340 512 läst · 2 152 svar
341k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Nej det kan nog vara rätt, sen gör man ju ett aktivit val för man ber om att det ska lämnas utanför dörren men det har kanske inte blivit provat i domstol.S Stefan1972 skrev:Vet inte hur långt man kan dra det men det är avsändarens skyldighet att mottagaren får det man har beställt. Det är grunden i all handel. Mottagaren har ingen relation eller avtal med transportören. Dyker det inte upp eller att det kanske blir stulet så får leverantören skicka nytt. Resten får de ta med sin avtalspart.
Sen är det säkert avsändare som tycker att det räcker med att visa att nån har levererat men frågan är ju som sagt om det räcker.....Rent juridiskt alltså.
Jag tänker att han ska reklamera till företaget som skickat och fraktbolaget och till ev kortföretag / klarna / PayPal hur det nu blev betalt
Han bor dessutom en halv trappa upp, för det är 3 lgh bara, ska man högre upp så går man inte alls dit där hans trapp är.
Man går alltså inte förbi hans dörr om man tar hissen högst upp och går ner utan man måste då gå några meter åt "fel" håll upp för en halvtrappa då är man där
Man går alltså inte förbi hans dörr om man tar hissen högst upp och går ner utan man måste då gå några meter åt "fel" håll upp för en halvtrappa då är man där
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Jag har vid några tillfällen beställt varor från DN:s prenumerantshop; förra gången var drygt ett år sen och då hängdes paketet på postlådan, leverans med tidningsbudet/Early Bird och det var inte ett aktivt val jag gjorde. Har sett några andra "hemleveranser" både gå fel, och komma till fel adress (som senast när nyinflyttade grannens enorma kartong med ny takarmatur landade vid vår farstutrappa) så jag skulle aldrig klicka i detta val.
Men glömsk är jag såklart ibland och förrförra veckan gjorde jag en ny beställning från DN:s webshop, två dagar senare får jag ett mail - som jag först trodde var spam - att följande morgon skulle paketet levereras till min postlåda, alternativt hängas på postlådan. Då var det redan för sent att försöka ändra leveranssätt så bara hålla tummarna att paketet finns kvar när jag stiger upp vid pass 06:30.
Nu när jag skriver detta fick jag en aha-grej - det måste väl vara att det är DN som jag köpt från som gör att de enbart har leverans med tidningsutdelningen? Har inte tänkt i de banorna tidigare men tycker nu det verkar rimligt. Ett oskick ändå kan jag tycka, att hänga grejer för i det här fallet nästan 1000 kr väl synligt för alla som passerar mitt hus på morronkulan innan jag stigit upp.
Men glömsk är jag såklart ibland och förrförra veckan gjorde jag en ny beställning från DN:s webshop, två dagar senare får jag ett mail - som jag först trodde var spam - att följande morgon skulle paketet levereras till min postlåda, alternativt hängas på postlådan. Då var det redan för sent att försöka ändra leveranssätt så bara hålla tummarna att paketet finns kvar när jag stiger upp vid pass 06:30.
Nu när jag skriver detta fick jag en aha-grej - det måste väl vara att det är DN som jag köpt från som gör att de enbart har leverans med tidningsutdelningen? Har inte tänkt i de banorna tidigare men tycker nu det verkar rimligt. Ett oskick ändå kan jag tycka, att hänga grejer för i det här fallet nästan 1000 kr väl synligt för alla som passerar mitt hus på morronkulan innan jag stigit upp.
Jag har fått ett horn i sidan till flera av transportörerna utom DHL/Schenker/Postnord som sköter leveransen perfekt.
Flera kvällar nu har det ringt på dörren och chauffören har lagt paketet i snön eller t.o.m. i vattenpölen som blivit när det regnat massor. Va f-n, det är inte ok någonstans. Dom har i varje fall inväntat att jag öppnat dörren innan dom rullat vidare, alltid något
Flera kvällar nu har det ringt på dörren och chauffören har lagt paketet i snön eller t.o.m. i vattenpölen som blivit när det regnat massor. Va f-n, det är inte ok någonstans. Dom har i varje fall inväntat att jag öppnat dörren innan dom rullat vidare, alltid något
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Man godkänner väl att det får hängas på dörren, så leverantören går fri. Det är hos mottagaren det blir stulet. Jag skulle aldrig godkänna att de hängde det på dörren.S Stefan1972 skrev:Vet inte hur långt man kan dra det men det är avsändarens skyldighet att mottagaren får det man har beställt. Det är grunden i all handel. Mottagaren har ingen relation eller avtal med transportören. Dyker det inte upp eller att det kanske blir stulet så får leverantören skicka nytt. Resten får de ta med sin avtalspart.
