Skumpe
D Dilato skrev:
Då funkar instrumentet bra nog.

Det är den typen av lågt resultat du ska förvänta dig när du mäter mellan nolla och jord.
Du får stänga av säkringen till uttagen och mäta fram resistansen mellan nolla-jord i varje uttag.
Mät mellan nolla-nolla i uttagen, det ska vara typ 0.5 ohm eller lägre också.
Mätning mellan nolla-nolla i två uttag som tidigare inte fungerade ger 0,1 Ohm.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag har testat resistansen mellan nolla och jord i några uttag i huset och det ligger på 350 ohm cirka
När det gäller uttagen som tidigare inte fungerade var det 450 ohm i alla mellan jord och nolla.
Vad visar det när du använder diodläget?
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Tror nog det är viktigt att hitta vad som sporadiskt felar.

Om t ex en dammsugare som drar större ström än nån glödlampa ansluts kan det bli varmgång i t ex
vägguttags kabelanslutning, skadad ledning i vägg o s v.

Såpass varmt att det blir en glödbädd i närheten, som senare utvecklas till öppen eld.

Det luriga är att felet kan visa låg resistans vid mätning och senare högre vid strömgenomgång.

De som ids räkna kan väl räkna ut resistansen för nån seriell belastning på låt säga 300 W.
R =u x u/p

R = resistans
u = växelspänning
p = växelströmseffekt

Om effektutveckling vore 300 W vid tillfället så skulle en dammsugare
gå på lägre varvtal.
 
Redigerat:
Skumpe
D Dilato skrev:
Vad visar det när du använder diodläget?
Läge ett
AstroAI multimeter visar 027.2, troligen spänning eller ström, orange och svarta mätprober anslutna, elektronikverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läge två
AstroAI multimeter visar 2.19, antagligen volt, inställningsratt, svarta och röda testsladdar, mätinstrument i grått och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läge tre växlar mellan
Digital multimeter, röd och svart, elektriska mätningar, skärmläsning visar "-0.L", grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och Digital multimeter visar 0.001 volt, hand håller instrumentet, svart-röd design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag mäter inte längre 350 ohm i uttaget utan nu verkar det vara 27.
Detta är i köket i ett uttag som alltid fungerat.
 
Skumpe
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tänker där de kommer ifrån.
Oftast en takdosa.
Det finns en takdosa och två kopplingsdosor i korridoren utanför de två sovrummen. De ser ut så här
Eluttag med färgglada kablar och röda skyddskåpor synliga genom hål i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elarbete på vägg, öppen kopplingsdosa, elektriska ledningar, isolerade skarvhylsor, skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttagsinstallation, öppen elektrisk dosa, färgade kablar, på vägg, i mörker med skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De vita kablarna uppe till vänster är inte tänkt att förläggas dolda i slang, misstänker jag.
Vart kan de tänkas gå?

- Ska man misstänka nåt fel är det väl dessa klämmor: en med vitfärg och en röd.
Kan vara svårt att få god kontakt med fyra ledar i varje.

Bryt strömmen i centralen och provdra kablarna
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ska du få något vettigt ut av dina resistansmätningar PE-N med det instrumentet får du passa på att göra det med avslagen huvudbrytare. Bättre i ditt fall är om du kopplar någon lite större last som värmefläkt, vattenkokare etc i uttaget längst bort och sen mäter du spänning L-N i alla uttagen på vägen. Då kommer du snabbt framåt om du har kvarstående fel i gruppen.
 
  • Gilla
windy223 och 7 till
  • Laddar…
Skumpe
H Hybro skrev:
De vita kablarna uppe till vänster är inte tänkt att förläggas dolda i slang, misstänker jag.
Vart kan de tänkas gå?

- Ska man misstänka nåt fel är det väl dessa klämmor: en med vitfärg och en röd.
Kan vara svårt att få god kontakt med fyra ledar i varje.

Bryt strömmen i centralen och provdra kablarna
Det är till spotlights i taket om du menar de platta med två ledare.

Jag har hittat en tomtehatt med 7 noll-ledare i som verkade lite mycket kanske.
Får man koppla Wago så här istället?
 
  • WAGO-klemmer bruges til at forbinde elektriske kabler; væginstallation, udsat elarbejde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det är till spotlights i taket om du menar de platta med två ledare.

Jag har hittat en tomtehatt med 7 noll-ledare i som verkade lite mycket kanske.
Får man koppla Wago så här istället?
Vet du om det var den dosan som matade uttagen? Vet du i så fall vart alla neutralledare går? Du skrev 5 uttag så om den dosan är en spindel till alla dem så borde det vara 6 neutralledare, inte 7. Det kanske finns en till förbrukare på gruppen du inte hittat.
 
Skumpe
G Gramphos skrev:
Vet du om det var den dosan som matade uttagen? Vet du i så fall vart alla neutralledare går? Du skrev 5 uttag så om den dosan är en spindel till alla dem så borde det vara 6 neutralledare, inte 7. Det kanske finns en till förbrukare på gruppen du inte hittat.
Jag sa fel innan, det är 4 uttag det gäller.

Jag har ingen aning om var neutral ledarna kommer ifrån. Om man rycker i neutralledaren i elcentralen som går i samma rör som fasledaren som går till den säkring det gäller Vu Sovrum så rör sig ingenting i uttagen. Så det är nog som sagt kopplat nånstans däremellan.
 
