317 428 läst · 1 475 svar
317k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Bild nr 1; sprillans ny täljkniv som slant ur den lilla träbiten som jag karvade i, rakt över pekfingerknogen.
Bild 4; sex fina stygn. Lagom svullet.
bild 2; mörklila över hela handen, blöder under huden.
bild 3; samma hand, två dagar senare klöv jag tummens topp med en skedkniv, djupt ner i nageln. Så jävla klantigt.
har numer lagt ifrån mig knivarna på obestämd framtid.
bild 3; samma hand, två dagar senare klöv jag tummens topp med en skedkniv, djupt ner i nageln. Så jävla klantigt.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Klarade du senor och led?whork skrev:Bild nr 1; sprillans ny täljkniv som slant ur den lilla träbiten som jag karvade i, rakt över pekfingerknogen.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 757 inlägg
Typiskt. Det betyder att jag också kunde ha fått ersättning efter att jag högg mig i tummen med yxa för ett decennium sedan. Men inte tänkte jag på det...Janus82 skrev:
Där ser man nyttan av att läsa Byggahus!
Äckliga bilder i tråden. Jag har själv bidragit med äcklig bild för några år sedan.
Jag skulle önska mig färre bilder på själva skadan och fler bilder på rekonstruktion av förloppet som ledde till skadan. Självklart inser jag att själva skadan är central för den skadade, men om vi ska lära oss av varandra att jobba säkrare tycker jag att förloppet är viktigare, och framförallt mer intressant och lärorikt.
Jag skulle önska mig färre bilder på själva skadan och fler bilder på rekonstruktion av förloppet som ledde till skadan. Självklart inser jag att själva skadan är central för den skadade, men om vi ska lära oss av varandra att jobba säkrare tycker jag att förloppet är viktigare, och framförallt mer intressant och lärorikt.
Håller helt klart med om att ett detaljerat och utvecklat beskrivande av förloppet är viktigt, men jag tycker bra och detaljerade bilder också förtydligar det hela varför jag absolut inte vill ha färre bilder i tråden.
Däremot har jag full förståelse för de som inte gillar den här typen av bilder/har svårt att titta på dem varför det vore fördelaktigt om fler använde spoilerfunktionen:
Däremot har jag full förståelse för de som inte gillar den här typen av bilder/har svårt att titta på dem varför det vore fördelaktigt om fler använde spoilerfunktionen:
”hemsk bild goes here!
onekligen. Ber om ursäkt om jag kränkt någon eller fått någon att må dåligt över mina bilder, nu var det för sent för att redigera och använda spoiler-funktionen. Kanske du kan hjälpa mig med det som moderator?mattiasp skrev:Äckliga bilder i tråden. Jag har själv bidragit med äcklig bild för några år sedan.
för att förklara händelseförloppet med såret på knogen så hände följande; jag höll täljkniven i höger hand och skar en käpp tvärs över fibrerna för att dela på trästycket i två delar. När jag tog i lite extra tappade jag kontrollen över kniven som har ett för mig ovant kort blad och bladet for ut ur trästycket och begravde sig i knogen på vänster hand. Ren klantighet.
med skedkniven hade jag lite mer otur, då man ofta behöver jobba med kniven mot sig träffade jag en liten knagg i skålen jag grejade med, kniven bröts loss med lite för hög kraft och satte sig relativt djupt i tummens topp och klöv 4-5 mm in i nageln.
Jag vill gärna ha bilder men även förklaringar för att få hela historian. Om någon bara säger att de skadar sig så borstar man av sig det likt alla varningar i manualer till maskiner man använder.
Jag har aldrig ens funderat i dom banorna.C Chentin skrev:
I mitt tidiga yrkesliv jobbade jag på grovplåtslageri. Där var fingrar en sorts förbrukningsvara. Det bara var så att man skadade dom. Känns lite konstigt att resonera så idag, men då var det så.
Första gången jag gjorde mig rejält illa var när jag skulle dra ut remsor av 0,5mm rostfri plåt bakom gradsaxen. Jag slant över en grad och flådde av hela toppen på vänster pekfinger. Det läkte bra, trots att jag som ung och dum bara lindade fingret i toapapper och eltejp. Men jag tappade känseln i fingret. Det sämsta med det var att jag hela tiden därefter brände mig när jag svetsade. Ofta kände jag något som luktade bränt, insåg sedan att det var mitt pekfinger. Det snabbade nog inte på läkningen av nerverna...
Efter några år fick jag tillbaka känseln i fingret igen, men felkopplad så att säga. Stack jag mig i fingertoppen så gjorde det ont utanpå yttersta leden. Efter ytterligare några år blev det helt rätt.
Jag klarade mig dock från att kapa några fingrar i pressarna, något de flesta kollegorna gjorde. Hade jag jobbat kvar så hade jag nog förr eller senare hamnat där själv också.
Så jag har numera en viss förtröstan när det gäller känselbortfall och felkopplingar - det brukar lösa sig med tiden.
Ogenomtänkt skrivet av mig. Jag önskar mig bara fler illustrationer av förloppet i ord och bild. Bild ökar förståelsen tycker jag. Att det finns en del bilder på skador i den här tråden hör till. Det vet alla som klickar på tråden. Gör man det när man ska till och äta och är känslig får man skylla sig själv. Tycker jag i alla fall.tveksamt skrev:
Jag lyckades med en idiotgrej. Jag fastnade med fingret mellan ett träämne och bandslipen och lyckades slipa ett litet hål i nageln så att ett litet sår uppstod. Inte tänkte jag så mycket på det. småsår har man ju överallt. Men satan i gatan vad det kändes efter en stund. Nu en vecka senare börjar det bli bättre. Så fort jag nuddar utsidan av nageln känns som om jag träffar nageln med en hammare i full fart. Jag måste ha kommit djupare än jag trodde och väldigt nära en nerv.