Skumpe
mexitegel mexitegel skrev:
Börja med att öppna alla uttag som sitter på den gruppen (säkringen) och kontrollera och mät anslutningarna.

Därefter får man kolla i centralen hur det ser ut.
Det är samma mätningar i alla uttagen

Skumpe
UPPDATERING:

Utan att jag gjort något annat än mätt så fungerar alla uttagen igen.

Det är nu normala mätningar alltså inte längre 230V mellan jord och nolla.

• Wow
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det är samma mätningar i alla uttagen
Du måste starta på ruta 1 , som jag skrev om. Det får även en elektriker göra.

EDIT , Så kan du inte lämna det bara. Det måste undersökas vart felet finns, kan ligga och glimma på ett ställe,
i bland kontakt, i bland inte och inte bra. Går att stoppa i en kontakt för något som drar 1500 W och se vad som händer, men inte riktigt bra det heller, då kan glimma ännu mer.

Redigerat:
  • Gilla
Marcus0321 och 4 till
  • Laddar…
Skumpe
D Dilato skrev:
Ohmmät mellan nollan och skyddsjorden, har du inte låg resistans (typ någon ohm) så har nollan släppt någonstans mellan uttaget och centralen.
Jag gjorde detta först i ett uttag som fungerade och fick då 250 ohm.
När jag mätte samma sak i ett uttag som inte fungerade fick jag 0 ohm med säkringen av.
När jag mätte med säkringen på utlöste jordfelsbrytaren som jag fick återställa.

• Gilla
Henrik.Ö
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Hmm men var, inget är inkopplat
Nånstans finns det något du inte upptäckt inte funkar som sitter på samma Fas & nollkabel, typ en ringledningstransformator till dörrklockan eller vad vet jag.
Spänningen kommer ju någonstans ifrån.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
D Dilato skrev:
Nånstans finns det något du inte upptäckt inte funkar som sitter på samma Fas & nollkabel, typ en ringledningstransformator till dörrklockan eller vad vet jag.
Spänningen kommer ju någonstans ifrån.
Men kom ihåg att förklaringen kan inte vara äldre än problemet, allt fungerade igår och nu fungerar det som sagt plötsligt igen.

Skumpe
J jonaserik skrev:
Jag har försökt göra precis det. Gjorde en tabell och mätte i alla uttag med säkringar av och på och tände och släckte belysning för att ta reda på vad som satt på säkringen och inte.

Skumpe
J Johrnak skrev:
Det är precis det som händer:

Jord har som vanligt potentialen 0.

Nollan är förbunden med fas (potential 230V) genom en förbrukare (t.ex. en glödlampa) som i vanliga fall drar ström och har ett spänningsfall på 230V vilket gör att nollan i vanliga fall får potential 230[fas]-230[spänningsfall]=0 V. Men eftersom ingen ström går genom förbrukaren så blir det inget spänningsfall. Nollan har därför samma potential som fasen: 230[fas]-0[spänningsfall]=230 V.

Således blir spänning mellan nolla och jord 230[nolla]-0[jord]=230 V.
Vad är kortslutning då? Är det samma?

Skumpe Skumpe skrev:
När jag mätte samma sak i ett uttag som inte fungerade fick jag 0 ohm med säkringen av.
När jag mätte med säkringen på utlöste jordfelsbrytaren som jag fick återställa.
Är du säker på att du inte fick "oändligt" ohm d.v.s. ingen kontakt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag har försökt göra precis det. Gjorde en tabell och mätte i alla uttag med säkringar av och på och tände och släckte belysning för att ta reda på vad som satt på säkringen och inte.
Och vad blev av det. Några andra objekt som slocknade/tändes men vad. Belysning eller vad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skumpe
J Johrnak skrev:
Är du säker på att du inte fick "oändligt" ohm d.v.s. ingen kontakt?
Jo, det var säkert så. Det stod 0 l vilket man kanske kan tolka som det.

Skumpe
J jonaserik skrev:
Och vad blev av det. Några andra objekt som slocknade/tändes men vad. Belysning eller vad.
Nej allting fungerade i huset utom dessa uttag som verkar sitta på en egen säkring utan något annat på säkringen. Säkringen heter Vu sovrum.

Skumpe
J jonaserik skrev:

EDIT , Så kan du inte lämna det bara. Det måste undersökas vart felet finns, kan ligga och glimma på ett ställe,
i bland kontakt, i bland inte och inte bra. Går att stoppa i en kontakt för något som drar 1500 W och se vad som händer, men inte riktigt bra det heller, då kan glimma ännu mer.
Nä jag tänker inte lämna det men frågan är nu hur man felsöker utan att felet finns längre.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jo, det var säkert så. Det stod 0 l vilket man kanske kan tolka som det.
I sådant fall tyder ALLA (förutom kanske den med 250 ohm) dina mätningar på att nollan släppt precis som Dilato föreslagit.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det kan inte vara rätt med 250 ohm, nolla och skyddsjord är i princip samma ledning, dom sitter ihop i säkringsskåpet men delas sedan upp i två olika sladdar.

Elektriskt schema över anslutning mellan generator/transformator och förbrukare, med faser, nolla, skyddsjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jan Ehn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.