313 899 läst · 1 463 svar
314k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Vadf****. Regelmässig får jag sitta mycket längre än två timmar på akuten med sådana där skråmor.
Flådde vänster pekfinger i en gokart olycka för länge sedan. Ärret är ca fem cm långt och såret gav mer inblick än jag behövde i hur fingerleder och senor ser ut.
Kom in på SöS akut där en sköterska konstaterade att det måste sys och placerade mig på en brits i ett undersökningsrum. Ett par timmar senare kom en läkare in och konstaterade, ”det där måste sys”.
Lade bedövning och påstod att ”jag kommer tillbaka om en kvart och snor ihop det”.
Fyra timmar senare dök hon upp och började genast sy. Jag stirrade på en punkt på väggen och tänkte på Skatteverket men kunde inte undvika att rycka till lite på sista stygnet.
Då frågar läkaren om bedövningen släppt.
-Javisst… för länge sedan.
-Varför sade du inget?!
-Då hade jag fått vänta fyra timmar till…
Mvh Findus
Flådde vänster pekfinger i en gokart olycka för länge sedan. Ärret är ca fem cm långt och såret gav mer inblick än jag behövde i hur fingerleder och senor ser ut.
Kom in på SöS akut där en sköterska konstaterade att det måste sys och placerade mig på en brits i ett undersökningsrum. Ett par timmar senare kom en läkare in och konstaterade, ”det där måste sys”.
Lade bedövning och påstod att ”jag kommer tillbaka om en kvart och snor ihop det”.
Fyra timmar senare dök hon upp och började genast sy. Jag stirrade på en punkt på väggen och tänkte på Skatteverket men kunde inte undvika att rycka till lite på sista stygnet.
Då frågar läkaren om bedövningen släppt.
-Javisst… för länge sedan.
-Varför sade du inget?!
-Då hade jag fått vänta fyra timmar till…
Mvh Findus
”Senast 12 timmar”, men de skriver inte vad som händer sedan. Ättestupa eller amputation?A A-Man_08 skrev:
Själv tejpar jag allt som går att tejpa. Både på mig själv och andra. Så får andra njuta av att sitta på akuten och ta plats.
Verktygstokig
· Halland
· 7 576 inlägg
Sen är det risk att skiten är död och inte går att sy fast..(den avskavda alltså) Tejp och lim är bra.Hep skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 315 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 315 inlägg
Hade inte heller åkt in för den där... Suturtejp, mepitel (förband som inte fastnar i sår, och tejpa ihop det. Satte en morakniv i tumleden ca 1cm djupt, tejpade ihop och nu är det knappt synbart efter 6mån.
När jag klippte av mig själv fingertoppen med sekatören, den hängde kvar i en liten slamsa fortfarande så var det fasen inget snack om att sy när jag ringde sjukvårdsupplysningen. "Klipp av den då om den ändå är lös".
Jag la tillbaka det som var löst och tejpade så nu har jag spetsen kvar men ingen känsel på den ytan.
Jag la tillbaka det som var löst och tejpade så nu har jag spetsen kvar men ingen känsel på den ytan.
Tja, man kan tänka på många sätt med sånt här.
Jag ringde i alla fall 1177 som tyckte att det nog ändå var bra att kolla på det och säkert få rent från ev olja och jord.
Läkaren sa att det var nära att behöva sys men vi klarade oss idag.
Så rengöring och omtejpning var resultatet, och lite extra tejp och plåster i reserv.
Jag tycker också det är bra att dokumentera så många skador som möjligt om man skulle få problem längre fram och då få möjlighet till ersättning från försäkringar.
Att åka till akuten var inte ett alternativ, jag har bättre saker att göra än att sitta där. Jourcentralen passar bättre och jag fick en tid i eftermiddags och kunde vara kvar hemma och få annat gjort under tiden.
Jag ringde i alla fall 1177 som tyckte att det nog ändå var bra att kolla på det och säkert få rent från ev olja och jord.
Läkaren sa att det var nära att behöva sys men vi klarade oss idag.
Så rengöring och omtejpning var resultatet, och lite extra tejp och plåster i reserv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker också det är bra att dokumentera så många skador som möjligt om man skulle få problem längre fram och då få möjlighet till ersättning från försäkringar.
Att åka till akuten var inte ett alternativ, jag har bättre saker att göra än att sitta där. Jourcentralen passar bättre och jag fick en tid i eftermiddags och kunde vara kvar hemma och få annat gjort under tiden.
Jag tänkte inte på avsändaren, utan tittade bara på bilden. När jag såg att det var en Linus fru som skrivit, fick jag för mig att det var en annan Linus här på forumet (som är läkare) vars fru skrivit och då väckte lappen väldigt många frågor.
Bomullstuss indränkt i alsolsprit har jag till alla skadoraltaxis skrev:Skulle byta packbox på åkgräsklipparens hjulaxel och slant när jag skulle få loss den gamla.
Drog troligtvis i fingret i spåret för låsringen eller kilspåret och drog upp en ganska stor (allt är relativt) skiva av fingret.
Testar att tejpa ihop det nu (går att lyfta på ungefär 1x2 cm av huden) och får jag inte stopp på blodet får man väl åka till proffsen. [bild]