317 427 läst · 1 475 svar
317k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Jag har faktiskt klarat mig lindrigt undan i mina år, därmed inte sagt att man inte gjort några idiot-saker
Mitt senaste riktiga stolpskott var för någon vecka sedan... Svetsade(MIG) lodrätt där det var lagom halvtrångt, smart som man var tar man andra handen som stöd under munstucket - utan handske, och trycker på knappen... 0.5sek senare dansar man runt i garaget och svär ve och förbannelse över sig själv. Det blev några blåsor i den handen, och en lagom smärtsam läxa
Mitt senaste riktiga stolpskott var för någon vecka sedan... Svetsade(MIG) lodrätt där det var lagom halvtrångt, smart som man var tar man andra handen som stöd under munstucket - utan handske, och trycker på knappen... 0.5sek senare dansar man runt i garaget och svär ve och förbannelse över sig själv. Det blev några blåsor i den handen, och en lagom smärtsam läxa
Min sommarolycka inträffade i början av juli. Jag spräckte lite berg med kilar och lyckades slägga av en stålflisa som sköt iväg rakt i ena ögat precis utanför irisen. Jag hade skyddsglasögon såklart, men av någon outgrundlig anledning satt de uppe på huvudet just precis då. Jag fattade inte hur illa det var förrän jag var på sjukhuset och en ögonläkare kallade in en till kollega som i sin tur konsulterade ytterligare en och så vidare...
Det slutade med operation där de fick skära upp ögonvitan för att sen kunna lirka ut stålbiten på 5-6 mm som tryckte ända in mot näthinnan. En timmes skräckoperation, ett antal stygn i ögat och 4 veckors förbud mot fysisk ansträngning blev konsekvensen av en sekunds dumhet. Lyckligtvis verkar synen fungera som den ska. Jag tänkte först lägga upp en bild, men jag kan knappt titta på den själv så jag hoppar över det.
Det slutade med operation där de fick skära upp ögonvitan för att sen kunna lirka ut stålbiten på 5-6 mm som tryckte ända in mot näthinnan. En timmes skräckoperation, ett antal stygn i ögat och 4 veckors förbud mot fysisk ansträngning blev konsekvensen av en sekunds dumhet. Lyckligtvis verkar synen fungera som den ska. Jag tänkte först lägga upp en bild, men jag kan knappt titta på den själv så jag hoppar över det.
Kanske bakom en spoiler?apotekarnes skrev:Min sommarolycka inträffade i början av juli. Jag spräckte lite berg med kilar och lyckades slägga av en stålflisa som sköt iväg rakt i ena ögat precis utanför irisen. Jag hade skyddsglasögon såklart, men av någon outgrundlig anledning satt de uppe på huvudet just precis då. Jag fattade inte hur illa det var förrän jag var på sjukhuset och en ögonläkare kallade in en till kollega som i sin tur konsulterade ytterligare en och så vidare...
Hade de försökt plocka denna med magnet hade jag inte haft hela synen kvar idag. De funderade på att bara plocka ut den men risken för skador var för stor. Biten var för taggig, för stor och satt för djupt.
Jag har varit under kniven med ögonoperation och ja man är vaken, men dom ger dig bedövande medicin som inte bara tar bort smärtan, den tar även bort oron, det var ganska otroligt hur lite jag var brydd om vad läkaren gjorde fast han skar, sydde och höll på.tommib skrev:
Var en operation för skelande vänsteröga i 2011, något jag alltid haft, först så lite att det inte syntes, men som blev värre med åren tills det måste fixas.
Jo, alltså, jag är narkosläkare så jag vet att man är vaken vid vissa operationer. Trodde dock inte att det gällde t.ex. skelningsoperationer då dessa har en känd (och allvarlig) komplikation i form av hjärtrytmrubbningar när man drar i raka ögonmusklerna. Trodde inte heller att det gällde kirurgi i bakre segmentet pga främmande kropp.
Anestesi för ögonkirurgi är ett, ska vi säga, smalt fält. Ett som man inte "drabbas" av professionellt om man inte specifikt jobbar på det ögonsjukhus vi har i Stockholm. Därav intresset.
Anestesi för ögonkirurgi är ett, ska vi säga, smalt fält. Ett som man inte "drabbas" av professionellt om man inte specifikt jobbar på det ögonsjukhus vi har i Stockholm. Därav intresset.
Nu är vi väl strikt talat OT, eftersom det inte är en byggrelaterad olycka, men jag kör ändå. Jag har också legat för kniven för ögonoperation. Två gånger. Inte lika allvarligt som apotekarnes, men det är banne mig inte kul ändå. Första gången blev jag nedsövd och har därför inget att tillägga. Andra gången var det en mindre operation, så då var jag vaken. Här är vad jag upplevde, med lite reservation för att minnet eller terminologin sviker.
