Nissens Nissens skrev:
Så homekit är ett slutet system?
Den åsikten är du nog rätt ensam om…
När kommer din demo av integrationen med Homekit och Sonos, som Plejd annonserade 2017?

• Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F foppa skrev:
Dubbelt så dyr och ändå en storsäljare...
Om man gör ett medvetet val och köper ett svirtdyrt simpelt proprietärt belysningssystem med förlegade hittepåprotokolll från ett företag vars utvecklingstakt rör sig som en snigel och som man aldrig kommer kunna använda tillsammans med andra system så får man självklart göra det.

Däremot är det bra om man är förberedd när elektrikern står där en dag och säger "vi tar de här dosorna va, de är marginellt dyrare än de vanliga och vi har dem i lager hos grossisten. Du får dessutom 938459435% rabatt på listpriset". Särskilt om de drar lögner om att det är ett hemautomationssystem eller undanhåller att man målar in sig i ett hörn och förbinder sig till att fortsätta använda samma system utan någon valfrihet.

Den här frågan har redan diskuterats i hundra andra trådar så det är ingen mening med att göra det igen.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan ett företags börsvärde sjunka med mer än 100 procent? ;)
Jaja, 9000% eliminerad uppgång då.

yoloboi skrev:
Det här till en i sammanhanget obetydlig merkostnad.
Elektrikernas favoritargument när det gäller Plejd.

Merkostnaden är att du målat in dig i ett hörn med en proprietär lösning med allt vad det innebär.
Du frånsäger dig att kunna ta del av all produktutveckling och alla tekniska framsteg på marknaden, du har gjort dig beroende av ett enda litet bolag. För alla som kan tänka ett steg längre så inser man att detta är en stor kostnad. Kanske inte just idag, men oundvikligt senare Att förklara för familjen att de måste starta separata appar för varje pryl med motiveringen "det är för enkelhetens skull"...

Det spelar ingen roll att du är ointresserad av hemautomation eller anser att du aldrig kommer behöva det. Precis som att pensionärer är ointresserade av internet och anser sig aldrig behöva det. Eller anser att kontanter är the shit och att man aldrig kommer behöva ett betalkort. Det funkar liksom inte så. Fysiska knappar är på väg bort vare sig du vill eller inte. 40 separata appar ser jag inte direkt som enkelhet.

Kan du räkna upp några andra tekniska lösningar som för några år sedan ansågs vara perfekta och där du känner att du gjorde rätt val när du låste in dig i just den lösningen och ansåg att den skulle vara exakt så för resten av livet?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Lite kuriosa för den yngre generationen som inte vet vad mångmiljardföretaget Framfab var. Det var några snubbar som gjorde ett par urkassa hemsidor som mestadels bestod av en gif med en grävande gubbe med titeln "under construction". Det ansågs vara framtiden.

Lärdom: att peka på börsvärde som bevis på att ett företag har en ljus framtid är ganska patetiskt och något som desperata personer gör när alla argument tagit slut.
Är det här någon form av projektion? Internetföretagen under it-bubblan var pionjärer. Kort efter bubblan sprack kom Google, Amazon, Facebook, Apple etc och visade vad internet faktiskt betyder.

A
Oj vad det rörde upp känslor detta. Ger mig inte in i någon diskussion, ser inte hur det kan bli givande. Men tackar för roliga liknelser med allt från Bill Gates till mormor och pensionärer som missat internet. :)

Tack för mig!

• Gilla
kva
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Är det här någon form av projektion? Internetföretagen under it-bubblan var pionjärer. Kort efter bubblan sprack kom Google, Amazon, Facebook, Apple etc och visade vad internet faktiskt betyder.
Du menar att Framfab och Apple/Google/Amazon är ungefär same same?

Min poäng var att börsvärde är ett uselt sätt att argumentera för att ett företags produkter är bra, särskilt när det i princip är det enda argumentet man har. Steg GameStop till skyarna för att det var ett fantastiskt bolag med ljus framt

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:

Min poäng var att börsvärde är ett uselt sätt att argumentera för att ett företags produkter är bra, särskilt när det i princip är det enda argumentet man har. Steg GameStop till skyarna för att det var ett fantastiskt bolag med ljus framt
Det räcker dessutom inte med bara bra produkter. Minns slutet på 80-början på 90. Macintosh var oändligt långt före Microsoft i användarvänlighet. Apples OS såg ut i princip som det fortfarande gör och Windows såg ut som skit och man hade fortfarande bara 640kB minne att köra i. Apple ville ha total kontroll över programvarorna till Macintosh - till PC var det fritt fram för "vem som helst" att utveckla. Vi vet alla hur det gick med marknadsandelarna...

Inser nu hur bra det speglar Plejds strategi. :thinking:

J Jonte Karlsson skrev:

Plejd-tråden är förlorad för länge sedan, det spelar ingen roll vilka argument som framförs - argumentationen fortsätter år ut och år in.

Du rackade ner på IT-bubblan som om alla bara gjorde kassa grejer, men i realiteten var man bara före sin tid. Liknelsen är kass på alla sätt och vis.

• Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Du rackade ner på IT-bubblan som om alla bara gjorde kassa grejer, men i realiteten var man bara före sin tid. Liknelsen är kass på alla sätt och vis.
Inte helt kass tänker jag... Poängen är att om man är före sin tid så måste man också kunna följa med i tiden tills man istället är "fräscht innovativ". :D

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag menade mer generellt. Jag har inga Plejd. Mina föräldrar blev inte lurade. Men det är ju helt klart så att om Plejdsystemet hade varit dyrare hade de aldrig installerat det utan det blev mer som en bonus. Jag säger inte att det är ett dåligt system, bara väldigt begränsat. Och att många får det installerat utan att egentligen har efterfrågat det.
Är det mindre begränsat än en vanlig dimmer som du troligtvis behöver byta i samband med att du köper en ny lampa? :crysmile:

J Jonte Karlsson skrev:
Den här frågan har redan diskuterats i hundra andra trådar så det är ingen mening med att göra det igen.
Ändå så börjas det varje gång i varje tråd om Plejd. Känns mer och mer som personliga agendor och att vissa personer här tycker om att tjafsa med varandra istället för att diskutera den ursprungliga frågeställningen.

P Putte 9497 skrev:
Vad är det som gör att just Plejd är så populärt? Vad har Plejd som inte andra har?

H happy_sloth skrev:
Är det mindre begränsat än en vanlig dimmer som du troligtvis behöver byta i samband med att du köper en ny lampa? :crysmile:
Du ger endast 2 alternativ i ditt scenario.

Läs igenom tråden igen och försök hitta ett tredje alternativ....

H happy_sloth skrev:
Nej. Men det är inte alls poängen.

ARJU ARJU skrev:
Du ger endast 2 alternativ i ditt scenario.

Läs igenom tråden igen och försök hitta ett tredje alternativ....
Ja men det du inte verkar förstå är att 95% av Sveriges befolkning vill inte ha ditt superavancerade hemsystem där du kan prata med alexa för att värma upp din bubbelpool...

• Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.