rycka upp sig från typ 5% lyckade leveranser till åtminstone 95% (som känns skäligt) på något år är osannolikt. Nu talar jag såklart inte om annat än Sundsvall/Timrå.F fsn skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 343 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 343 inlägg