Äh, hetta upp ett eldjärn och kör in i såret. Då blir det rent på köpet :D

(nej, jag är inte seriös om nån tok nu trodde det)

Fulkemisten
L Lucif3r skrev:
Äh, hetta upp ett eldjärn och kör in i såret. Då blir det rent på köpet :D

(nej, jag är inte seriös om nån tok nu trodde det)
Mja. Alltså det där funkar ju inte riktigt på samma vis. Att bränna med järn/eld/krut (så där coolt som på film) gjordes ju förr inom "fältskärsmedicin" för att stoppa blödningar. Nu för tiden så bränner man också, t ex blodkärl under kirugioperationer med något som kallas diatermi, den går på kraftström helt enkelt (trefas tror jag). En elektrod på patienten och så den andra i själva elkniven eller vad man ska kalla det. Vill man få ihop sårkanter är det som tidigare sagt nål och tråd eller för all del häftklammer som gäller (det har jag också hemma men har aldrig testat apparaten så det fick bli det jag kunde). Engångs hudhäftapparat i förpackning hållen av en hand mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller förpackning för engångsbruk av hudklammer, märkt "Disposable Skin Stapler".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Diatermi går på helt vanlig enfas, via en skyddstrafo och en del kraftelektronik. Det behövs förvånansvärt lite effekt. Däremot laborerar man lite med frekvenserna, som jag inte har i huvudet nu, beroende på om man ska skära eller blodstilla.

Bra val att inte ta staplern, även den behöver man två händer för (en för att lyfta/adaptera med pincett, en för själva häftapparaten).

Ja, jag kommer givetvis titta lite närmare på diatermiapparaten nästa gång jag är på jobbet, apropå avsäkring osv.

Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Bra val att inte ta staplern, även den behöver man två händer för (en för att lyfta/adaptera med pincett, en för själva häftapparaten).
Ja jag vet. Man behöver i princip två händer för att sy också kan konstateras, men "vad fan skulle jag göra då" som Hasse Alfredsson sa?

Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Ja, jag kommer givetvis titta lite närmare på diatermiapparaten nästa gång jag är på jobbet, apropå avsäkring osv.
Ja. Gör det och återkom. Då undrar jag nyfiket vad trefasen är för på salarna?

Vad är det för fel på eltejp?
Det har man ju alltid i fickorna
Det håller i hop såret och stoppar blodflödet

U Uffe A skrev:
Vad är det för fel på eltejp?
Det har man ju alltid i fickorna
Det håller i hop såret och stoppar blodflödet
Det är väl det här med sterilitet, bakterier och infektioner.

Har skurit mig på en många gånger på en smutsig kniv och skadat mig på en rostig spik, det har inte blivit något av det
Kanske jag har bra läkekött.
Man kan ju inte åka in och belasta vården i onödan

Redigerat:
U Uffe A skrev:
Har skurit mig på en många gånger på en smutsig kniv och skadat mig på en rostig spik, det har inte blivit något av det
Och jag har genom åren fått massvis av vanliga harmlösa trästickor i fingrarna och det har heller inte blivit något mer än man fått peta ut dem med tillgängligt "verktyg" som varit "halvrent" i bästa fall.

Förutom en gång då, då stickdjäveln var början på en kanske en månads "varflöde" och en rejäl penicillinkur som jag uppfattade det. Så har man otur så...:sick:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Då det verkar finnas några som har lite koll här så ska jag passa på att fråga. Skulle jag fått denna typ av skada skulle jag ha tejpat ihop det med steristrips. Är det helt förkastligt?

Alfredo Alfredo skrev:
Och jag har genom åren fått massvis av vanliga harmlösa trästickor i fingrarna och det har heller inte blivit något mer än man fått peta ut dem med tillgängligt "verktyg" som varit "halvrent" i bästa fall.

Förutom en gång då, då stickdjäveln var början på en kanske en månads "varflöde" och en rejäl penicillinkur som jag uppfattade det. Så har man otur så...:sick:
Oftast har man inte otur
Har faktiskt självhäftande sårclips med mig som fungerar om det inte blir för stort blodflöde

dof dof skrev:
Då det verkar finnas några som har lite koll här så ska jag passa på att fråga. Skulle jag fått denna typ av skada skulle jag ha tejpat ihop det med steristrips. Är det helt förkastligt?
Om du inte bryr dig om ev ärrbildning går det bra om du inte blöder för mycket eller får en infektion i såret

• Gilla
dof
  • Laddar…
Fulkemisten
dof dof skrev:
Absolut. Bättre än inget. Men... Det här var inget som steristrip skulle funkat på då det var såpass djupt. Hade spruckit upp trots dessa så fort jag rörde handleden. Man får kolla från sår till sår. Vissa behöver sys. Andra inte. Fördelen är också att jag nu slipper plåster, kan tvätta händerna och duscha utan att behöva bry mig.

Jag hade nog satt ett korsstygn med 4-5 mm mellan ”tagen” i ditt fall, då hade du fått två stygn med ett extra omtag med nålföraren och ändå bara en knut och kunnat hålla aseptiken.

Brukar använda den tekniken för att suturera större stansbiopser som jag gör ”semisterilt”.

borde nog också plocka hem lite överblivna grejer...

edit: för övrigt är det ju riktigt mycket pluspoäng att sy ihop sig själv!

Redigerat:
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
F fredrik.johansson skrev:
Jag hade nog satt ett korsstygn med 4-5 mm mellan ”tagen” i ditt fall, då hade du fått två stygn med ett extra omtag med nålföraren och ändå bara en knut och kunnat hålla aseptiken.

Brukar använda den tekniken för att suturera större stansbiopser som jag gör ”semisterilt”.

borde nog också plocka hem lite överblivna grejer...

edit: för övrigt är det ju riktigt mycket pluspoäng att sy ihop sig själv!
Jo. Vet... funderade ett tag på tobakspungsutur. Såklart hade jag kunnat göra ett korsstygn men nu blev det som det blev... tackar för pluspoäng.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.