D Dub361 skrev:
Kopplingsschemat är ganska självförklarande, kika på bilden och se om du kan klura ut dina tankevurpor
Efter lite meckande så fungerar det!
Tack för hjälpen! :)

• Hand håller en smart enhet vid en öppen strömbrytare med synliga kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några frågor.
Dom två tandtrådarna vad går dom till? Är det två olika lampor som skall styras tillsammans eller skall dom styras var för sig?
Kan du göra en enkel skiss på din anläggning ungefär som inkopplingsanvisningen.
Eller beskriv det med text.
Ett pluss för att du använder Wago 221

Är väl en trappkoppling med vit och orange mellanntrådar, fast fas kommer från andra brytaren

Vad är det du styr med Plejd ??
Vart går dom två tandtrådarna Orange/Vit som är inkopplad på brytarn?

L Leif i Skåne skrev:
Vad är det du styr med Plejd ??
Vart går dom två tandtrådarna Orange/Vit som är inkopplad på brytarn?
Andreas svarade bra på det. Det är en orange är tändtråd och den vita är tråd till samma spottar men en ytterligare lysknapp.
På den andra ingången styr jag tänd/släck hela huset med ett scenario.

Tjena,

Är i full gäng att dra elen i huset vi bygger om. Jag kommer att fälla in plejd till samtliga brytare. Jag förstod efter lite efterforskning att plejd och sonos inlett samarbete förra året.

Är det möjligt/kommer det vara möjligt att via plejds gateway och ex. sonos one att röststyra plejd-puckarna? Någon som har något liknande? Eller skulle det på något annat sett gå att röststyra plejden?

D Dennisert skrev:
Jag postar min fråga här också.

Är i full gäng att dra elen i huset vi bygger om. Jag kommer att fälla in plejd till samtliga brytare. Jag förstod efter lite efterforskning att plejd och sonos inlett samarbete förra året.

Är det möjligt/kommer det vara möjligt att via plejds gateway och ex. sonos one att röststyra plejd-puckarna? Någon som har något liknande? Eller skulle det på något annat sett gå att röststyra plejden?
Ring Plejd support eller maila dom med din fråga, gateway är precis utkommen så det finns ännu ingen erfarenhet av gateway idag 21/10-18.

L Leif i Skåne skrev:
Ring Plejd support eller maila dom med din fråga, gateway är precis utkommen så det finns ännu ingen erfarenhet av gateway idag 21/10-18.
Tack för svar. Det blir till att ringa dom imorgon och höra.

Återkommer med svar.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
D Dennisert skrev:
Tack för svar. Det blir till att ringa dom imorgon och höra.

Återkommer med svar.
Gör det. Jag är intresserad av deras svar.

Finns väldigt lite info om gatewayen än så länge, databladet kom upp på Plejds hemsida i fredags och de har inte börjat säljas än. Vad man kan se i databladet så verkar det som det enda den gör är att man kan fjärrstyra sin anläggning från internet. Dock så läste jag någon nyhetsartikel där Plejds VD hade uttalat att de jobbar på integrering med andra smarta hem-system. Där borde ju Sonos ingå då de ju har samarbete. Någon Siri-styrning tror jag inte kommer, då gatewayen inte verkar vara Apple-certifierad.

Efter samtal med supporten vet jag att det i nuläget inte går att synka plejd med något annat system. Gatewayns enda funktion är att kunna fjärrstyra din anläggning. Däremot så är det något som skall komma med nya uppdateringar. Han hade ingen info om när men lovade att återkomma under dagen. Men han garanterade att det inte kommer krävas någon ny gateway utan det kommer räcka med en uppdatering av mjukvaran. (Vi kan alltså köpa allt redan nu utan att behöva byta om 6mån)

Jag frågade även hur det fungerar att styra plejden med en rörelsevakt. Vi kommer sätta 1,2watts spottar i hallen. Dom vill jag tända med en r-vakt, som sedan släcks efter 5-10min. Då hade jag som önskemål att kunna dimra ner dom så att dom tänds på ex. 70%, samt att ha möjlighet att kunna dimra upp eller ner. Enligt honom fungerar det, dock så kommer den tändas på den senaste inställda dimringen. Alltså om jag dimrar upp till 100% och låter den vara så tänds den på 100% nästa gång. Men när nästa uppdatering släpps så skulle det gå att lösa så att man kan välja en dimringsnivå som är statisk.

På frågan om pucken förstår att den ska släckas efter 10min efter att r-vakten har tänt, trots att jag sen dimrat upp eller ner, så skulle han själv bygga ett scenario och återkomma under dagen. Han var osäker på om det gick eller inte.

Väldigt trevlig support, tillmötesgående och kunnig.

• Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
Reklamblad för Malmbergs dosdimmer MAID med appkontroll, kompatibilitetsinformation och skärmbild av appgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som ser någon likhet med Plejd? Förutom att namnet rimmar då...

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Är det något som Plejd har licensierat ut? Appen ser ju ut som en direkt klon där till och med ikoner och bilder är exakt likadana som i Plejds app. Appen finns för övrigt inte att ladda ner i Apples App store.

Man får hoppas det. Annars är det som du säger en exakt kopia. Ett tredje möjligt alternativ är väl att Plejd har licensierat appen från början och inte har den exklusivt längre.

Det kan ju vara så att det även är samma hårdvara men ett annat skal.

Annonsen är från ny teknik. Klantigt att annonsera om man inte kan få tag i prylarna!

Hittar inte M.A.I.D på Malmbergs hemsida, men de har en wifi-variant som verkar inköpt.

Inte helt orimligt att de köpt in av plejd (därav liknande prissättning?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.