Fulkemisten
Niklasloow Niklasloow skrev:
Är det så att du normalt syr ihop folk eller är du helvild?
Väldigt sällan. Men jag har formell kompetens för det.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fulkemisten
Bra DIY-faktor på det dock.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
hydrolift och 5 till
  • Laddar…
Även om jag kunde så vetefasen om jag skulle ha nerver nog att sy mig själv :O

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Väldigt sällan. Men jag har formell kompetens för det.
Då sätter jag dig i facket för halvvildingar. Men ja, bra jobbat. Själv hade jag uppsökt läkare :crysmile:

tommib
Meh... Artären är normalt sett såpass långt ner att det är svårt att skada den oavsiktligt om man skär på tvärsen sådär.

Imponerande att slöjda ihop det med bara en hand dock, hur knöt du knutarna?

Om jag ska kritisera lite borde du satt ett till stygn, hade blivit bättre approximation. Men igen, med en hand så är det ett snyggt jobb.

Påminner mig för övrigt om att jag måste knycka med mig en nålförare från nästa CVK-set, de är ändå engångs.

Nu snackar vi Rambolagning, tjusigt!...blev lite orolig när jag såg bedövningssprutan i kombo med nicket @Fulkemisten men det verkar ju gått bra.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
CCPusher och 11 till
  • Laddar…
tommib
Du ser ju att han fuskar och kör köpe-lidocain i bakgrunden...

Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Meh... Artären är normalt sett såpass långt ner att det är svårt att skada den oavsiktligt om man skär på tvärsen sådär.

Imponerande att slöjda ihop det med bara en hand dock, hur knöt du knutarna?

Om jag ska kritisera lite borde du satt ett till stygn, hade blivit bättre approximation. Men igen, med en hand så är det ett snyggt jobb.

Påminner mig för övrigt om att jag måste knycka med mig en nålförare från nästa CVK-set, de är ändå engångs.
Försökte knyta som vanligt men det var omöjligt när jag skulle dra åt. Övervägde att sätta nåländen i munnen men beslöt att prioritera nån slags aseptik, därav endast ett stygn då jag fick klippa av nålen och sedan knyta flera fyrvarviga överhandsknutar/kirurgknutar med båda händerna och sedan dra åt och sedan växla håll till nästa knut. Därav bara ett stygn då jag inte hade mer sutur hemma.

Det är inte åt "fel håll" utan jag gick med knivspetsen först så ulnaris låg nog inte så väldigt långt från skadan. Hade det varit på andra sidan så hade jag gått igenom radialis. Full, rörlighet och inget pirr i fingrarna än.

Till sist, ja, ta hem nålförare. Det är bra att ha.

Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Du ser ju att han fuskar och kör köpe-lidocain i bakgrunden...
Ja, steg 3 på DIY skalan efter att t ex gräva ur källaren (steg 1) eller autosututering (steg 2) är väl att syntetisera ful-lidocain? Ska vi hyra en husbil och dra till nåt sandtag och börja?

• Älska
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
tommib
Sandtag? Det finns gott om plats under huset. Får öppna ett tvätteri i garaget bara...

• Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Om jag ska kritisera lite borde du satt ett till stygn, hade blivit bättre approximation.
Sen var det faktiskt så att "På Spåret" började och vi brukar titta hela familjen i realtid kl 20. Prioriterade det framför ett stygn till, ibland får man vara lite pragmatisk. Det fanns chips och dip också.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 18 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bra DIY-faktor på det dock.
Det här var något av det bästa jag läst på länge:
Handlingskraft och lite jävlaranamma i skön kombo.
Så ska en slipsten dras!

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Kan man inte limma igen med superlim??

Fulkemisten
raveper raveper skrev:
Kan man inte limma igen med superlim??
Jo. Det skulle man väl kunna. Tekniskt sett är det nog samma sak som sårlim som de har på t ex akuten. Men... vet inte om jag vill ha vanligt superlim i såret, att sy är en beprövad metod som dessutom drar ihop det hela även på djupet. Dessutom behärskar jag tekniken och materialet skapligt och tycker inte sprutor, nålar och sår är så vansinnigt läskiga. Det kan tyckas sinnessjukt men för mig var det det självklara. Det är gjort med lokalbedövning så jag kände absolut ingenting.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tommib
Man kan köra superlim. Den vanligaste produkten (Dermabond) är helt vanligt cyanoakrylat, låt vara sterilt. Problemet är att man får bara en chans och det är väldigt svårt att få det bra om man är själv. Man behöver liksom en hand för att adaptera sårkanterna och en för att klämma på tuben. Dessutom är det risk att man stänger in en infektion, speciellt om man kör osterilt klister. Jag tycker Fulkemisten gjorde helt rätt val här.

Dermabond kostar för övrigt typ 100 kr/engångstub så det är lite i dyraste laget....

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.