33 873 läst · 155 svar
34k läst
155 svar
Plötsligt uppkommet och allvarligt elfel i villa? [Bild]
Du måste starta på ruta 1 , som jag skrev om. Det får även en elektriker göra.Skumpe skrev:
EDIT , Så kan du inte lämna det bara. Det måste undersökas vart felet finns, kan ligga och glimma på ett ställe,
i bland kontakt, i bland inte och inte bra. Går att stoppa i en kontakt för något som drar 1500 W och se vad som händer, men inte riktigt bra det heller, då kan glimma ännu mer.
Redigerat:
Jag gjorde detta först i ett uttag som fungerade och fick då 250 ohm.D Dilato skrev:
När jag mätte samma sak i ett uttag som inte fungerade fick jag 0 ohm med säkringen av.
När jag mätte med säkringen på utlöste jordfelsbrytaren som jag fick återställa.
Men kom ihåg att förklaringen kan inte vara äldre än problemet, allt fungerade igår och nu fungerar det som sagt plötsligt igen.D Dilato skrev:
Vad är kortslutning då? Är det samma?J Johrnak skrev:Det är precis det som händer:
Jord har som vanligt potentialen 0.
Nollan är förbunden med fas (potential 230V) genom en förbrukare (t.ex. en glödlampa) som i vanliga fall drar ström och har ett spänningsfall på 230V vilket gör att nollan i vanliga fall får potential 230[fas]-230[spänningsfall]=0 V. Men eftersom ingen ström går genom förbrukaren så blir det inget spänningsfall. Nollan har därför samma potential som fasen: 230[fas]-0[spänningsfall]=230 V.
Således blir spänning mellan nolla och jord 230[nolla]-0[jord]=230 V.
Är du säker på att du inte fick "oändligt" ohm d.v.s. ingen kontakt?Skumpe skrev:
Nä jag tänker inte lämna det men frågan är nu hur man felsöker utan att felet finns längre.J jonaserik skrev:Du måste starta på ruta 1 , som jag skrev om. Det får även en elektriker göra.
EDIT , Så kan du inte lämna det bara. Det måste undersökas vart felet finns, kan ligga och glimma på ett ställe,
i bland kontakt, i bland inte och inte bra. Går att stoppa i en kontakt för något som drar 1500 W och se vad som händer, men inte riktigt bra det heller, då kan glimma ännu mer.