Hade lite bråttom när jag skulle öppna färgburken, såg mig omkring efter närmsta bästa tillhygge för att öppna locket, valet föll på en helt ny morakniv...

0,4 sekunder senare har jag lyckats slinta med kniven och åstadkommit ett rätt djupt snitt i fingret. Resulterade i 8 stygn samt känselbortfall. Hände i oktober förra året & fingret blir väl sig aldrig likt, tyvärr.

• Hand med förband och blodigt snitt i fingret efter en olycka med en kniv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finger med ett djupt snitt och stygn efter en olycka vid öppnande av en färgburk.
    Skapa konto
  • Wow
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
O Ovanskogs skrev:
Hade lite bråttom när jag skulle öppna färgburken, såg mig omkring efter närmsta bästa tillhygge för att öppna locket, valet föll på en helt ny morakniv...
Gjorde precis likadant för 20 år sedan:)
Men jag delade toppen på tummen istället, det gick väldigt bra att få ihop igen, har bara ett knappt synligt ärr kvar som minne.

För 1-2 månader sedan skulle jag byta klinga på min sänksåg med sladd och även ställa in djupet. Hade den inkopplad till min dammsugare som har autostart så jag slog av dammsugaren, la sänksågen i knät och satte igång med klingbyte. För att komma åt bulten så behövde jag släppa på startspärren då det är samma spärr som för att sänka ner klingan, men det var ju inget konstigt för jag hade slagit av strömmen till sågen. Trodde jag... När jag sen skulle börja såga glömde jag slå på strömmen på dammsugaren igen och blev först lite förvånad över hur mycket spån som flög omkring tills jag insåg att dammsugaren inte hade gått igång, men sågen var igång. I samma sekund blev jag en aning irriterad på mig själv för hur jag kunde ha glömt bort att det enda man slår av på dammsugaren är om den ska starta eller inte och inte strömmen till maskinen som är inkopplad i den. Vågar knappt tänka på hur mitt lår hade sett ut om jag hade råkat komma åt knappen på sänksågen när jag hade den i knät utan startspärren i... :dizzy:
Så nu har jag lärt mig två saker:
1. ha aldrig maskiner i knät vid byte av klinga eller liknande
2. dra alltid ur kontakten/batteriet inför byte/service
Men det är väl bara en tidsfråga innan "jag ska bara" ... :seenoevil:

• Wow
Modig och 2 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
För 1-2 månader sedan skulle jag byta klinga på min sänksåg med sladd och även ställa in djupet. Hade den inkopplad till min dammsugare som har autostart så jag slog av dammsugaren, la sänksågen i knät och satte igång med klingbyte. För att komma åt bulten så behövde jag släppa på startspärren då det är samma spärr som för att sänka ner klingan, men det var ju inget konstigt för jag hade slagit av strömmen till sågen. Trodde jag... När jag sen skulle börja såga glömde jag slå på strömmen på dammsugaren igen och blev först lite förvånad över hur mycket spån som flög omkring tills jag insåg att dammsugaren inte hade gått igång, men sågen var igång. I samma sekund blev jag en aning irriterad på mig själv för hur jag kunde ha glömt bort att det enda man slår av på dammsugaren är om den ska starta eller inte och inte strömmen till maskinen som är inkopplad i den. Vågar knappt tänka på hur mitt lår hade sett ut om jag hade råkat komma åt knappen på sänksågen när jag hade den i knät utan startspärren i... :dizzy:
Men för fan alltså. :sweat:

JLyck JLyck skrev:
Men för fan alltså. :sweat:
Ja, jag är riktigt glad över vilken tur jag hade. Och arg på mig själv för den idiotiska tanken att maskinen var frånkopplad så att jag inte behövde dra ur sladden. Det hade ju bara tagit en halv sekund att dra ut sladden...

