Skumpe
D Dilato skrev:
Det kan inte vara rätt med 250 ohm, nolla och skyddsjord är i princip samma ledning, dom sitter ihop i säkringsskåpet men delas sedan upp i två olika sladdar.

[bild]
Det var vad som stod på multimetern i alla fall. Jag mätte igen precis nu efter ditt inlägg.
Uttag som inte fungerade innan men som fungerar nu nolla-jord: 70 ohm
Uttag i köket som hela tiden fungerat nolla-jord: 50 ohm
Uttag i vardagsrummet som hela tiden fungerat nolla-jord: 250 ohm
 
  • Gilla
Johrnak
  • Laddar…
A
Ol brukar betyda over limit eller over load i mätinstrument för att visa att värdet är utanför mätområdet.

Det kan alltså vara ett avbrott eller helt enkelt utanför inställd skala.
 
  • Gilla
Skumpe och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jo, det var säkert så. Det stod 0 l vilket man kanske kan tolka som det.
Precis, OL betyder "högre motstånd än maximal inställning på instrumentet" = avbrott.
 
  • Gilla
kasamark och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
D Dilato skrev:
Precis, OL betyder "högre motstånd än maximal inställning på instrumentet" = avbrott.
Då var det avbrott av något skäl tidigare men kontakt nu.

Är det möjligt att det var som sades tidigare i tråden att en fas tappats in till fastigheten och att den återkom mellan att jag mätte i uttagen och att jag mätte i skåpet med huvudsäkringar?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det var vad som stod på multimetern i alla fall. Jag mätte igen precis nu efter ditt inlägg.
Uttag som inte fungerade innan men som fungerar nu nolla-jord: 70 ohm
Uttag i köket som hela tiden fungerat nolla-jord: 50 ohm
Uttag i vardagsrummet som hela tiden fungerat nolla-jord: 250 ohm
Vilken mätskala använder du?
Ta en bild på instrumentet med den inställning du använder när du mäter, för här är något rejält fel..
 
  • Gilla
Johrnak
  • Laddar…
Skumpe
D Dilato skrev:
Vilken mätskala använder du?
Ta en bild på instrumentet med den inställning du använder när du mäter, för här är något rejält fel..
"M" försvinner när man mäter. En hand håller en digital multimeter med anslutna testsladdar mot en beige vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Det finns ett par olika lägen man kan välja med select. I ett läge får man en signal vid kontakt. Det läget visar 50 ohm där det innan var 70.
I det tredje läget får jag den inte att visa något alls när jag mäter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
A
Mät ej ohm med spänning på heller. Det ska göras i spänningslöst tillstånd.
 
  • Gilla
Shjalle och 3 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Då var det avbrott av något skäl tidigare men kontakt nu.

Är det möjligt att det var som sades tidigare i tråden att en fas tappats in till fastigheten och att den återkom mellan att jag mätte i uttagen och att jag mätte i skåpet med huvudsäkringar?
Dina ursprungliga mätningar är inte kompatibla med en fasförlust. Om man tappar en fas är det fortfarande 0 V mellan nolla och jord (eftersom de är ihopkopplade).
 
  • Gilla
kasamark och 3 till
  • Laddar…
Kan det vara så att en fas L1,L2 eller L3 försvunnit ute i skåpet? Dina grannar har anammat problemet och pratat med elleverantören som kommer ut och fixa det?
 
Skumpe
J Johrnak skrev:
Dina ursprungliga mätningar är inte kompatibla med en fasförlust. Om man tappar en fas är det fortfarande 0 V mellan nolla och jord (eftersom de är ihopkopplade).
Ok det var inlägg #3 som fick mig att tro att det kan vara det.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Då var det avbrott av något skäl tidigare men kontakt nu.

Är det möjligt att det var som sades tidigare i tråden att en fas tappats in till fastigheten och att den återkom mellan att jag mätte i uttagen och att jag mätte i skåpet med huvudsäkringar?
Du kan nog som sagt glömma fel i yttre delar eller mätarsäkringar osv. Det som direkt talar för glapp/avbrott i N för någon del av gruppen är att du skrev i #1 att du mätte 0 V överallt med säkringen från. Så kolla i alla uttagen att ledarna sitter korrekt i sina anslutningar och vill du göra lite överkurs skaffa tex Wago och skippa vidarekopplingen på själva uttagen.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Ok det var inlägg #3 som fick mig att tro att det kan vara det.
Att tappa en fas är nog relativt vanligt (t.ex. gick en huvudsäkring hos mig för några dagar sedan) och man kan få ganska konstiga symptom som exempelvis blinkande LED-lampor och låg spänning mellan nolla och fas.

Om du inte gjort dina mätningar (bra gjort!) så hade jag gissat på trasig huvudsäkring. Gramphos och Dilato kom dock på en rimligare förklaring (släppt/glapp nolla) som följer logiskt då man tar hänsyn till symptom och mätningar.
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Skumpe
GK100 GK100 skrev:
Du kan nog som sagt glömma fel i yttre delar eller mätarsäkringar osv. Det som direkt talar för glapp/avbrott i N för någon del av gruppen är att du skrev i #1 att du mätte 0 V överallt med säkringen från. Så kolla i alla uttagen att ledarna sitter korrekt i sina anslutningar och vill du göra lite överkurs skaffa tex Wago och skippa vidarekopplingen på själva uttagen.
Ja, det ser likadant ut på alla uttagen och ledarna sitter som de ska på alla uttagen.
 
Skumpe
J Johrnak skrev:
Att tappa en fas är nog relativt vanligt (t.ex. gick en huvudsäkring hos mig för några dagar sedan) och man kan få ganska konstiga symptom som exempelvis blinkande LED-lampor och låg spänning mellan nolla och fas.

Om du inte gjort dina mätningar (bra gjort!) så hade jag gissat på trasig huvudsäkring. Gramphos och Dilato kom dock på en rimligare förklaring (släppt nolla) som följer logiskt då man tar hänsyn till symptom och mätningar.
Det måste vara glapp nånstans då, för problemet har försvunnit. Det är konstigt att det bara uppkommer och sen försvinner så här.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hur är ledningarna ihopkopplade?
Jag hade dålig tvinnade torix. Alla möjliga konstiga fel i en del uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.