D
Nissens Nissens skrev:
Min fråga var vad du tror det beror på att Schneider fortsätter med sin egenutvecklade lösning?

Är den svår att svara på? Schneider är en stor spelare som vet vad de gör.
Vet du hur resonemanget går?

Jag tror det är en fråga om mognad, både hos Schneider (Schneider var väldigt sena till festen så de måste nog mogna lite) och hos marknaden i stort, det är ju en ganska typisk glidbana att det inledningsvis finns mycket egna lösningar men efterhand så konvergerar det mot de facto-standarder.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Var inne o skrev lite för någon månadsen, Ser det är samma sorliga indiver som fortsätter förstöra denna tråd.
P.s fortfarande nöjd med plejd, Inte buggat en gång och allt fungerar precis som tänkt D.s

Tittar in o säger hej till samma sorliga skara om någon månad igen, Ciao.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P Peter Petterson skrev:
Var inne o skrev lite för någon månadsen, Ser det är samma sorliga indiver som fortsätter förstöra denna tråd.
P.s fortfarande nöjd med plejd, Inte buggat en gång och allt fungerar precis som tänkt D.s

Tittar in o säger hej till samma sorliga skara om någon månad igen, Ciao.
Nu tillhör jag de få här som använder och uppskattar Plejdsystemet mycket. Trots det måste jag säga att du inte var särskilt kul själv.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Min fråga var vad du tror det beror på att Schneider fortsätter med sin egenutvecklade lösning?

Är den svår att svara på? Schneider är en stor spelare som vet vad de gör.
De tror att de är tillräcķligt stora för att kunna bygga sitt egna ekosystem. Obegripligt med tanke på att de köpte Plejd för den sakens skull.
Men du kanske kan svara på varför de ratade Plejd och istället satsade på ett liknande koncept fast med Zigbee?
 
Redigerat:
F
K karlmb skrev:
De tror att de är tillräcķligt stora för att kunna bygga sitt egna ekosystem. Obegripligt med tanke på att de köpte Plejd för den sakens skull.
Men kanske kan svara på varför de ratade Plejd och istället satsade på ett liknande koncept fast med Zigbee?
Riskspridning. Ett ben i varje ruta.
 
Nissens
K karlmb skrev:
De tror att de är tillräcķligt stora för att kunna bygga sitt egna ekosystem. Obegripligt med tanke på att de köpte Plejd för den sakens skull.
Men du kanske kan svara på varför de ratade Plejd och istället satsade på ett liknande koncept fast med Zigbee?
Att du tycker det är obegripligt beror antingen på att du begriper något de inte fattat, eller så är det tvärtom.

För mig är det solklart vilket som är mest sannolikt. 😊

Och jag tror att de gör rätt. 😊
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Riskspridning. Ett ben i varje ruta.
Så kan du ju uttrycka det, det betyder också att en gemensam lösning absolut inte är självklar, det finns fördelar med egenutvecklade system.

Den ståndpunkten är förstås inte gångbar bland belackarna i den här tråden, men jag tror inte att industrin bryr sig så mycket om det. 😊

Det gör inte jag heller. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Att du tycker det är obegripligt beror antingen på att du begriper något de inte fattat, eller så är det tvärtom.

För mig är det solklart vilket som är mest sannolikt. 😊

Och jag tror att de gör rätt. 😊
Liksom när de sålde sitt engagemang i Plejd?
 
Nissens
K karlmb skrev:
Liksom när de sålde sitt engagemang i Plejd?
Poängen är att det du och några till i tråden tycker är så självklart, inte alls är speciellt självklart ute i den riktiga verkligheten. 😊
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Poängen är att det du och några till i tråden tycker är så självklart, inte alls är speciellt självklart ute i den riktiga verkligheten. 😊
Så man begriper bara rätt om att industrin fattat något när de håller fast vid en egen lösning. När samma tillverkare inom industrin gör tvärtom, och överger den så är det irrelevant och inte din poäng. Det är aldrig tråkigt i den här tråden.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Så man begriper bara rätt om att industrin fattat något när de håller fast vid en egen lösning. När samma tillverkare inom industrin gör tvärtom, och överger den så är det irrelevant och inte din poäng. Det är aldrig tråkigt i den här tråden.
Inte så förvånande att du opponerar dig och drar dina egna slutsatser.

Ja, många gör helt andra bedömningar än vad ett antal i denna tråden gör. Av naturliga skäl. 😊
 
J
Nissens Nissens skrev:
Inte så förvånande att du opponerar dig och drar dina egna slutsatser.

Ja, många gör helt andra bedömningar än vad ett antal i denna tråden gör. Av naturliga skäl. 😊
Så är det. Det kan vi enas om. Mina bedömningar, såväl som andras, är helt ovidkommande, jag konstaterar mest vad som fungerar bäst för de behov jag har, och intresserar mig för vad andra tycker. Hur markanden förflyttar sig spelar ingen större roll eftersom jag föredrar produkter som är oberoende av tillverkarnas nycker. Mest komiskt att spela kommentator i ett forum, som om någon bryr sig om ens åsikt. De flesta här inne brukar hjälpa varandra med intressanta frågor, till och med Plejd. Prova det. När hjälpte du senast någon med en Plejdpryl härinne?
 
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
É
Hur kommunicerar Plejd med varandra om man t.ex låter ena ingången på en enhet styra en annan enhet? Sker det helt lokalt? Hur, med bluetooth?

Jag har annars Zigbee/Z-wave men då måste väl signalen gå via Home Assistant men det vill jag inte utan vill bara ha en dubbel-trappfunktion som fungerar utan beroenden av en controller. Tänkte om Plejd då var ett alternativ.
 
É ÉlPon skrev:
Hur kommunicerar Plejd med varandra om man t.ex låter ena ingången på en enhet styra en annan enhet? Sker det helt lokalt? Hur, med bluetooth?

Jag har annars Zigbee/Z-wave men då måste väl signalen gå via Home Assistant men det vill jag inte utan vill bara ha en dubbel-trappfunktion som fungerar utan beroenden av en controller. Tänkte om Plejd då var ett alternativ.
Ja, det sker lokalt med Bluetooth-mesh. Om inte kommunikation når mellan puckarna man vill styra så får man komplettera med fler Plejd-produkter så förbättras meshen.

//Patrik
 
  • Gilla
ÉlPon och 1 till
  • Laddar…
Det finns en kombinerad förlängare + batteri
Plejd EXT-01 Extender Mesh fungerar även för att behålla tidsfunktioner på dina Plejd enheter så som astrour vid ett evenutellt strömavbrott då där är en integrerad batteribackup BAT-01 integrerad i produkten.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.