Nissens
E elmont skrev:
Lustigt att det är lika ljust beroende på solvinkel hos dig, hos mig beror det i större omfattning på hur "tunga" molnen är. Det kan skilja väldigt mycket vid samma solvinkel beroende på klar vårvinterdag eller "åskmörk" Novemberdag.
Till sist kokar det ner till att man vill justera efter hur ljust det är utomhus. Därför är en ljsussensor att föredra, då tänds/släcks belysningen alltid vid rätt ljus. :)

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Äntligen fixar Siri hela huset nu. Halva systemet med Hue och resten Plejd ❤️

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
H happy_sloth skrev:
Läs igenom tråden igen och försök hitta ett tredje alternativ....
Och Plejd är ju rent krasst en programvara uppdatering ifrån att kunna integrera med Google osv, hur långt ifrån integrarion är din dimmer från schneider för 1000kr?
Nu försöker du resonera rationellt och logiskt. Det kan man inte göra när det gäller Plejd.
Hela deras grundfilosofi är att de ska göra allt själva och affärsmodellen är att man ska låsa in kunderna så långt det går med deras proprietära produkter och system. Det rimmar inte med öppenhet och integrering med andra system. Det finns en anledning till att det utlovade Homekit-stödet tog flera år och att det är locket på om andra utlovade integrationer som aldrig blev av. Till slut kunde de helt enkelt inte ducka längre eftersom de inser att de valt fel väg.

Nissens Nissens skrev:
Få se om gnällspikarna tystnar nu, men det är väl en naiv förhoppning.
Du fortsätter att argumentera mot dig själv som vanligt ser jag. I flera år har du ropat högt om att det här med integrationer och ihopkoppling med andra system är för idioter och att det är Plejds styrka att de inte aldrig skulle få för sig att göra så. Deras kunder uppskattar enkelheten, hemautomation är tydligen för nollor.

Nu när de gör tvärtemot vad du argumenterar för så vänder du kappan 180 grader och slår dig fö rbröstet om hur fantastiskt det är med Homekit-stöd.

I flera år har bevikna kunder övergett Plejd eftersom Homekit-stödet som utlovades för herrans massa år sedan aldrig kom. Nu har väl till och med Plejd insett att de målat in sig i ett hörn med sitt nedlåsta trams. Du ser det säkert som positivt men vad det innebär är att Plejd nu försöker ge sig in på en marknad där de ligger 10 år efter alla andra spelare.

Att det tog såhär många år att skita ur sig ett enkelt Homekit-stöd är inget annat än patetiskt och ganska talande för hur de resonerar. Det kan väl du åtminstone skriva under på. Lovar man något så ska man hålla det.

pdov pdov skrev:
Nu kom Homekit-stödet.
Betyder detta att Plejd nu kan anses supportat i Home Assistant via HomeKit Controller eller är Plejd med Home Assistant fortfarande ett fulhack som kan sluta fungera när som helst?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pdov
Alfredo Alfredo skrev:
Betyder detta att Plejd nu kan anses supportat i Home Assistant via HomeKit Controller eller är Plejd med Home Assistant fortfarande ett fulhack som kan sluta fungera när som helst?
Något fulhack är de definitivt inte. Plejd har certifierat sin gateway hos Apple så det kan säkert hända att framtida förpackningar med Plejd Gateway förses med ”Works with HomeKit”.
jag kör inte Home Assistant men att lägga till gatewayn direkt i homekit var en enkel procedur. Liknande som man lägger till andra tillbehör.
Jag har ingen Philips Hue heller men jag föreställer mig att det är på samma sätt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Du fortsätter att argumentera mot dig själv som vanligt ser jag. I flera år har du ropat högt om att det här med integrationer och ihopkoppling med andra system är för idioter och att det är Plejds styrka att de inte aldrig skulle få för sig att göra så. Deras kunder uppskattar enkelheten, hemautomation är tydligen för nollor.

