J
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vilka du menar med ”er”. Men det handlar ju om att flera här inte begriper grejen med Plejd… och det verkar inte bli bättre över tiden heller. :)
Jag tycker nog att vi är ganska eniga nu allihop. Plejd börjar med matter, det är bra. Alla andra börjar med matter. Det är bra.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
.
På vägen dit utökar man med en ny produktfamilj som du tror är styrning av värmesystem, men Plejd säger är något annat, som inte presenterats ännu.
Det tror jag inte, eftersom du tidigare berättat att det inte är det. Bara för att du inte kan ändra uppfattning baserat på ny information betyder inte att ingen annan kan det.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vilka du menar med ”er”. Men det handlar ju om att flera här inte begriper grejen med Plejd… och det verkar inte bli bättre över tiden heller. :)
Vilka är det som inte begriper att Plejd funkar utmärkt för att slå på och av strömmen till uttag, eller dimra och slå på och av lampor vid knapptryck? Vilka är det som inte begriper att om man vill göra något annat så finns det vissa begränsningar?
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vilka du menar med ”er”. Men det handlar ju om att flera här inte begriper grejen med Plejd… och det verkar inte bli bättre över tiden heller. :)
Jag har själv både plejd och HA. Som yrkesperson förstår jag grejen med plejd. Som privatperson gör jag inte det. Och då handlar det inte om att allt ska automatiseras, inte ens frugans kanariefågel.

Betydligt enklare att sälja in och drifta plejd än att sälja in och drifta exempelvis HA.

Nissens Nissens skrev:
Japp, antar att Plejd har koll på detta eftersom de är medlemmar också. Vet du om Schneider sagt något om hur hårt de kommer stt satsa på Matter?
Kändes som att det är det Plejd väntar på?
Ja, alltså vet inte riktigt hur hårt de kommer satsa. Lanseringen har jag för mig var under andra kvartalet. Tror även deras gateway var certifierade för matter.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
J
JLyck JLyck skrev:
Jag har själv både plejd och HA. Som yrkesperson förstår jag grejen med plejd. Som privatperson gör jag inte det. Och då handlar det inte om att allt ska automatiseras, inte ens frugans kanariefågel.

Betydligt enklare att sälja in och drifta plejd än att sälja in och drifta exempelvis HA.



Ja, alltså vet inte riktigt hur hårt de kommer satsa. Lanseringen har jag för mig var under andra kvartalet. Tror även deras gateway var certifierade för matter.
Läser man Schneiders press och site, så verkar de ännu mer fokuserade på matter än vad Babak/Plejd meddelade att de var. Men båda verkar ha det på G. Det blir ett spännande 2023.
 
  • Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
kashieda kashieda skrev:
För er känns det mer som "Point missed, again."
Er ? Som ers höghet, tackar :)
J Jocke Best skrev:
Man räknar med att det är ca 4 gånger fler användare än de som är med i analyctics, så rätt många användare med HA.
[bild]
Många i världen ? ..


kashieda kashieda skrev:
Vilka är det som inte begriper att Plejd funkar utmärkt för att slå på och av strömmen till uttag, eller dimra och slå på och av lampor vid knapptryck? Vilka är det som inte begriper att om man vill göra något annat så finns det vissa begränsningar?
Liiiiite mer går väl.. för att förespråka hemautomation så tycker jag du är ganska fantasilös.
 
Nissens Nissens skrev:
Schneider och andra stora spelare satsar inte mycket på Matter, trots att du tror något annat. Du är ute och cyklar helt enkelt.
Fast det stämmer ju inte. Schneiders Electric är ju "board member" i CSA som utvecklar Matter och har varit dom som släppt dom två första Matter-certifierade produkterna i världen. Så vad dom jobbar för inom Matter är inte okänt.

https://www.se.com/se/sv/about-us/n...odukterna-för-hemmet-63bd6a47edf2807d59078bb0

//Patrik
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
J
Sittställning Forlowt skrev:
Er ? Som ers höghet, tackar :)


Många i världen ? ..




