Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja, att man skall integrera med både Matter och Homey betyder väl ingenting…David Wallin skrev:Ja vi har väl redan konstaterat att det är "vanligt folk" som idag vill ha Plejd. Min poäng var mest att det i videon är mycket tydligt att Plejds ambitioner inte sträcker sig längre än så. VDn säger rakt ut att INGEN plejdkund har efterfrågat något mer (men det stämmer inte helt eftersom jag har gjort det). ...och det blir tydligt att Plejd därför är ett ytterst osäkert kort om man själv någon gång i framtiden kan tänkas ha högre ambitioner än "vanligt folk-standard". Alltså ungefär det vi tjatat om sen plejdtrådarnas barndom.
Om jag minns rätt sade han att Plejds kunder får det de vill ha just nu. Och det stämmer sannolikt.
Så budskapet är väl precis tvärt emot din tolkning. Just nu är Plejds kunder nöjda med funktionerna som finns, i Maj kommer en ny produktkategori som kommer att ge merförsäljning på de mogna markanserna (Norge och Sverige). För framtiden planerar man att integrera Plejd både i Homey och Matter för att även i framtiden täcka behov av utökade funktioner.
Så flera i tråden har trott sig kunna se in i framtiden och målade upp det ena mörkare scenariot än det andra, men deras spåkula fungerade inget vidare.
Det ser ut som att Plejd även framöver är ett säkert kort.
Redigerat:
Det där att ingen önskar något mer just nu, tror jag VDn syftar på att Matter egentligen inte tillför nånting om man redan har Homekit, Homey, etc, vilket han väl har rätt i. På samma sätt som att Matter inte löser något för de som har HA, och kör tex ZigBee. Allt kretsar kring hubbarna som vanligt.
Han menar nog inte att ingen önskar något nytt av Plejd.
Jag hörde däremot inte honom säga att 95% inte har behov av att koppla samman alla sina smarta prylar. Inte ens kanariefågeln.
Han menar nog inte att ingen önskar något nytt av Plejd.
Jag hörde däremot inte honom säga att 95% inte har behov av att koppla samman alla sina smarta prylar. Inte ens kanariefågeln.
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nej, budskapet är inte alls tvärtemot min tolkning - och inte heller tvärtemot din. För en gångs kan jag säga att vi skulle kunna vara eniga.Nissens skrev:
- Du hävdar att plejds kunder får exakt det de vill ha och att så kommer att vara fallet i framtiden. Ja, där är vi helt eniga att VDs uttalande tyder på det.
- Jag hävdade och hävdar fortfarande att "...och det blir tydligt att Plejd därför är ett ytterst osäkert kort om man själv någon gång i framtiden kan tänkas ha högre ambitioner än "vanligt folk-standard"." Plejds VD signalerar tydligt att de kommer att ge det kunderna vill ha och inget mer. Det finns med andra ord en klar risk att de även fortsättningsvis kommer att ligga i bakkant och vänta in vartåt marknaden går. Man lär även i framtiden vara hänvisad till standardlösningar som tex Homekit och Google Home. Dessa kommer naturligtvis att utvecklas, men då dessa är utformade för sk vanligt folk kommer funktionaliteten sannolikt alltid vara begränsad.
Så, när någon ställer frågan om de ska satsa på Plejd eller inte så är vårt tjat om att plejd kan bli en tråkig inlåsning fortfarande synnerligen relevant.
Precis. Så fattade jag det med. Vdn befinner sig lite mellan er. Även Google Home är ju en besvikelse faktiskt. Tillför inte mycket. Då är Alexa bättre rent funktionsmässigt.David Wallin skrev:Nej, budskapet är inte alls tvärtemot min tolkning - och inte heller tvärtemot din. För en gångs kan jag säga att vi skulle kunna vara eniga.
- Du hävdar att plejds kunder får exakt det de vill ha och att så kommer att vara fallet i framtiden. Ja, där är vi helt eniga att VDs uttalande tyder på det.
- Jag hävdade och hävdar fortfarande att "...och det blir tydligt att Plejd därför är ett ytterst osäkert kort om man själv någon gång i framtiden kan tänkas ha högre ambitioner än "vanligt folk-standard"." Plejds VD signalerar tydligt att de kommer att ge det kunderna vill ha och inget mer. Det finns med andra ord en klar risk att de även fortsättningsvis kommer att ligga i bakkant och vänta in vartåt marknaden går. Man lär även i framtiden vara hänvisad till standardlösningar som tex Homekit och Google Home. Dessa kommer naturligtvis att utvecklas, men då dessa är utformade för sk vanligt folk kommer funktionaliteten sannolikt alltid vara begränsad.
Så, när någon ställer frågan om de ska satsa på Plejd eller inte så är vårt tjat om att plejd kan bli en tråkig inlåsning fortfarande synnerligen relevant.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Den allmänna uppfattningen även hos de som börjat lite lätt med någon form av hemautomation är att man måste hålla sig till samma märke.R RoAd skrev:Detta är förstås fortfarande ditt eget hittepå.
Du har inga som helst belägg för att gemene man lika gärna väljer ett system som enbart kan prata med produkter från en tillverkare (en tillverkare med en extremt liten produktkatalog dessutom), som ett system där det fritt går att välja produkter från en mängd tillverkare.
Varför skulle de? Folk är inte så korkade som du försöker måla upp dem att vara.
När man berättar om de lösningar där inte detta krävs, som dessutom erbjuder mer och är billigare, så vill de genast titta på att kasta ut sitt låsta system.
Men tills någon berättat lite om detta är det förstås ofta nöjda med vad de har och tycker det känns fantastiskt modernt med en fjärrstyrd puck.
Där har du Plejds inpinkade nisch.
Varför startar inte alla ni med en sådan djup insikt i vad hem automation behöver ett företag och säljer fantastiska produkter som gärna interagerar med allt i hemmet? Uppenbarligen finns det en oerhört stort marknad. Alla missnöjda Plejd kunder skulle hoppa på tåget direkt!
För att det redan finns, det är ju hela poängen. Och av tråden att dömma spelar det ingen som helst roll vad som finns utanför Plejds produktutbud för det uppyller redan alla krav för alla som inte har hemautomation som hobbyForlowt skrev:
Tror samtliga sagt att dom kör parallella system efter inget system har ALLT. Så, skapa det och tjäna miljoner !Storsockret skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
I verkligheten (utanför Sundbyberg där uppfinnaren bor) går det inte att skapa ett system som har allt. Därför kommer det alltid att vara bäst att olika system kan prata med varandra. Totalt sett bör det också leda till bättre produkter då konkurrensen mellan tillverkarna får större spelrum.Forlowt skrev:
Skapa det ultimata systemet som kan prata med dom flesta systemen ? Likt Zigbee kanskeDavid Wallin skrev: