Fulkemisten
B Belhoo skrev:
Det är inte 3-fas, det är ljusblåa 1-fas uttag som du sett, viss medicinteknisk utrustning ansluts med en kontakt som är förvillande lik en 3-fas handske, men endast 3-polig.
Jo. Det är trefas. CEE416 precis som @tommib säger. Vi släpper det nu.

Ni som kan detta: jag fick höra ett rykte att det finns nån sorts sårtejp som är en korsning mellan kirurgtejp och skumplasttejp. Dvs nån sorts elastisk och svampig tejp som enkelt kan dras runt ett blödande sår med lite spänn så flödet stoppas. Finns det? Jag skar mig i lillfingern som fasiken när jag styckade sist och med kalla händer så fick jag inte stopp på det. Lovade mig själv då att kolla upp den här tejpen... Jag är liksom lite beroende av snabba lösningar eftersom jag svimmar nästan omedelbart av att se blod.

Jag har som sagt bara hört att det finns nåt sånt, men aldrig sett det själv. Men det där du länkar till ser ju ut att vara precis rätt. Tack! Ska provas.

Det du är ute efter kallas "snögg". Det finns flera andra varumärken också som funkar lika dant, men snögg är det mest kända. Vi använder det mycket i räddningstjänsten för att snabbt lägga täckförband. För stora sår på huvudet och liknande är det fantastiskt bra. Likaså på fingertoppar och annat "utstickande".

Men det är svårt att göra bra tryckförband med snögg. Då är blodstoppare bättre.

Edit: det länkade förbandet ett par inlägg upp är samma sak som snögg, men ett annat varumärke.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
tommib
Nej, det är exakt Snögg. Zooma in på bilden :)

Och det finns såklart inte på apoteket?

Målartejp brukar gå de flesta sår att läka.

j.f.s
  • Gilla
JPW
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Skulle toppa julgranen. Ny morakniv, bushcraft i kolstål. Djefla vass. Så gick det som det gick...
[bild]
Nåväl. Orka sitta på akuten en fredagskväll under pågående pandemi. Sagt och gjort, själv är bäste dräng.
[bild]
Fegade och körde lite bedövning.
[bild]
Nål och tråd...
[bild]
Krångligt att knyta (och fota samtidigt) med en hand så det blev bara ett stygn.
[bild]
Klart. Lär inte läka ihop så snyggt men det skiter jag i.
Kanske ska flyttas till
”vad har du gjort med dina verktyg idag”

• Haha
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
T Tsdoesds skrev:
Kanske ska flyttas till
Ja, faktiskt. :love:

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja, faktiskt. :love:
Vid tillfälle skulle det vara kul med en liten steg-för-steg guide för oss som vill göra allt själva. ;)

Man kan ju till och med vrida det till en form av ansvarstagande i dessa tider. :)

• Gilla
smn
  • Laddar…
Ja, en självstudiekurs i coronasäker självsuturering.
Man kan säkert få bidrag från ABF.

useless useless skrev:
Ja, en självstudiekurs i coronasäker självsuturering.
Jag läste först "självdestruering", vilket väl i och för sig passar in på trådens ämne. :cry:

• Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Kanske ska flyttas till

Du menar, "vad har dina verktyg gjort med dig idag"? ;)

• Gilla
  • Haha
b8q och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.