• Gilla
1
  • Laddar…
Slant med skruvdragaren... Sitter med handen i ispack. Nagelskador gör så jävla ont

• Närbild på en hand med en skadad nagel, vilande på en ispackning.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Wow
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
A
Ajajaj,klassisk skada,ännu vanligare är nog att pricka insida pekfinger,dock ännu värre andra gången i samma sår:cry:
Det som inte dödar osv(idiotiskt ordspråk:))

Handyman 1 skrev:
Ajajaj,klassisk skada,ännu vanligare är nog att pricka insida pekfinger,dock ännu värre andra gången i samma sår:cry:
Det som inte dödar osv(idiotiskt ordspråk:))
Vi hade ett budget smält-lim på jobbet ett tag som blev lite för flytande när det smälte. Jag skulle limma eldosor och stod och snackade med en kollega om något. Då rann limmet av från fästet på dosan och täckte hela Lill-finger nageln med lim. Ett par hundra grader sådär. Jag svimmande nästan av smärta och nageln var brun och stenhård i nästan ett år efter. Tyvärr har jag slarvat bort bilden :S

• Gilla
  • Wow
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Är glad för att du blivit av med bilden
Inte roligt att se sådant
Hoppas att de köpt i bättre lim nu

A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi hade ett budget smält-lim på jobbet ett tag som blev lite för flytande när det smälte. Jag skulle limma eldosor och stod och snackade med en kollega om något. Då rann limmet av från fästet på dosan och täckte hela Lill-finger nageln med lim. Ett par hundra grader sådär. Jag svimmande nästan av smärta och nageln var brun och stenhård i nästan ett år efter. Tyvärr har jag slarvat bort bilden :S
Smältlim gör så ont så klockorna stannar. Man har sällan en hink med vatten att sänka ned handen i, utan man får snällt vänta tills det svalnat. Min gamla kantlistmaskin kunde bjuda på en släng av sleven ibland.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
mowatom skrev:
Smältlim gör så ont så klockorna stannar. Man har sällan en hink med vatten att sänka ned handen i, utan man får snällt vänta tills det svalnat. Min gamla kantlistmaskin kunde bjuda på en släng av sleven ibland.
Nu kanske det är skillnad på lim och lim. Men de smältlim jag använt så hjälper det att rulla det väldigt snabbt.
Typ om man doppar fingret i det och sedan rullar det mellan fingrarna så bränner man sig inte. det har räddat mig många gånger ifrån enorm smärta.

A
G Gud_ skrev:
Nu kanske det är skillnad på lim och lim. Men de smältlim jag använt så hjälper det att rulla det väldigt snabbt.
Typ om man doppar fingret i det och sedan rullar det mellan fingrarna så bränner man sig inte. det har räddat mig många gånger ifrån enorm smärta.
Det är skillnad på lim och lim. Samt att vara beredd på skedet. När man står som en ostkrok med halva armen i en maskin, och det kommer ett par msk på handleden då är det kört.

På snickeriet där jag började jobba för länge sedan fanns en fanersymaskin som limmade ihop fanerblad genom att sicksacka en smältlimstråd över skarven. När armen som styrde tråden fastnat på ena sidan så fick jag för mig att trycka till den med tummen.

Man vet ett det är illa när man känner lukten av stekt fläsk innan smärtan har nåt medvetandet. Tog tid att läka men ärren har begravts under andra idiotier vid det här laget.

Mvh Findus

• Wow
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nagelskador gör så jävla ont
Håller med.

För någon vecka sedan höll jag på med ett rivningsarbete och hade slitna handskar på mig, skyddet för toppen på långfinger hade nötts bort men det var ingenting jag lade någon tanke på. Till det att jag skulle lyfta upp något och jag fick en spik inkörd mellan nagel och finger. Som tur var gick den bara in någon halv centimeter men ont som fan gjorde det.

Den initiala smärtan försvann dock ganska snabbt men det är nästan värre nu när det svider 24/7 och om man nuddar fingerspetsen så svider det till ganska rejält. Lite jobbigt med tanke på att jag köpt ett piano dagen innan som man ville öva på :p

Jag skulle mala ner en gren i den skruvmatade kompostkvarnen igår och som vanligt försökte jag först grova änden först, men den orkade bara tills den kom till en kvist. Eftersom jag var ganska säker på att den skulle orka åt andra hållet vände jag på den och fastnade förstås med handen mellan grenklykan och maskinen.

Jag tror att allt klarade sig och handen följde inte med ner i maskinen men fingrarna blev rätt uppsvälld. Jag förstår varför maskiner ska ha stoppknapp istället för, som på den här, vred.

• Wow
  • Gilla
Ring och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.