Skumpe
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur är ledningarna ihopkopplade?
Jag hade dålig tvinnade torix. Alla möjliga konstiga fel i en del uttag.
Du ser på bilden i första inlägget, de är kopplade i uttagen och vidarekopplade mellan uttagen om jag tänker rätt.

Skumpe
P Pappa1986 skrev:
Kan det vara så att en fas L1,L2 eller L3 försvunnit ute i skåpet? Dina grannar har anammat problemet och pratat med elleverantören som kommer ut och fixa det?
Andra i tråden säger att mitt fel inte kan uppkomma på det sättet.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ohmmät mellan nollan och skyddsjorden, har du inte låg resistans (typ någon ohm) så har nollan släppt någonstans mellan uttaget och centralen.
Kan ju vara lämpligt att slå av huvudbrytaren i centralen först, annars blir Du väl svart om fingrarna.
Om det nu stämmer det du skrev ovan, spänning mellan nollan och skyddsjord

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det måste vara glapp nånstans då, för problemet har försvunnit. Det är konstigt att det bara uppkommer och sen försvinner så här.
Tyvärr är det väl så det är med glapp, att det kan komma sporadiskt. Hade varit bättre om det inte fungerat över huvud taget så att det gått att felsöka 🙁.

Jag vet inte om man behöver vara orolig för gnistbildning och därför behöver gå till botten med problemet. Någon annan kanske har koll och åsikt om detta? 🤔

Skumpe Skumpe skrev:
Då var det avbrott av något skäl tidigare men kontakt nu.

Är det möjligt att det var som sades tidigare i tråden att en fas tappats in till fastigheten och att den återkom mellan att jag mätte i uttagen och att jag mätte i skåpet med huvudsäkringar?
En tappad fas borde inte ge 230 V mellan nolla och skyddsjord.

Att det bara var en grupp som hade problemet tyder på något med den gruppen. (Antingen i centralen eller i en kopplingsdosa eller ett rör innan något av uttagen.)

Har du gjort något i huset nyligen? (Borrat eller spikat i väggen?)

Är det möjligen så att elcentralen sitter vägg i vägg med en tvättmaskin och centrifugering kan orsaka vibrationer i väggen som skulle kunna skaka loss en skruv?

Är du säker på att du mätte 250 ohm mellan nolla och skyddsjord och inte 250 milliohm eller något annat prefix?

Du råkar inte ha tillgång till en isolationsmätare? I sånt fall skulle ett isolationstest av gruppens neutralledare vara på sin plats.

• Gilla
Avarell_Dalton och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
G Gramphos skrev:
En tappad fas borde inte ge 230 V mellan nolla och skyddsjord.

Att det bara var en grupp som hade problemet tyder på något med den gruppen. (Antingen i centralen eller i en kopplingsdosa eller ett rör innan något av uttagen.)

Har du gjort något i huset nyligen? (Borrat eller spikat i väggen?)

Är det möjligen så att elcentralen sitter vägg i vägg med en tvättmaskin och centrifugering kan orsaka vibrationer i väggen som skulle kunna skaka loss en skruv?

Är du säker på att du mätte 250 ohm mellan nolla och skyddsjord och inte 250 milliohm eller något annat prefix?

Du råkar inte ha tillgång till en isolationsmätare? I sånt fall skulle ett isolationstest av gruppens neutralledare vara på sin plats.
Jag har borrat och satt upp något på väggen i ett av rummen för en vecka sedan. Inget fel uppstod då utan felet uppstod nu. Det är helt säkert att uttagen fungerade efter jag satte upp den.

Elcentralen sitter mittemot en tvättmaskin. Den ledaren som jag antar går till uttagen (samma rör som fasledaren till säkringen Vu Sovrum) sitter utan glapp med de andra noll-ledarna på en skena.

Jag har ingen isolations mätare, bara multimeter.

Det stod bara symbolen för Ohm på skärmen utan prefix.

• Gilla
Z78 och 1 till
  • Laddar…
Du behöver mäta fram varför och var du har så hög resistans mellan nollan och skyddsjord även på fungerande uttag.

Kanske är det ditt instrument, ett enkelt test är att mäta mellan jord på två olika uttag, visar det inte låg resistans då så är det fel på instrumentet.

Du har tre inställningar på instrumentet i mätläge resistans/diod/kontinuitet.
Resistansläget ska visa lågt värde
Kontinuitet är pipläget, det visar också resistansen, det ska pipa och visa ett lågt värde.
Diodläget går också att använda, då ska det visa jättelågt värde, typ 0.01.

10:46 in visas hur de olika lägena

Skumpe
D Dilato skrev:
Du behöver mäta fram varför och var du har så hög resistans mellan nollan och skyddsjord även på fungerande uttag.

Kanske är det ditt instrument, ett enkelt test är att mäta mellan jord på två olika uttag, visar det inte låg resistans då så är det fel på instrumentet.

Kontinuitet är pipläget, det visar också resistansen, det ska pipa och visa ett lågt värde.

[media]
Mätning mellan jord på två av de berörda uttagen med en förlängningssladd emellan för att nå ger 0,5 Ohm.

Skumpe
H Hybro skrev:
Kan ju vara lämpligt att slå av huvudbrytaren i centralen först, annars blir Du väl svart om fingrarna.
Om det nu stämmer det du skrev ovan, spänning mellan nollan och skyddsjord
Jag gjorde detta med säkringen på och då utlöste jordfelsbrytaren.

Skumpe Skumpe skrev:
Mätning mellan jord på två av de berörda uttagen med en förlängningssladd emellan för att nå ger 0,5 Ohm.
Då funkar instrumentet bra nog.

Det är den typen av lågt resultat du ska förvänta dig när du mäter mellan nolla och jord.
Du får stänga av säkringen till uttagen och mäta fram resistansen mellan nolla-jord i varje uttag.
Mät mellan nolla-nolla i uttagen, det ska vara typ 0.5 ohm eller lägre också.

Skumpe
D Dilato skrev:

[media]
Han kallar min fina multimeter Cheap-O 😢

Kul att han verkar nöjd iaf.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Skumpe
D Dilato skrev:
Då funkar instrumentet bra nog.

Det är den typen av lågt resultat du ska förvänta dig när du mäter mellan nolla och jord.
Du får stänga av säkringen till uttagen och mäta fram resistansen mellan nolla-jord i varje uttag.
Mät mellan nolla-nolla i uttagen, det ska vara typ 0.5 ohm eller lägre också.
Menar du de uttagen som det aktuella felet berörde eller alla uttag i huset?

Skumpe Skumpe skrev:
Du ser på bilden i första inlägget, de är kopplade i uttagen och vidarekopplade mellan uttagen om jag tänker rätt.
Jag tänker där de kommer ifrån.
Oftast en takdosa.

Skumpe
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tänker där de kommer ifrån.
Oftast en takdosa.
Det finns ett lamputtag i taket och det finns spotlights. Båda ligger på en annan säkring. Kan det ändå finnas problem med nollan där?

Skumpe
Jag har testat resistansen mellan nolla och jord i några uttag i huset och det ligger på 350 ohm cirka
När det gäller uttagen som tidigare inte fungerade var det 450 ohm i alla mellan jord och nolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.