S
Resistansmät mellan proberna på ditt instrument. Ska visa 0-1 Ohm.
Slå av huvudbrytaren och resistansmät nolla mot jord, ska visa 0-2 Ohm (med ditt instrument, 2 Ohm är inte ett bra värde med korrekt instrument) . Alla andra mätvärden antyder att något är fel i nolla/jord förbindelsen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skumpe
Grabbar och gummor nu händer det grejer hemma hos Skumpe!!!

Efter att ha bytt alla tomtehattar mot Wago vad gäller jord och nolla i takdosa och de två kopplingsdosorna så mäter jag 3 Ohm mellan jord och nolla istället för 450 Ohm i ett av uttagen som tidigare var fel.

MEN! Märkligt nog!

I uttaget i köket som hela tiden fungerat mäter jag nu 20 Ohm istället för 350 Ohm så jag vet inte om detta är spöken, dåliga tomtehattar eller min multimeter som är kass. Ingen aning.
 
  • Gilla
Såkesöd och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
S SueCia skrev:
Resistansmät mellan proberna på ditt instrument. Ska visa 0-1 Ohm.
Slå av huvudbrytaren och resistansmät nolla mot jord, ska visa 0-2 Ohm (med ditt instrument, 2 Ohm är inte ett bra värde med korrekt instrument) . Alla andra mätvärden antyder att något är fel i nolla/jord förbindelsen.
Vi felsökte instrumentet några inlägg upp, jag fick ok på det.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Av mätningarna att döma är det ett intermittent nollsläpp, någonstans mellan gruppen av uttag som har problem och elcentralen (eventuellt uttag som fungerar som de ska på samma säkring). De varierande ohm-värdena tolkar jag som att det sannolikt är en koppling som släppt och det kan då bli kontakt när de kommer i närheten av varandra, och det kan då hända att de tillfälligt svetsar vid gnista. Ett sätt (men knappast det enda) detta kan uppstå är felmonterade Torix eller dåliga piratvarianter av Torix ("tomtehattar"), vilket är speciellt misstänkt om det finns pirat-torix som inte är installerade av elektriker - och elektriker använder sällan pirat-Torix.

Det kan vara så att nollsläppet finns i jordfelsbrytaren om den enbart servar de uttag som har felet. Har du bara en jordfelsbrytare för hela huset (och det finns andra grupper på samma fas) är det inte där felet ligger.

Om du har en värmekamera, använd den för att se om du kan hitta något som är varmt, detta när det är spänning på uttagen så det går ström. Försiktighet tillråds med stora strömförbrukare, för att undvika brand.

Kan också gå att ringa in genom att gå runt och banka på olika ställen.

Om du är inte är mycket väl förtrogen med el så skulle jag rekommendera en elektriker för felsökning. Det är också så att felet kan föranleda ytterligare kontroller, t.ex. om detta visar sig vara felmonterade Torix kan det vara lämpligt att titta igenom om det finns fler felmonterade eller pirat- Torix i installationen. Detta eftersom nollsläpp i princip aldrig ska kunna inträffa spontant i en korrekt byggd anläggning.

(I en anläggning med 3-fasgrupper som uppdelas till 1-fas-uttag, vilket inte verkar vara fallet här som tur är, ger inte sällan nollsläpp upphov till brand.)
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
D dan_norstedt skrev:
Av mätningarna att döma är det ett intermittent nollsläpp, någonstans mellan gruppen av uttag som har problem och elcentralen (eventuellt uttag som fungerar som de ska på samma säkring). De varierande ohm-värdena tolkar jag som att det sannolikt är en koppling som släppt och det kan då bli kontakt när de kommer i närheten av varandra, och det kan då hända att de tillfälligt svetsar vid gnista. Ett sätt (men knappast det enda) detta kan uppstå är felmonterade Torix eller dåliga piratvarianter av Torix ("tomtehattar"), vilket är speciellt misstänkt om det finns pirat-torix som inte är installerade av elektriker - och elektriker använder sällan pirat-Torix.

Det kan vara så att nollsläppet finns i jordfelsbrytaren om den enbart servar de uttag som har felet. Har du bara en jordfelsbrytare för hela huset (och det finns andra grupper på samma fas) är det inte där felet ligger.

Om du har en värmekamera, använd den för att se om du kan hitta något som är varmt, detta när det är spänning på uttagen så det går ström. Försiktighet tillråds med stora strömförbrukare, för att undvika brand.

Kan också gå att ringa in genom att gå runt och banka på olika ställen.

Om du är inte är mycket väl förtrogen med el så skulle jag rekommendera en elektriker för felsökning. Det är också så att felet kan föranleda ytterligare kontroller, t.ex. om detta visar sig vara felmonterade Torix kan det vara lämpligt att titta igenom om det finns fler felmonterade eller pirat- Torix i installationen. Detta eftersom nollsläpp i princip aldrig ska kunna inträffa spontant i en korrekt byggd anläggning.

(I en anläggning med 3-fasgrupper som uppdelas till 1-fas-uttag, vilket inte verkar vara fallet här som tur är, ger inte sällan nollsläpp upphov till brand.)
Jag har bytt till Wago och fått ned resistens mellan jord och nolla från 450 till typ 3 Ohm (varierar lite men däromkring).

Det enda jag inte förstår fortfarande är hur jag kunde få 230V mellan jord och nolla.

Det mesta i huset är gjort av elektriker. Han som bodde här innan har gjort några grejer men låt mig säga så här, det är helt uppenbart vad han har gjort.

Dessa tomtehattar är ditsatta av elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.