Ja dimmern är slut, men allt det andra finns. Eldirekt och elbutik verkar dock ha....

• Gilla
Andreas Dickson
  • Laddar…
Såg att Vadsbo släppt ett BT system med mesh också. De har även drivdon som stöder tekniken, Dali, 1-10V mm.

Det är väl både och. Schneider har saker som är skit och sådant som är toppen i sitt sortiment. För mig har det varit 50/50 från Schneider.

R Robert-san01 skrev:
Det är väl både och. Schneider har saker som är skit och sådant som är toppen i sitt sortiment. För mig har det varit 50/50 från Schneider.
Förhoppningsvis så kanske dom löser leveransproblem nu.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
En fundering från en el-novis, kan man programmera Plejd så att olika knappar styr samma grupper, som en utökad trappfunktion? Min elektriker sa att det går men inte men knapparna utan då måste jag använda appen?

Du får programmera funktionen med appen, sedan använder du knappen på väggen som vanligt!

R RoffeN skrev:
En fundering från en el-novis, kan man programmera Plejd så att olika knappar styr samma grupper,
Ja, fördelen med Plejd är att man kan göra vad som helst med vilken knapp knapp som helst, man behöver inte draga tråd för funktioner.
För att inte ”måla in sig i ett hörn” hade jag dragit 5 st. trådar över allt.
Brun/Blå/Gul-Grön samt Orange/Vit som tändtråd
.
Då behöver man inte tänka och planera i förväg, utan man kan enkelt bygga och utöka det smarta hemmet.

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Varför dra mer än fas-nolla-jord från centralen om du sätter puckar ute vid förbrukarna?

För att göra det tydligare.
Kan jag med knapp 1 i sovrummet tända, dimmra och släcka tex grupp A, B och C. Sedan med knapp 2 i hallen tända, dimmra och släcka grupp B, C och D? Under förutsättning att varje objekt har sin egen puck?

R Robert-san01 skrev:
Varför dra mer än fas-nolla-jord från centralen om du sätter puckar ute vid förbrukarna?
Bra fråga som jag också fundera på?

• Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Du får programmera funktionen med appen, sedan använder du knappen på väggen som vanligt!
Jo, jag förstår att man måste berätta för Plejd vad de olika funktionerna ska utföra.
Kanske kan du eller någon beskriva vad som kan göras och förutsättningarna för det. Jag måste nämligen lära min elektriker. Jag ska precis börja spåra efter hans el-ritning i mitt nya stenhus och känner på mig att jag kanske missar de möjligheter Plejd ger.

En fundering till. Borde väl vara enkelt att styra motorvärmaren också?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Kan jag med knapp 1 i sovrummet tända, dimmra och släcka tex grupp A, B och C. Sedan med knapp 2 i hallen tända, dimmra och släcka grupp B, C och D? Under förutsättning att varje objekt har sin egen puck?
Ja!
Du kan ha en av brytare vid ytterdörren som släcker eller tänder huset när du går eller kommer, samtidigt kan du i sovrummet genom att nyttja dubbeltryck släcka huset. Samtidigt kan du få Plejd att långsamt med början en 1/4 före väckning under en 1/2 timme tona upp huset till dom nivåer du valt.
Har du SONOS nya högtalare med mikrofon så räcker det med röstkommando ”Hej jag är hemma” (kommer i nästa uppdatering) för att Plejd skall tända upp huset om solen gått ner, annars väntar den på solnedgång.

Kolla på youtube klipp sök på Plejd!

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Pucken har två funktionella delar:
1. En regleringsdel som endera är en dimmer eller ett relä. Denna kontrollerar spänningen i en tändtråd.
2. En användargränsnittsdel som kan ha två knappar, typ som en kronbrytare. Med impulsfjädrar under knapparna kan man få fyra funktioner - enkelklick och dubbelklick på varje knapp. Dessa knappar är helt skilda från punkt 1 och kopplas ihop mjukvarumässigt med funktion 1 från valfritt antal plejdpuckar som är med i meshet.

Utöver det kan du styra och schemalägga alla funktion 1 från appen och även med röststyrning enligt tidigare inlägg (inget jag sett eller använt).

• Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja, fördelen med Plejd är att man kan göra vad som helst med vilken knapp knapp som helst, man behöver inte draga tråd för funktioner.
För att inte ”måla in sig i ett hörn” hade jag dragit 5 st. trådar över allt.
Brun/Blå/Gul-Grön samt Orange/Vit som tändtråd
.
Då behöver man inte tänka och planera i förväg, utan man kan enkelt bygga och utöka det smarta hemmet.
Men varför drar du fem trådar överallt. Vad vinner du på det?

Jag tror han var lite ironisk och syftade på om man inte riktigt vet användningsområdet och vet vad som ska styra vad. Om man nu skall dra enligt det traditionella sättet med tråd vill säga, så drar man alla fem för att säkerhetsställa att man inte saknar något, så kan man istället senare dra ur den/dom ledare som inte behövs senare!

Med Plejd behöver du inte alla fem ledare!

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.