Du kan skarva nollan i en toppklämma, då behöver den inte vara så lång. Det är dessutom bättre att göra så än att använda terminaler på puckar och strömbrytare som skarvklämma.
 
  • Gilla
Mackelupin och 1 till
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan skarva nollan i en toppklämma, då behöver den inte vara så lång. Det är dessutom bättre att göra så än att använda terminaler på puckar och strömbrytare som skarvklämma.
Var inne på att dra om nollan från uttaget upp till brytaren för att få längre kabel. Men din tanke är både enklare och bättre, tack!
 
Byta Brytare till PLEJD

Tänd först belysningen ! Skruva ut / slå från säkringen så du ser att belysningen slocknar!

Den gamla brytaren med "tomtehattar"
Gamla väggmonterade ljusbrytaren öppnad med synliga kablar och WAGO-kopplingsklämmor under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbered PLEJD med 10-12 cm långa fas och nolla kablar skalade till rätt längd 6-7 mm i PLEJD ändan och 11-12 mm i WAGO ändan av kablarna!
Plejd brytare installerad på vägg med anslutna kablar, WAGO klämmor, avbitartång, och Plejd produktförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klipp bort "tomtehattarna" skala kablarna (enklast för dom som inte har skaltång inställbar längd är att skala lite längre och sedan klippa kopparen till 11 mm) Använd WAGO 221, den kan man inte misslyckas med, den är några kr dyrare men suveränt bra !
WAGO 221 kontakt för att ansluta kablar, rekommenderad för att byta brytare till PLEJD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skala tändtråd till 6-7 mm och montera direkt i PLEJD.

Monterad PLEJD-enhet med fas, nolla och tändtrådar anslutna, redo att byta ut gammal brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är den monterad med Plejd Dimmerratt adapter, som är en mycket bättre lösning än återfjädrande brytare.
Enkel tryck = tänder till senaste dim-läge.
Vrid vänster = startar på lägsta inställda nivå, perfekt i barnkammaren för att bara kolla till barn med min belysning.
Vrid höger = startar på inställd maxnivå.
Dubbeltryck = styr en scen eller andra PLEJD

https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-dimmerratt
Monterad Plejd dimmerratt på vägg, ersätter gammal strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar Leif i Skåne
 
  • Gilla
Ampo och 7 till
  • Laddar…
A
Vad innebär dimkurva och dom olika alternativen?
 
  • Skärmdump av inställningar för dimkurva med alternativen Standard, LED Lin, LED Log och LED 3, där Standard är valt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan behöva justera hur lampan dimmas. Det är inte säkert att 50% spänning ger 50% ljus så olika lampor behöver olika inställningar för att man skall uppleva ljuskurvan som rak.
 
  • Gilla
martinmartin400 och 1 till
  • Laddar…
Hej

Har en Plejd fråga som ni kanske kan besvara.

Jag har köpt ett antal plejd dimmers med ratt.

Dessa sitter i hallen på entré plan.

Nu håller jag på att byta el i källaren och vill undvika att dra en ny kabel för att tända belysningen i källaren.

Kan jag programmera att jag tex dubbeltrycker på dimmern i hallen för att tända tack belysningen i källaren.

I källaren så sätter jag en controller eller en dimmer?

Skulle detta funka ?
 
M Majaji44 skrev:
Hej

Har en Plejd fråga som ni kanske kan besvara.

Jag har köpt ett antal plejd dimmers med ratt.

Dessa sitter i hallen på entré plan.

Nu håller jag på att byta el i källaren och vill undvika att dra en ny kabel för att tända belysningen i källaren.

Kan jag programmera att jag tex dubbeltrycker på dimmern i hallen för att tända tack belysningen i källaren.

I källaren så sätter jag en controller eller en dimmer?

Skulle detta funka ?
Ja ! (y):)

Du kan styra vilken Plejd du vill från vilken annan tryckknapp som helst som är kopplad till en Plejd.
I ditt fall via dubbeltryck på vriddimmeren, men kanske mer logiskt att nyttja ingång #2 styrd från en vanlig brytare på övervåningen till att tända ljuset i källaren.
Det smarta är att det inte behövs en tändtråd från övervåningen ner till källaren, ofta finns det ingen rör dragna så, utan dom går till elcentralen.
Det är mycket billigare för elektrikern/kunden att sätta dit 2 Plejd än att trassla dit 2 trådar för en trappkoppling via elcentral och befintliga rör. Därför har alla smarta elektriker ett antal PLEJD liggande i servicebilen.
 
Redigerat:
A
Har en Dim-01 som går att släcka med den återfjädrande tryckknappen, men inte tända.

Har jag tänt den via appen eller annan Plejd så går det att släcka igen.
Det går inte heller att hitta tryckknappen när man ska konfigurera ingångar (genom att trycka på knappen).

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
 
Du har troligen vänt på brytaren så den bryter när du trycker. Den skall sluta vid tryck.
Alltså bara en puls vid ett snabbt tryck.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Snart dags för mig att börja koppla. Räknar med att jag behöver nästa 50 Plejd-puckar. Är lite nervös om det ska fungera. Har ju en del grupper som bara har nolla och fas...
 
R RoffeN skrev:
Snart dags för mig att börja koppla. Räknar med att jag behöver nästa 50 Plejd-puckar. Är lite nervös om det ska fungera. Har ju en del grupper som bara har nolla och fas...
Vad i hela friden går det åt 50 Plejd till?
 
A
Frugan oroar sig för strålning nu när jag monterat en massa plejd. Några bra argument för att lunga henne? :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kodrod skrev:
Frugan oroar sig för strålning nu när jag monterat en massa plejd. Några bra argument för att lunga henne? :)
Har hon mobiltelefon?
 
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har hon mobiltelefon?
Ja, men hon tycket 20 plejd är värre. Att några av dom sitter 1m från barnens sängar, förvärrar läget ännu mer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kodrod skrev:
Ja, men hon tycket 20 plejd är värre. Att några av dom sitter 1m från barnens sängar, förvärrar läget ännu mer.
Ta bort dem då. Man ska inte gå omkring och vara orolig.
 
  • Gilla
martinmartin400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.