Sen är det säkert avsändare som tycker att det räcker med att visa att nån har levererat men frågan är ju som sagt om det räcker.....Rent juridiskt alltså.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 343 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 343 inlägg
Det gäller att dubbelkolla transportalternativ när man beställer
Själv har jag slutat handla på Elgiganten eftersom de enbart har Bring som leveransalternativ, beställde en dator och expressleverans och den låg på Bring terminal i en vecka
Själv har jag slutat handla på Elgiganten eftersom de enbart har Bring som leveransalternativ, beställde en dator och expressleverans och den låg på Bring terminal i en vecka
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Du kommer ingenstans för har du godkänt att de får hänga det på dörren så blir det ditt ansvar. Att dra det för domstol blir oerhört dyrt om de ens tar det, beror ju på om det om försvann är värt ett halvt basbelopp eller inte. De kan ju också säga att du har varit försumlig när du inte tog hand om det direkt. Polisanmäl och se om du kan få ut det på försäkringen.nino skrev:
Redigerat:
Nej jag menade inte att ta det nånstans utan undrade mer om juridiken och om det blivit prövat.H HEM2121 skrev:Du kommer ingenstans för har du godkänt att de får hänga det på dörren så blir det ditt ansvar. Att dra det för domstol blir oerhört dyrt om de ens tar det, beror ju på om det om försvann är värt ett halvt basbelopp eller inte. De kan ju också säga att du har varit försumlig när du inte tog hand om det direkt. Polisanmäl och se om du kan få ut det på försäkringen.
Har ingen aning om vad det är för summor men eftersom båda studerar så lär det nog inte vara en 500ens skulle jag tro. Dom får skylla sig själva i det här fallet.
Försäkring är väl självrisk på så inte det heller är någon ide
Då måste man fråga sig varför man inte lämnar paketet när man uppenbarligen är på plats ? Verkar obegripligt och även osannolikt.M Mickebandsåg skrev:
kika på ett par filmer om kamerorna så hittar ni nog nått som passarnino skrev:
Ring är störst tror jag
https://www.google.com/search?q=doo...tiAF8kgEBM5gBAKABAcABAQ&sclient=gws-wiz-video
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Frågan är om det verkligen blir så vid en prövning......Att avsändaren har ett avtal med transportör där de har ett fraktsätt av detta slag får stå för dem. Det borde liksom innebära att man räknar med en viss procentuell förlust vid dylika ärenden. I grund och botten ska ju kunden ha det man har betalt för. Har man inte fått det så har säljaren misslyckats. Annars skulle ju ett fraktbolag kunna börja med enbart hemleveranser och svära sig fria från alla former av händelser efter det. Att transportören fotar att det är avlämnat är ju bara ett bevis på att transportören har uppfyllt sin del av avtalet gentemot säljaren. Det har inget med "avtalet" mellan säljare och köpare att göra. Köparen har ju fortfarande inte fått sina grejer.H HEM2121 skrev:
Såklart svårbevisat och inte prövat men jag tror ju att man har goda utsikter att lyckas iallafall.
Vid ett dylikt ärende så försöker ju säljande part såklart bevisa sin sak via dessa foton men det är som sagt bara hävda att dessa inget har med saken att göra. Det bevisar som sagt något annat.
Med tanke på att det bevisligen förekommer att postpersonal stjäl försändelser så är det väl inget konstigt.N nissebrun skrev:
De är antagligen rätt duktiga på att veta vad som döljer sig i paket och då kan det för en del vara lockande att sno varan om den verkar värdefull. Så de hänger det på dörren, filmar att de levererat och tar med sig paketet. Ett förhållandevis riskfritt brott då de antagligen ringt på dörren innan och därför tror att ingen är hemma. Och sen är det givetvis enkelt att skylla på ägaren som inte varit hemma och tagit emot det utan låtit det hänga på dörren så att vem som helst som går förbi kan sno det.
Det finns nog även såna som kommer hem, hittar försändelsen, smusslar undan den och sen påstår att de inte fått något och skyller på tjuvar och oärliga leverantörer.L lbgu skrev:Med tanke på att det bevisligen förekommer att postpersonal stjäl försändelser så är det väl inget konstigt.
De är antagligen rätt duktiga på att veta vad som döljer sig i paket och då kan det för en del vara lockande att sno varan om den verkar värdefull. Så de hänger det på dörren, filmar att de levererat och tar med sig paketet. Ett förhållandevis riskfritt brott då de antagligen ringt på dörren innan och därför tror att ingen är hemma. Och sen är det givetvis enkelt att skylla på ägaren som inte varit hemma och tagit emot det utan låtit det hänga på dörren så att vem som helst som går förbi kan sno det.
Det bästa är ju att ha en postlåda som går att leverera i utan att nåt hängs utanpå men som inte är alltför lätt att stjäla ur. Helst kameraövervakad.
Eller, om man är orolig för att få post och paket stulna, inte ha någon postlåda alls och hämta allt hos posten eller deras ombud