Maria T
Min pappa "fixade" min egentillfogade skada när jag som 5-åring satte Morakniven i låret, minns inte så mycket av det mer än att det var ren sprit, inte drucken, och björntråd involverad. Ett sjujävla fult ärr men jag är inte så fåfäng så har levt med det nu i runt 50 år.
Fantastiskt att våga sy sig ihop sig själv (smärta och mod) men hellre det än att försöka sig på att sy ihop en skada på sitt barn.

• Wow
  • Gilla
  • Älska
CCPusher och 4 till
  • Laddar…
Bidrar med lite klåperi från sommaren 2019. Första ordentliga tankeställaren jag fått.
Riktade ett större stycke och hade vikt kutterskyddet åt sidan....
Det tråkiga i kråksången är att det inte hände under hyvlingen , utan då jag gick förbi hyveln. Är lång och rikt/planhyvel låg. Nafs sa den bara
Bild tagen några dagar efteråt vid byte av bandage. Ett fåtal stygn.
Resultat efter 1.5år. Känsliga fingertoppar och kyla gillar dom inte.
En hand visar tre fingrar med blodiga och stygnförslutna sår, några dagar efter olycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skada på finger efter oavsiktlig kontakt med hyvel, bild visar såret efter incidenten.
Skapa konto
Hand visande fingerspetsar med svaga ärr från en tidigare skada, mot bakgrund av en blåjeans.
Skapa konto

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Tur att du sansa dig så du inte planade efter du riktat dem;)

Ja, snart har det gått ett år sen jag postade min fingerskada. Satte som sagt sticksågen lite snabbt i pekfingret. Kändes ut att bara nudda lite, men det visade sig att jag sågat ända in till leden. Inlagd direkt och operation först av alla på morgonen.
Skadat pekfinger inlindat i bandage med synlig sårskada och blod som användaren beskriver från en sticksågsolycka.
Skapa konto

Person håller ett sticksågsblad bredvid sitt bandagerade pekfinger med ett synligt sår, som illustration av en skada.
Skapa konto

Höll tack och lov i träning och umgänge utan en enda sjukdag (tack kontorsjobb).
Person i gym tränar med kabelmaskin, med fokus på hand i gips efter en fingerskada.
Skapa konto
Person i färgstark mexikansk poncho och sombrero visar tummen upp med bandagerat pekfinger.
Skapa konto

Jag är ganska nöjd med rörligheten faktiskt även om den är ganska begränsande :D

Någons hand med ett skadat och delvis böjt pekfinger efter en sågolycka.
Skapa konto

Hand visar ett pekfinger med ärr efter en skada från en sticksåg, god läkning och rörlighet efter operation.
Skapa konto

Så, fick ni lite återkoppling :rofl:(y)

• Gilla
Modig och 3 till
  • Laddar…
A
Ser ut som lite begränsad rörlighet:oops: kunde ha varit värre förstås,var det värktabletterna som förvandlade dig till mexikan? konstiga biverkningar :)

Handyman 1 skrev:
Ser ut som lite begränsad rörlighet:oops: kunde ha varit värre förstås,var det värktabletterna som förvandlade dig till mexikan? konstiga biverkningar :)
Jag är rätt nöjd ändå :D Hade ju kunnat vara värre!

Nej, nej.. de där biverkningarna syntes till innan!

• Gilla
1
  • Laddar…
Fulkemisten
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Ja, snart har det gått ett år sen jag postade min fingerskada. Satte som sagt sticksågen lite snabbt i pekfingret. Kändes ut att bara nudda lite, men det visade sig att jag sågat ända in till leden. Inlagd direkt och operation först av alla på morgonen.
[bild]
[bild]

Höll tack och lov i träning och umgänge utan en enda sjukdag (tack kontorsjobb).
[bild][bild]

Jag är ganska nöjd med rörligheten faktiskt även om den är ganska begränsande :D

[bild]
[bild]

Så, fick ni lite återkoppling :rofl:(y)
Det här är anledningen till att man inte ska anilta yrkesfolk för sånt här. Jag gjorde det själv och det blev mycket bättre. Dessutom är det helt omöjligt att få dem att fixa saker I vettig tid. Du fick ju för bövelen vänta över natten och bli opererad först morgonen efter. Helt oacceptabelt, åkte de och handlade på arbetstid också? Vad fick du betala? Säkerligen sjukligt överpris? Fakturerade de dubbelt för "firmabil"???

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det här är anledningen till att man inte ska anilta yrkesfolk för sånt här. Jag gjorde det själv och det blev mycket bättre. Dessutom är det helt omöjligt att få dem att fixa saker I vettig tid. Du fick ju för bövelen vänta över natten och bli opererad först morgonen efter. Helt oacceptabelt, åkte de och handlade på arbetstid också? Vad fick du betala? Säkerligen sjukligt överpris? Fakturerade de dubbelt för "firmabil"???
:crysmile:

Hade jag bestämt hade jag limmat ihop det och fortsatt.. smsade en kollega på akuten som rekommenderade mig att kolla upp så att senan var intakt. Vilket den inte var :D

Men det är ju självaste f*n när man värnar om sin egen arbetsmiljö i 99,9 % av fallen och sen åker dit på ”jag ska bara”.

Fulkemisten
Jo men så är det ju. Skulle ju bara toppa granfan igår och så blev det som det blev.

Skulle toppa julgranen. Ny morakniv, bushcraft i kolstål. Djefla vass. Så gick det som det gick...
Skaffa en sekatör.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
useless useless skrev:
Skaffa en sekatör.
Vet du. Jag har en sån. Använde den tom efter att tillbudet inträffat. Precis om alla år innan. Man ska inte prova nya metoder har jag lärt mig nu...

tommib
Det här är anledningen till att man inte ska anilta yrkesfolk för sånt här. Jag gjorde det själv och det blev mycket bättre.
Fast... du är ju yrkesfolk... ;)

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Och ironisk... tänka sig...

Fulkemisten
tommib tommib skrev:
En intressant detalj i samnanhanget är ju att många inklusive du och jag drar till exempel el eller utför andra hantverksmässiga saker utan att ha "kompetens" för det. Vågar påstå att det är lättare att sy sig själv än att renovera badrummet eller sätta upp ett eluttag, ändå tvekar folk och åker till akuten trots att det absolut inte är "otillåtet" att göra det själv. :crysmile:

Edit: (nålförare och/eller ethilon 3-0 är mycket mycket svårare att få tag på än elistallationsmatrial)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Edit: (nålförare och/eller ethilon 3-0 är mycket mycket svårare att få tag på än elistallationsmatrial)
Nej då, bara man listat ut att det ligger under kontorsmaterial så..
Skärmbild av en webbsida för kontorsmaterial med fokus på en produkt för sjukvård: suturmaterial.
Skapa konto

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.