Liiiiite mer går väl.. för att förespråka hemautomation så tycker jag du är ganska fantasilös.
Det är nog svårt att både uppskatta, eller ha en uppfattning om antalet. Alltså hur många som valt att registrera sig för att ge statistik tillbaka till systemet. De som väljer HA gör det säkert ofta för att det är just lokalt, och en stiftelse som driver det, utan vinst etc, och gissar att de inte tillhör målgruppen som vill övervakas. Själv är jag nog en blandning, kör ju ändå Google ovanpå det. Jag trodde nog att det skulle ligga på några tiotals miljoner, men det får vi aldrig veta. Själva kurvan kan man nog lita mer på. Troligen är det fler skeptiska nu för tiden, alltså i närtid så gissar att kurvans dervata är mer korrekt än antalet i absoluta tal. Nissens, du får googla
 
Sittställning Forlowt skrev:
Liiiiite mer går väl..
Som..?

Tända ljuset på 30% i hallen, trappan och hallen nere och/eller toaletten, beroende på var det finns rörelse om någon rör sig på natten, såvida de inte tryckt igång fullt ljus?

Sätta igång vattenkokaren synkat till när väckarklockan går igång, utan att behöva ändra mer än väckarklockorna i mobilerna?

Veva in markisen om det blåser, och ut när det slutar, men bara om solen ligger på på den sidan och det samtidigt är varmare än 16° inne?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag tycker nog att vi är ganska eniga nu allihop. Plejd börjar med matter, det är bra. Alla andra börjar med matter. Det är bra.
Plejd är som vanligt i framkant ;)
15 nov. 2022 — Vilken betydelse bedömer Plejd att den nya standarden Matter kommer att få?
– Vi följer utvecklingen, svarar Rikard Sköldin.
https://etn.se/index.php/reportage/69521-enar-alla-prylar-i-det-smarta-hemmet-2.html
 
  • upload_2023-4-23_18-29-32.png
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Plejd är som vanligt i framkant ;)
15 nov. 2022 — Vilken betydelse bedömer Plejd att den nya standarden Matter kommer att få?
– Vi följer utvecklingen, svarar Rikard Sköldin.
[länk]
Precis som det lät i videon nyss alltså... :D
 
kashieda kashieda skrev:
Som..?

Tända ljuset på 30% i hallen, trappan och hallen nere och/eller toaletten, beroende på var det finns rörelse om någon rör sig på natten, såvida de inte tryckt igång fullt ljus?

Sätta igång vattenkokaren synkat till när väckarklockan går igång, utan att behöva ändra mer än väckarklockorna i mobilerna?

Veva in markisen om det blåser, och ut när det slutar, men bara om solen ligger på på den sidan och det samtidigt är varmare än 16° inne?
Men något sådant vill ingen göra! ;):rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Men något sådant vill ingen göra! ;):rofl:
Jag funderade på om jag skulle skriva ut det, men det behövdes tydligen inte ;):geek::cool:
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Sittställning
kashieda kashieda skrev:
Som..?

Tända ljuset på 30% i hallen, trappan och hallen nere och/eller toaletten, beroende på var det finns rörelse om någon rör sig på natten, såvida de inte tryckt igång fullt ljus?

Sätta igång vattenkokaren synkat till när väckarklockan går igång, utan att behöva ändra mer än väckarklockorna i mobilerna?

Veva in markisen om det blåser, och ut när det slutar, men bara om solen ligger på på den sidan och det samtidigt är varmare än 16° inne?
Är det detta som är det växande behovet ? ... Detta som jag som Plejd kund ska känna mig lurad över ?

Behöver inget speciellt system för en markis ska åka in o ut beroende på vind.

Nu är jag helt övertygad, det är ni som har hem automation som hobby som ogillar Plejd, resten älskar det :rofl::crysmile:
 
Sittställning Forlowt skrev:
Är det detta som är det växande behovet ? ... Detta som jag som Plejd kund ska känna mig lurad över ?

Behöver inget speciellt system för en markis ska åka in o ut beroende på vind.

Nu är jag helt övertygad, det är ni som har hem automation som hobby som ogillar Plejd, resten älskar det :rofl::crysmile:
Jag tyckte tidigare att det var helt onödigt att på bilar ha keyless och elektrisk baklucka som dessutom kunde öppnas med foten. Sen köpte vi ny bil och dom funktionerna ingick i ett av paketen och nu älskar jag dom! Att t.ex. med ett knapptryck kunna aktivera timer på bakluckan och att den sedan stänger sig och låser bilen automatiskt när man lyft sina tunga Ica-kassar och lämnat bilen med nyckeln i fickan är underbart!

//Patrik
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.