A
Använder också alltid numera skyddsglasögon,sista gången jag kapade alumimium utan, lyckades jag få en flisa som tog sig in i ögat och fastnade på regnbågshinnan,blev bra tillslut,tur att man kan operera det mesta idag,dock inte allt,tänk på det:rolleyes:

Inte med maskiner eller med verktyg men med en plywoodskiva.
I fredags, strax efter att dottern brutit handleden, inte blivit trodd av mig utan körd i säng med d Alvedon.

Så skulle jag flytta en plywoodskiva pga letade efter en skiva till vinkelslipen.
Tog tag långt ner i skivan och lyfte (stog på knä), tyngdpunkten på skivan helt fel så den tippade över mig, höll emot med tummen som vek sig åt fel håll.

Så i lördags vart vi på sjukan båda två i lördags.
Dottern gipsad pga fraktur.
Jag fick domen 'partiell ucl-ruptur' dvs skadat ledband på tummen, ska egentligen gipsas 3-4v och sen ortos men går inte att byta blöja då så jag kör tejpning istället.
Person med tejpade tummen nära en stor plywoodskiva, i ett lite rörigt rum med en hink på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Pysslarn och 7 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
I fredags, strax efter att dottern brutit handleden, inte blivit trodd av mig utan körd i säng med d Alvedon.

Så skulle jag flytta en plywoodskiva pga letade efter en skiva till vinkelslipen.
Tog tag långt ner i skivan och lyfte (stog på knä), tyngdpunkten på skivan helt fel så den tippade över mig, höll emot med tummen som vek sig åt fel håll.

Jag fick domen 'partiell ucl-ruptur' dvs skadat ledband på tummen, ska egentligen gipsas 3-4v och sen ortos men går inte att byta blöja då så jag kör tejpning istället.
[bild]
Ajajaj. Det blev lite karma på en gång .. jag skulle nog acceptera det där gipset. Man vill inte stöka runt med ligamentrupturer som inte läker. Det blir aldrig samma igen annars ..

elpaco elpaco skrev:
Ajajaj. Det blev lite karma på en gång .. jag skulle nog acceptera det där gipset. Man vill inte stöka runt med ligamentrupturer som inte läker. Det blir aldrig samma igen annars ..
Lungt. Har diskuterat med tre ortopeder och samtliga tror tejpen duger :)
Hade eländet vart helt av hade det varit operation istället.

Är man snabb och knäcker tillbaka tummen med en gång hinner man knappt fatta vad som hänt. Har nog gjort det 3 gånger. Gör lite ont någon vecka.
Värre är det när axeln går ur led. Gör förbannat jävla ont.

raveper raveper skrev:
Är man snabb och knäcker tillbaka tummen med en gång hinner man knappt fatta vad som hänt. Har nog gjort det 3 gånger. Gör lite ont någon vecka.
Värre är det när axeln går ur led. Gör förbannat jävla ont.
Nja, drar man av kollateralligamentet lägger det dig på fel sida av muskeln och läker inte ihop => kass tumme som kan vika sig. Drar man bara av det halvt är det ingen som riktigt vet hur det.ska behandlas..

Nja, drar man av kollateralligamentet lägger det dig på fel sida av muskeln och läker inte ihop => kass tumme som kan vika sig. Drar man bara av det halvt är det ingen som riktigt vet hur det.ska behandlas..
Jag gjorde liknade för ca 5 år sedan (en bil som jag inte säkrat vid bromsbyte, tummen vek sig när domkraften gjorde det). Hela handen svullnade och var i stort obrukbar minst en månad. Sökte inte hjälp och har i efterhand funderat på om det kunde läkt bättre med behandling.
Nu har jag inte mer kvarvarande men än att MCP-leden är lite öm och ca 1/4 tjockare än på höger hand. Så här i efterhand känns det bra höra att det inte inte skulle hjälpt att behandla ;)

[bild]
Ajaj.. Vet känslan när man känner hur tummen viker sig/något knakar till. Hoppas de läcker bra.

Som tur är ingen skada skedd denna gången, men de gav mig mer respekt för slipen än innan.

Slipade några metallbitar och doppade de periodvis i vatten. Skulle snabbt bara torka av lite vatten från bordet. Smällde till rejält helt plötsligt och innan jag hann reagera satt trasan intryckt i långt in i maskinen och den stanna. För att ens rubba tyget var jag tvungen att montera bort bordet helt.

Om det hade varit en lös hoody eller något finger satt fast i trasan hade de slutat sämre. Ofta arbetar man nära slipband.

Trasa intryckt i arbetsbordet vid en slipmaskin, illustrerar en nära olycka under arbete.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Som tur är ingen skada skedd denna gången, men de gav mig mer respekt för slipen än innan.

Slipade några metallbitar och doppade de periodvis i vatten. Skulle snabbt bara torka av lite vatten från bordet. Smällde till rejält helt plötsligt och innan jag hann reagera satt trasan intryckt i långt in i maskinen och den stanna. För att ens rubba tyget var jag tvungen att montera bort bordet helt.

Om det hade varit en lös hoody eller något finger satt fast i trasan hade de slutat sämre. Ofta arbetar man nära slipband.

[bild]
Känner igen det där. Slipade för länge sedan på en upp och nedvänd bandslip monterad i skruvstädet. Plötsligt fastnar banden till hoodien i den och jag dras ner med kinden före. Som tur är var det en klen maskin och jag har ganska stor massa så jag han stoppa innan den lite grövre rakningen satte in. Typiskt nog kom min fru runt hörnet precis då samtidigt som hon sa "Hur går det?"....

//Ulf

• Haha
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Skulle toppa julgranen. Ny morakniv, bushcraft i kolstål. Djefla vass. Så gick det som det gick...
En hand med en djup skärskada på handleden försökt ihopsydd med ett stygn, med blod synligt på såret och huden.
Skapa konto

Nåväl. Orka sitta på akuten en fredagskväll under pågående pandemi. Sagt och gjort, själv är bäste dräng.
En hand med ett sår och ett stygn, en bedövningsspruta och xylocain i förgrunden, i ett badrum.
Skapa konto

Fegade och körde lite bedövning.
Självlagning av sår med nål och tråd på badrumsbänk, med bakgrund av blödande pappershandduk.
Skapa konto

Nål och tråd...
Hand med ett självsytt sår på handleden, suturtråd genom huden och förbandsmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Krångligt att knyta (och fota samtidigt) med en hand så det blev bara ett stygn.
En hand med ett självplacerat enkelt stygn i handleden, blod och suture-kit syns.
Skapa konto

Klart. Lär inte läka ihop så snyggt men det skiter jag i.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
possum77 och 33 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Skulle toppa julgranen. Ny morakniv, bushcraft i kolstål. Djefla vass. Så gick det som det gick...
Det hugget kunde ha tagit någon cm till vänster.. :surprised:

Fulkemisten
L lordi skrev:
Det hugget kunde ha tagit någon cm till vänster.. :surprised:
Japp. Då hade det blivit hand- och kärlkirurgen.

Ja, den kanske hade varit lite svårare att sy i hop på egen hand.

Fulkemisten
L lordi skrev:
Ja, den kanske hade varit lite svårare att sy i hop på egen hand.
Artären ja. Det har jag inte kompetens för. Eller trasiga underarmsnerver för den delen... jävla tur i oturen.

Är det så att du normalt syr ihop folk eller är du helvild?

• Gilla
  • Haha
Joakim Alpsten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.