Nu när de gör tvärtemot vad du argumenterar för så vänder du kappan 180 grader och slår dig fö rbröstet om hur fantastiskt det är med Homekit-stöd.

I flera år har bevikna kunder övergett Plejd eftersom Homekit-stödet som utlovades för herrans massa år sedan aldrig kom. Nu har väl till och med Plejd insett att de målat in sig i ett hörn med sitt nedlåsta trams. Du ser det säkert som positivt men vad det innebär är att Plejd nu försöker ge sig in på en marknad där de ligger 10 år efter alla andra spelare.

Att det tog såhär många år att skita ur sig ett enkelt Homekit-stöd är inget annat än patetiskt och ganska talande för hur de resonerar. Det kan väl du åtminstone skriva under på. Lovar man något så ska man hålla det.
Nej, det har du fått helt om bakfoten.
Jag har inget behov av den integrationen så mig spelar det ingen roll.

Däremot gör du exakt det jag skrev. Nu när Home Kit för Plejd är släppt, så kom du på något att gnälla om ändå. Nu verkar det vara jättejobbigt för dig att det inte släpptes tidigare. :rofl::crysmile:

Det visar bara att du har ett behov av att klaga, och det är ju enbart ditt problem, ingen annans.

Det du fortfarande inte verkar ha begripit är att Plejd har väldigt många supernöjda kunder oavsett om de har Home Kit integration eller ej. :)

Frågan är ju om den poletten någonsin kommer att ramla ned…

Nissens Nissens skrev:
Nu verkar det vara jättejobbigt för dig att det inte släpptes tidigare.
Det är inte ett dugg jobbigt för mig. Om man ska tro en massa forumtrådar och arga kommentarer i sociala medier under åren verkar det däremot ha varit ganska jobbigt för alla Plejdanhängare som väntat i åratal och sen gett upp och släng ut Plejd på grund av alla falska löften. Sälv tycker jag det är bättre när företag inte ljuger än när företag ljuger. Vi tycker väl olika där helt enkelt.

Det är ändå märkligt att du är så stolt över en integration trots att du spenderat en stor del av ditt vuxna liv att berätta för oss andra att det bara är idioter som skulle vilja integrera Plejd med nåt annat.

Ett homekit stöd betyder ju inte så mycket mer än att det just finns ett stöd för plejd i homekit.

Om man får för sig att köra HA som controller, integrera homekit och därigenom styra sina Plejd lampor så rekommenderar jag att man funderar en gång till på vad fasen man håller på med och vad man försöker åstadkomma, för man har definitivt betalat för mycket och erhållit en sämre produkt än varje produkt i sig faktiskt erbjuder direkt.

Det blir sällan (läs aldrig) bra i längden när man försöker integrera 3 olika system som inte är gjorda för att prata med varandra, om ändå någon skulle försöka sig på att göra en standard.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens
ARJU ARJU skrev:
Ett homekit stöd betyder ju inte så mycket mer än att det just finns ett stöd för plejd i homekit.

Om man får för sig att köra HA som controller, integrera homekit och därigenom styra sina Plejd lampor så rekommenderar jag att man funderar en gång till på vad fasen man håller på med och vad man försöker åstadkomma, för man har definitivt betalat för mycket och erhållit en sämre produkt än varje produkt i sig faktiskt erbjuder direkt.

Det blir sällan (läs aldrig) bra i längden när man försöker integrera 3 olika system som inte är gjorda för att prata med varandra, om ändå någon skulle försöka sig på att göra en standard.
Tack, då vet vi det.

Nu är alltså Homekit kass också. :)

Nissens Nissens skrev:
Tack, då vet vi det.

