När jag sågade ett hack i tummen på bordssågen (tillräckligt brett och djupt för att rymma en tiokrona) fick jag skäll av sjuksköterskan på SÖS-akuten att jag hade tvättat med alsolsprit. Enligt henne skulle jag bara ha tvättat med tvål och vatten vilket gjorde mig lite förvånad. Var inte i tillräckligt bra form där och då för att ta en diskussion om varför det inte var bra att tvätta med alkohol.

Lasse

S
Hep Hep skrev:
Jag tänkte inte på avsändaren, utan tittade bara på bilden. När jag såg att det var en Linus fru som skrivit, fick jag för mig att det var en annan Linus här på forumet (som är läkare) vars fru skrivit och då väckte lappen väldigt många frågor.
Vi är överallt. 😎
L Lucif3r skrev:
Haha, skönt att hon förklarar, med bilder och allt, så att en 2åring skulle förstå 😛
Jag antar att du hade en förmåga att gå på mittenlinjen oavsett skada innan du fick den där guiden? 😁
Ja, sen började jag med fina plåster. 😂
Handskrivna instruktioner för att rengöra ett ytsår och sätta på plåster, inklusive teckning av bloddroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sinuslinus skrev:
Vi är överallt. 😎
Inom 30år så har vi världsherraväldet i våra händer ;)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Så jäkla klumpigt av mig! Jag sågade mig med fogsvansen. En liten tunn bit som jag skulle såga av brast och sågen hamnade på något sätt i mitt vänstra pekfinger som rev upp ett stort sår! Det blödde kraftigt, till akuten och fem stygn och stelkrampsspruta.
Bilden togs igår, fyra dygn efter olyckstillfället. I början på nästa vecka ska stygnen bort.
Såret gick ända in till benet. Tack och lov så blev inga senor skadade!

• Skadat vänsterpekfinger med fem stygn efter olycka med fogsvans, såret är djupt och synligt in till benet, nära läkt efter fyra dygn.
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
mexitegel och 10 till
  • Laddar…
Att såga in till benet utan motorassistans tyder på två två bra saker. Vass såg och effektiv teknik. Försök vara glad för det mitt i eländet.

Eller så beror det bara på envishet och då kan du glömma det jag skrev.

• Haha
  • Gilla
Nilstyko och 12 till
  • Laddar…
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Så jäkla klumpigt av mig! Jag sågade mig med fogsvansen. En liten tunn bit som jag skulle såga av brast och sågen hamnade på något sätt i mitt vänstra pekfinger som rev upp ett stort sår! Det blödde kraftigt, till akuten och fem stygn och stelkrampsspruta.
Bilden togs igår, fyra dygn efter olyckstillfället. I början på nästa vecka ska stygnen bort.
Gjort motsvarande men satte sågen i tummen innan jag sågade nästa tag. Lärdomen är att dels inte såga när man är trött, "ska bara", dels se till att sågbladet inte kan hamna på handen om det hoppar ur spåret, för det gör det ibland. Ett par timmar på SÖS istället för god nattsömn. Som tur var var det lugnt på akuten den natten. Det var tre läkare i rummet samtidigt. Så är det aldrig i vanliga fall.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Gjort motsvarande men satte sågen i tummen innan jag sågade nästa tag. Lärdomen är att dels inte såga när man är trött, "ska bara", dels se till att sågbladet inte kan hamna på handen om det hoppar ur spåret, för det gör det ibland. Ett par timmar på SÖS istället för god nattsömn. Som tur var var det lugnt på akuten den natten. Det var tre läkare i rummet samtidigt. Så är det aldrig i vanliga fall.
Stor vana av att såga dig i tummen?😬

Även jag har gjort samma sak med fogsvansen. Jag tejpade dock ihop det hemma då inget vitalt hade träffats. Ett fult ärr blev det ändå. Hade jag haft en handske på så hade jag klarat mig nästan oskadd, också en lärpenning.

Jag lärde mig även att man inte skall ha handen i närheten.

Jag sågade mig i tummen med bågsåg en gång. Sekunderna innan jag fått av handsken och kunde konstatera att tummen satt kvar var sådär roliga. Helt återställd nu.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Ring skrev:
Stor vana av att såga dig i tummen?😬
Inte just såga. En annan gång var det morakniven. Men då var kön längre på akuten och tummen hade låg prio jämfört med alla andra olycksfall som rullade in på St Göran.

Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Jag gjorde en liknande skada, men med kniv för mer än 30 år sedan.

Närbild på ett finger med ett ärr längs med sidan, troligen från en äldre skada orsakad av en kniv. Skadan är äldre men känseln är fortfarande nedsatt.
Skapa konto

Ungefär lika många stygn och inga senor skadade, men fortfarande bristfällig känsel i "yttersidan" av fingret 30 år senare.
Hoppas de lappade ihop med nervändarna mer rätt för din del.
God bättring!

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Ytliga nerver lagar de inte, de hoppas att det blir bra genom att de hittar varandra. Jag har nyligen opererat foten och saknar känsel i stora delar av densamma, men jag har mycket mer känsel nu än för några veckor sedan och det blir ständigt bättre.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
MultiMan
Jag har nästan alltid på mig relativt tunna men effektiva handskar när jag snickrar, meckar eller sådant. Varvar några Tegera med följsamma nötnarvshandskar som ligger 2-3mm i tjocklek. (Okänt märke för mig Kim Yuan, långt över förväntan). Det har räddat mina händer många gånger.

Vid mer avancerat arbete och risk för kross använder jag handskar med ledade tjocka plastskydd på ovansidan.

Har även skärskyddshandskar i köket. Lite överkurs kanske, men det är inget vidare att skära sig.

pacman42 pacman42 skrev:
Ytliga nerver lagar de inte, de hoppas att det blir bra genom att de hittar varandra. Jag har nyligen opererat foten och saknar känsel i stora delar av densamma, men jag har mycket mer känsel nu än för några veckor sedan och det blir ständigt bättre.
Japp, därav "lappade ihop med nervändarna mer rätt", ska man vänta för att bli prioriterad med en neurokirurg för en sådan skada kommer det hinna självläka innan man kommer först i kön. :D

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har nästan alltid på mig relativt tunna men effektiva handskar när jag snickrar,
Jag försöker undvika handskar i närheten av roterande snickerimaskiner. De kan göra mer skada än nytta.

• Gilla
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.