Så tänker jag också.É ÉlPon skrev:
Att dom inte rekommenderar det betyder ju inte att det är fel att göra det om det fungerar tekniskt.Nissens skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Det gör det inte. Det är ett otaligt antal dimmerpuckar som gått sönder (men som Plejd ofta ersätter gratis) pga en ej dimbar last anslutits.D Dilato skrev:
Det kan funka ett tag, men till slut går dom sönder.
//Patrik
Inte så lätt för privatpersoner förstå att man inte kan sätta in en vanlig led när sin gamla gått sönder. Om den är ställd på ej dimbart tror man kanske det är vanlig av på. Lite konstig funktion.Patrik_Hed skrev:
Ok tack visste inte det. Undrar hur, men fel tråd för detta. Provar google.useless skrev:
Edit: fjärrströmbrytare känner jag till men inte att en enhet på zigbee har två ingångar varav ena går att para ihop med en annan enhet. Men du säger det går alltså..
Redigerat:
Precis, det kan upplevas lite vilseledande. Det följer med etiketter med Dimmerpuckarna som skall sättas upp vid uttagen som drivs av desamma.É ÉlPon skrev:
Nej, det är inte två ingångar. Man skapar bindings mellan enheterna via konfiguration. Kan vara fler än två saker inblandade om man vill.É ÉlPon skrev:
Det är fel tråd för den här typen av diskussion, så du får läsa på t ex här och ställa frågor i någon av Zigbee- eller HA-trådarna: https://smarthomescene.com/guides/how-to-bind-zigbee-devices-directly-in-zigbee2mqtt/
Så det är så dåligt skräp att det går sönder om den är inställd på att inte dimma alls?Nissens skrev:
Min urgamla väggdimmer från 70-talet har inga problem alls med att driva glödlampor, halogen och led, dimbara eller ej.
Det står absolut ingenting i manualen om detta problem...