Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 653 inlägg
Du kan skarva nollan i en toppklämma, då behöver den inte vara så lång. Det är dessutom bättre att göra så än att använda terminaler på puckar och strömbrytare som skarvklämma.
Var inne på att dra om nollan från uttaget upp till brytaren för att få längre kabel. Men din tanke är både enklare och bättre, tack!Bo.Siltberg skrev:
Byta Brytare till PLEJD
Tänd först belysningen ! Skruva ut / slå från säkringen så du ser att belysningen slocknar!
Den gamla brytaren med "tomtehattar"
Förbered PLEJD med 10-12 cm långa fas och nolla kablar skalade till rätt längd 6-7 mm i PLEJD ändan och 11-12 mm i WAGO ändan av kablarna!
Klipp bort "tomtehattarna" skala kablarna (enklast för dom som inte har skaltång inställbar längd är att skala lite längre och sedan klippa kopparen till 11 mm) Använd WAGO 221, den kan man inte misslyckas med, den är några kr dyrare men suveränt bra !
Här är den monterad med Plejd Dimmerratt adapter, som är en mycket bättre lösning än återfjädrande brytare.
Enkel tryck = tänder till senaste dim-läge.
Vrid vänster = startar på lägsta inställda nivå, perfekt i barnkammaren för att bara kolla till barn med min belysning.
Vrid höger = startar på inställd maxnivå.
Dubbeltryck = styr en scen eller andra PLEJD
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-dimmerratt
Hälsningar Leif i Skåne
Tänd först belysningen ! Skruva ut / slå från säkringen så du ser att belysningen slocknar!
Den gamla brytaren med "tomtehattar"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förbered PLEJD med 10-12 cm långa fas och nolla kablar skalade till rätt längd 6-7 mm i PLEJD ändan och 11-12 mm i WAGO ändan av kablarna!
Logga in
Skapa konto
Klipp bort "tomtehattarna" skala kablarna (enklast för dom som inte har skaltång inställbar längd är att skala lite längre och sedan klippa kopparen till 11 mm) Använd WAGO 221, den kan man inte misslyckas med, den är några kr dyrare men suveränt bra !
Logga in
Skapa konto
Skala tändtråd till 6-7 mm och montera direkt i PLEJD.
Logga in
Skapa konto
Här är den monterad med Plejd Dimmerratt adapter, som är en mycket bättre lösning än återfjädrande brytare.
Enkel tryck = tänder till senaste dim-läge.
Vrid vänster = startar på lägsta inställda nivå, perfekt i barnkammaren för att bara kolla till barn med min belysning.
Vrid höger = startar på inställd maxnivå.
Dubbeltryck = styr en scen eller andra PLEJD
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-dimmerratt
Logga in
Skapa konto
Hälsningar Leif i Skåne
Hej
Har en Plejd fråga som ni kanske kan besvara.
Jag har köpt ett antal plejd dimmers med ratt.
Dessa sitter i hallen på entré plan.
Nu håller jag på att byta el i källaren och vill undvika att dra en ny kabel för att tända belysningen i källaren.
Kan jag programmera att jag tex dubbeltrycker på dimmern i hallen för att tända tack belysningen i källaren.
I källaren så sätter jag en controller eller en dimmer?
Skulle detta funka ?
Nu håller jag på att byta el i källaren och vill undvika att dra en ny kabel för att tända belysningen i källaren.
Kan jag programmera att jag tex dubbeltrycker på dimmern i hallen för att tända tack belysningen i källaren.
Skulle detta funka ?
Ja !M Majaji44 skrev:Hej
Skulle detta funka ?
Du kan styra vilken Plejd du vill från vilken annan tryckknapp som helst som är kopplad till en Plejd.
I ditt fall via dubbeltryck på vriddimmeren, men kanske mer logiskt att nyttja ingång #2 styrd från en vanlig brytare på övervåningen till att tända ljuset i källaren.
Det smarta är att det inte behövs en tändtråd från övervåningen ner till källaren, ofta finns det ingen rör dragna så, utan dom går till elcentralen.
Det är mycket billigare för elektrikern/kunden att sätta dit 2 Plejd än att trassla dit 2 trådar för en trappkoppling via elcentral och befintliga rör. Därför har alla smarta elektriker ett antal PLEJD liggande i servicebilen.
Redigerat:
Har en Dim-01 som går att släcka med den återfjädrande tryckknappen, men inte tända.
Har jag tänt den via appen eller annan Plejd så går det att släcka igen.
Det går inte heller att hitta tryckknappen när man ska konfigurera ingångar (genom att trycka på knappen).
Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
Har jag tänt den via appen eller annan Plejd så går det att släcka igen.
Det går inte heller att hitta tryckknappen när man ska konfigurera ingångar (genom att trycka på knappen).
Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
Du har troligen vänt på brytaren så den bryter när du trycker. Den skall sluta vid tryck.
Alltså bara en puls vid ett snabbt tryck.
Alltså bara en puls vid ett snabbt tryck.
Redigerat: