kodrod skrev:
Tack för svar. Tycker det verkar vara en intressant produkt som både billigare och smartare än mina nuvarande asteour.

Jag vill alltså inte släcka helt på natten, (antar att där du anger paus i bilden släcker helt?) utan bara dimmra ner ljuset.
Den funktionen kommer till sommaren när Plejd inför mjukvara 3.0 i puckarna. Före det går det inte att lösa.

A
Müssli Müssli skrev:
Den funktionen kommer till sommaren när Plejd inför mjukvara 3.0 i puckarna. Före det går det inte att lösa.
Går bef enheter att uppdatera eller måste man byta dom?

• Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
De går att uppdatera men du måste göra det själv alternativt att din elektriker gör det.

kodrod skrev:
Går bef enheter att uppdatera eller måste man byta dom?
Precis som en smartphone uppdateras dom när du öppnar PLEJD-appen, samma sak om det varit strömlöst, då Plejd inte har ett batteri i varje puck får man öppna appen i en telefon då uppdateras tid o datum men sedan vidarebefordrar pucken till alla andra Plejd.
Det finns ett batteri som man knäpper på en Plejd i anläggningen då behåller den med batteri tiden o när spänningen är tillbaka uppdateras alla.

A
Beställt ett par dim-01 och ett batteri. Kan man byta ut bef dimmer till plejd själv eller måste det vara elektriker? Såg att man kunde välja installatör eller användare när man skapa konto.

Det är inte 100% tydligt ifall byte till dimmer är ett behörighetskrävande arbete. Man kan nog räkna med att ESV vänder kappan efter vinden på den frågan.

Det är troligen enklare att svara på frågan ifall du känner dig 100 % förtrogen med att göra detta byte utan att orsaka ett försäkringsärende. En korrekt och säker installation är vad som gäller här.

A
Själva fysiska bytet känner jag mig säker på, det som får mig att fundera är att det står. Installatören ställer sedan in laster i appen. Mina gamla dumma dimmrar har bara haft en min skruv.

L Leif i Skåne skrev:
Precis som en smartphone uppdateras dom när du öppnar PLEJD-appen,---
Nej, version 3.0 är så omfattande att man måste uppdatera puckarna en och en via telefonen. Dock finns det ingen anledning att uppdatera om man inte saknar de nya funktionerna.
Värt att tänka på om man ska montera en batteribackup är att man måste göra pucken strömlös innan man monterar batteriet annars händer ingenting. När man slår på strömmen igen kommer det upp instruktioner om hur man uppdaterar pucken.

kodrod skrev:
Beställt ett par dim-01 och ett batteri. Kan man byta ut bef dimmer till plejd själv eller måste det vara elektriker? Såg att man kunde välja installatör eller användare när man skapa konto.
Tänk på att Plejds dimmer kräver nolla. Din gamla dimmer har troligtvis inte det.

• Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
A
Müssli Müssli skrev:
Tänk på att Plejds dimmer kräver nolla. Din gamla dimmer har troligtvis inte det.
Nollan passerar förbi, så de
Müssli Müssli skrev:
har vägguttag vid golvet under alla brytare. Så jag räknar med att ha tur att nollan passerar förbi brytaren redan.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
A
Müssli Müssli skrev:
Nej, version 3.0 är så omfattande att man måste uppdatera puckarna en och en via telefonen. Dock finns det ingen anledning att uppdatera om man inte saknar de nya funktionerna.
Värt att tänka på om man ska montera en batteribackup är att man måste göra pucken strömlös innan man monterar batteriet annars händer ingenting. När man slår på strömmen igen kommer det upp instruktioner om hur man uppdaterar pucken.
Har du mer info vad som är nytt i 3.0?

kodrod skrev:
Har du mer info vad som är nytt i 3.0?
Också nyfiken!

Jag vet egentligen bara att astrofunktionen kommer få fler inställningar men troligtvis kommer det andra bra saker också. Det är ju skillnad på att uppdatera mjukvaran i appen jämfört puckarna, det är därför det blir lite krångligare att uppdatera puckarna. En inte lika bra sak är att om du uppdaterar en puck måste du uppdatera alla för att de ska kunna prata med varandra. Det blir en del jobb om huset har kanske 15 puckar.

Om ni vill ha mer info kan ni ringa Plejd, de är väldigt kunniga och trevliga på supporten. Vad jag vet är det inget som är hemligt med den nya mjukvaran. :)

• Gilla
RoffeN och 3 till
  • Laddar…
Tack för det beskedet!
Eftersom vi ska ha över 40 puckar så vill man ju de med senaste programvaran. Speciellt om det är krångligt att uppdatera.

Redigerat:
A
Har nu installerat den första dim-01 (blev så inspirerad att jag köpte ett helt gäng). Var otroligt lätt att installera. Enda problemet var att nollan som passerar förbi var lite kort att klippa och få in i dim-01.

Saknar dock vissa funktioner. Tex så skulle jag vilja kunna välja att en tidsstyrd funktion bara aktiveras om enheten är släckt.

Tex. vill att en lampa tänds till 15% vid solnedgången. Men bara om inte lampan är släckt (är lampan tänd på ex 60% så ska den inte ändras). Men det kanske kan komma i framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.