Först fick jag någon slags lokalbedövning. Denna var bara för att det inte skulle göra ont när jag fick den "riktiga" bedövningen. Den riktiga bedövningen får man genom att det förs in en "spruta" med böjlig nål bakom ögat. Du ser den fokuserade personen hålla i sprutan och föra den mot ditt öga, och trots att lokalbedövningen gör att det inte gör ont, så känner du fortfarande att något förs in bakom ditt öga. Inte kul. När denna bedövning börjar verka förlorar du synen. Detta är förväntat. Du slipper m.a.o. se skalpellen föras mot ditt öga. Skönt.
I mitt fall hade jag lite otur. Bedövningen hade inte tagit ordentligt, så jag kände när kirurgen började skära i ögat. Nu snackar vi iaf topp 3 i smärta jag någonsin känt. Hela kroppen ryckte okontrollerat. De avbröt snabbt, och jag fick en ny spruta bakom ögat. Därefter gick allt smärtfritt. Tydligen krävs mer bedövning för yngre män, och i detta sammanhang var jag med mina ca 40 år en yngre man. Jag hade redan från början fått maxdos, men det var tydligen inte tillräckligt.
Nåväl. Jag överlevde denna upplevelse också, och har inga kvarstående problem med ögat, så vitt jag vet. Inga kvarstående mardrömmar heller, även om pulsen går upp när jag återberättar det.
Först fick jag någon slags lokalbedövning. Denna var bara för att det inte skulle göra ont när jag fick den "riktiga" bedövningen. Den riktiga bedövningen får man genom att det förs in en "spruta" med böjlig nål bakom ögat. Du ser den fokuserade personen hålla i sprutan och föra den mot ditt öga, och trots att lokalbedövningen gör att det inte gör ont, så känner du fortfarande att något förs in bakom ditt öga. Inte kul. När denna bedövning börjar verka förlorar du synen. Detta är förväntat. Du slipper m.a.o. se skalpellen föras mot ditt öga. Skönt.
I mitt fall hade jag lite otur. Bedövningen hade inte tagit ordentligt, så jag kände när kirurgen började skära i ögat. Nu snackar vi iaf topp 3 i smärta jag någonsin känt. Hela kroppen ryckte okontrollerat. De avbröt snabbt, och jag fick en ny spruta bakom ögat. Därefter gick allt smärtfritt. Tydligen krävs mer bedövning för yngre män, och i detta sammanhang var jag med mina ca 40 år en yngre man. Jag hade redan från början fått maxdos, men det var tydligen inte tillräckligt.
Nåväl. Jag överlevde denna upplevelse också, och har inga kvarstående problem med ögat, så vitt jag vet. Inga kvarstående mardrömmar heller, även om pulsen går upp när jag återberättar det.
B bakterie skrev:Nu är vi väl strikt talat OT, eftersom det inte är en byggrelaterad olycka, men jag kör ändå. Jag har också legat för kniven för ögonoperation. Två gånger. Inte lika allvarligt som apotekarnes, men det är banne mig inte kul ändå. Första gången blev jag nedsövd och har därför inget att tillägga. Andra gången var det en mindre operation, så då var jag vaken. Här är vad jag upplevde, med lite reservation för att minnet eller terminologin sviker.
Det där var nog det obehagligaste jag har sett/läst i den här tråden - medräknat alla bilder.
Jag kan riktigt känna paniken.
Skönt att det gick bra iaf.
Ja usch men det väcker minnen, det var precis så dom bedövade mig också. Men för mig räckte dosen som tur var, har något minne om att jag kanske fick en dos till i mitten eller mot slutet av operationen.
Och jag tycker även det frågades om hjärtproblem före operationen ganska mycket och om jag hade något sådant var det väl så att jag skulle blivit nersövd istället.
Vanlig nedsövning har jag också varit med om, två gånger. Första gången 2013 bara nån dag efter mina pojkar föddes på samma sjukhus (2,5 mån för tidigt) så hade jag en inbokad operation för att ta bort tonsillerna. Och sen runt 2018 när gallblåsan togs bort. Det är otroligt hur totalt man blir knockad, jag frågade skulle inte det börja verka snart? Jo nä operationen är klar och du ligger i uppvakningen...
Jag har nog nån äcklig bild av ögat efter operationen, ögonvitan var liksom uppsvälld så irisen var försjunken i ögat.,,,
Och jag tycker även det frågades om hjärtproblem före operationen ganska mycket och om jag hade något sådant var det väl så att jag skulle blivit nersövd istället.
Vanlig nedsövning har jag också varit med om, två gånger. Första gången 2013 bara nån dag efter mina pojkar föddes på samma sjukhus (2,5 mån för tidigt) så hade jag en inbokad operation för att ta bort tonsillerna. Och sen runt 2018 när gallblåsan togs bort. Det är otroligt hur totalt man blir knockad, jag frågade skulle inte det börja verka snart? Jo nä operationen är klar och du ligger i uppvakningen...
Jag har nog nån äcklig bild av ögat efter operationen, ögonvitan var liksom uppsvälld så irisen var försjunken i ögat.,,,