Nu är alltså Homekit kass också. :)
Vart skriver personen att HomeKit är kasst? :thinking:

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Däremot gör du exakt det jag skrev. Nu när Home Kit för Plejd är släppt, så kom du på något att gnälla om ändå. Nu verkar det vara jättejobbigt för dig att det inte släpptes tidigare. :rofl::crysmile:
Du är märklig. I andra trådar uppvisar du i.a.f. en grundläggande förmåga att tolka text och dra någorlunda logiska slutsatser från den. Här är det som om du är i trans (det har du i.o.f.s. varit i en gräsklippartråd också så det kanske blir så när du köpt något).

Det har väl varit ganska tydligt att det funnits (och finns) kritik mot mycket mer än att det saknats stöd för homekit? Och kritiken gällande att det tog lång tid försvinner väl knappast för att de nu lyckats implementera det. Det tog ju fortfarande löjligt lång tid.

För att förtydliga kommer jag fortsatt att vara kritisk till:
- Lång utvecklingstid
- Extremt få funktioner
- Stängt protokoll
- Osköna användare :)

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Du är märklig. I andra trådar uppvisar du i.a.f. en grundläggande förmåga att tolka text och dra någorlunda logiska slutsatser från den. Här är det som om du är i trans (det har du i.o.f.s. varit i en gräsklippartråd också så det kanske blir så när du köpt något).

Det har väl varit ganska tydligt att det funnits (och finns) kritik mot mycket mer än att det saknats stöd för homekit? Och kritiken gällande att det tog lång tid försvinner väl knappast för att de nu lyckats implementera det. Det tog ju fortfarande löjligt lång tid.

För att förtydliga kommer jag fortsatt att vara kritisk till:
- Lång utvecklingstid
- Extremt få funktioner
- Stängt protokoll
- Osköna användare :)
Det är snarare du som hamnat i något transliknande tillstånd. För dig är det väl helt obegripligt att företaget Plejd nu växer mer än någonsin. Deras kunder har väl fel, de är inte så nöjda som de känner sig. :crysmile:
Eller också så är det någons analys som är helt uppåt väggarna.
De personangrepp du ägnar dig åt är inte speciellt klädsamma. Ingen har någonsin blivit större genom att försöka förminska någon annan. :)

Du borde nog justera din kompass efter hur verkligheten ser ut. :)

Vet inte vad gräsklippare har med något att göra, har dessutom inte haft någon på många år, och robot har jag haft sedan 2014, så något inköp har inte varit aktuellt på länge. Du har antagligen förväxlat mig med någon nördig hemautomatiserare. ;)

By the way, även din bedömning av min logiska förmåga har mycket övrigt att önska, min logik stämmer dessutom med den riktiga verkligheten. Så du kan sluta att oroa dig för mina förmågor, den oron är fullständigt obefogad, även om det är gulligt av dig. :)

Redigerat:
R
Nissens Nissens skrev:
Det är snarare du som hamnat i något transliknande tillstånd. För dig är det väl helt obegripligt att företaget Plejd nu växer mer än någonsin. Deras kunder har väl fel, de är inte så nöjda som de känner sig. :crysmile:
Eller också så är det någons analys som är helt uppåt väggarna.
De personangrepp du ägnar dig åt är inte speciellt klädsamma. Ingen har någonsin blivit större genom att försöka förminska någon annan. :)

Du borde nog justera din kompass efter hur verkligheten ser ut. :)

Vet inte vad gräsklippare har med något att göra, har dessutom inte haft någon på många år, och robot har jag haft sedan 2014, så något inköp har inte varit aktuellt på länge. Du har antagligen förväxlat mig med någon nördig hemautomatiserare. ;)

By the way, även din bedömning av min logiska förmåga har mycket övrigt att önska, min logik stämmer dessutom med den riktiga verkligheten. Så du kan sluta att oroa dig för mina förmågor, den oron är fullständigt obefogad, även om det är gulligt av dig. :)
Klockan fem på morgonen väljer du att ytterligare en gång skriva ett känslomässigt inlägg helt utan att beröra sakfrågorna. Dessutom som svar på ett över två månader gammalt inlägg.

Jag ber om ursäkt, du verkar ju iskallt logisk och saklig :)

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.