313 989 läst · 1 463 svar
314k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Ni som kan detta: jag fick höra ett rykte att det finns nån sorts sårtejp som är en korsning mellan kirurgtejp och skumplasttejp. Dvs nån sorts elastisk och svampig tejp som enkelt kan dras runt ett blödande sår med lite spänn så flödet stoppas. Finns det? Jag skar mig i lillfingern som fasiken när jag styckade sist och med kalla händer så fick jag inte stopp på det. Lovade mig själv då att kolla upp den här tejpen... Jag är liksom lite beroende av snabba lösningar eftersom jag svimmar nästan omedelbart av att se blod.
Det du är ute efter kallas "snögg". Det finns flera andra varumärken också som funkar lika dant, men snögg är det mest kända. Vi använder det mycket i räddningstjänsten för att snabbt lägga täckförband. För stora sår på huvudet och liknande är det fantastiskt bra. Likaså på fingertoppar och annat "utstickande".
Men det är svårt att göra bra tryckförband med snögg. Då är blodstoppare bättre.
Edit: det länkade förbandet ett par inlägg upp är samma sak som snögg, men ett annat varumärke.
Men det är svårt att göra bra tryckförband med snögg. Då är blodstoppare bättre.
Edit: det länkade förbandet ett par inlägg upp är samma sak som snögg, men ett annat varumärke.
Kanske detta? https://www.apoteket.se/produkt/snogg-allforband-uni-next-1-st-330042/J JPW skrev:
https://www.hlr-butiken.se/produkte...d/snogg-fingerforband-soft-next-6x450cm-bla-1
Sen vet jag att veterinären också har men om det är samma som till humans låter jag vara osagt.
Kanske ska flyttas tillFulkemisten skrev:Skulle toppa julgranen. Ny morakniv, bushcraft i kolstål. Djefla vass. Så gick det som det gick...
[bild]
Nåväl. Orka sitta på akuten en fredagskväll under pågående pandemi. Sagt och gjort, själv är bäste dräng.
[bild]
Fegade och körde lite bedövning.
[bild]
Nål och tråd...
[bild]
Krångligt att knyta (och fota samtidigt) med en hand så det blev bara ett stygn.
[bild]
Klart. Lär inte läka ihop så snyggt men det skiter jag i.
”vad har du gjort med dina verktyg idag”