tveksamt tveksamt skrev:
Nej, när jag ställer en fråga och efterfrågar ett användarnamn och du säger "Du får läsa trådarna där är det uppenbart" är det inte ett adekvat svar på frågan, det är ett annat sätt att säga "jag vill/kan inte svara på det".

Men visst, jag kan svara på dina frågor:

Det behöver jag inte fundera över, jag förstår att du inte svarar av ett eller annat skäl, det är liksom självklart. Jag (och andra med mig gissar jag) förstår dock inte vad de skälen är. Du kanske kan upplysa om varför du väljer att inte svara på frågorna så kanske det blir tydligare vad de skälen är.

Ja, av dig här bland annat. Också av många andra. Feedbacken har varit av varierande karaktär, med överväldigande majoritet positiv.

Oss som läser den här tråden. Det du (inte) svarar på är läsbart för många här, dvs. ett "oss".

Nej.

Kan du nu välja att svara på mina tre?
Lämpligt svarsformat är:
1. Ett användarnamn på någon forumdeltagare
2. Ett användarnamn på någon forumdeltagare
3. "Konigsegg kräver att plejd ska utvecklas till att ha funktionen XXX" eller "Efter krav från Konigsegg har plejd implementerat funktionen YYY".
Kan ni inte sköta er tuppfäktning via direktmeddelanden istället för att sänka forumet med en massa trams? Eller utbyt era telefonnr och e-postadresser så kan ni nog få till en, för er, intressant fortsättning. Bara vi andra slipper skiten!
Utan att ta parti för någon så tycker jag att det ni håller på med är barnsligt och tillför inte debatten något. Nivån är högre i en sandlåda på förskolan än i diskussion mellan er.
Låt oss övriga slippa detta!

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Müssli och 4 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Kan ni inte sköta er tuppfäktning via direktmeddelanden istället för att sänka forumet med en massa trams? Eller utbyt era telefonnr och e-postadresser så kan ni nog få till en, för er, intressant fortsättning. Bara vi andra slipper skiten!
Utan att ta parti för någon så tycker jag att det ni håller på med är barnsligt och tillför inte debatten något. Nivån är högre i en sandlåda på förskolan än i diskussion mellan er.
Låt oss övriga slippa detta!
På vilket sätt är det tuppfäktning att avkräva någon i ett diskussionsforum svar på vad han menar med sina påståenden och vilka belägg han har för sina åsikter?
Du får kalla det barnsligt så mycket du vill, jag tycker det är en viktig del i en diskussion att man kan tåla granskning av det man för fram.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
I kronologisk ordning:
Nissens Nissens skrev:
Det är definitivt fler som ser positivt på Plejd än på Zigbee och liknande system ute i den riktiga världen utanför detta forumet.
Alfredo Alfredo skrev:
Gör vi? Jag tyckte @Nissens skrev "ute i den riktiga världen", och den är Sverige en mycket liten del av.
Nissens Nissens skrev:
Du anstränger dig verkligen för att missförstå. Föreslår att du läser resten av meningen du klippte bort i ditt citat.
Just den typen av inlägg med medvetna misskrediteringar är rent trams.
@Nissens vad var det i resten av meningen ("utanför detta forumet") som ändrade något och var medveten misskreditering?

Nissens
D Dilato skrev:
I kronologisk ordning:

Så @Nissens vad var det i resten av meningen ("utanför detta forumet") som ändrade något och var medveten misskreditering?
Det jag skrev var ”i den riktiga världen utanför detta forumet”, plötsligt skrevs det ut som om att det handlade om länder.

Att det handlade om ”utanför forumet” klipptes bort. Någon annan kan gärna skriva om andra länder, men det var inte det jag syftade på, syftningen var att vissa skapar en pseudo värld på här på forumet som man inte känner igen sig i utanför detsamma.

Nu ser det ju ut som att ytterligare en rad länder börjat få upp ögonen för Plejd, men det är i ett tidigt stadie ännu.

Nissens Nissens skrev:
Det jag skrev var ”i den riktiga världen utanför detta forumet”,
För mig är "den riktiga världen utanför detta forumet" i huvudsak beläget i andra länder än Sverige. Vet inte varför du hänger upp dig på detta.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Svärsonen har en plejd monterad i en kapsling utomhus, den höll kanske en månad.
Luktade bränt när dom bytte.
Den nya har funkat ungefär en månad sen började den krångla...

Nu funkar den ibland men oftast inte
Efter dom bytt så drog han silikon runt dosan och provade täta så gott han kunde men ändå verkar det blivit nåt knas.

Visst ska man väl kunna ha dom utomhus?
Allt installerat av elektriker.
Vet inte vad som kan ha hänt om det inte är fukt?

Mitt förslag var att flytta in pucken men det blir nog en del extra jobb för en elektriker då matningen går till flera grejer.

Tror elektrikern sa att han hade ungefär 50w av 300? som pucken ska klara så överbelastning bör det ju inte vara

Vilken puckmodell är det?
Vad är det för last?

Kollade en reläpuck och den klarade -25 till +35˚C utanför dosan.

Ska kolla vilken modell
Antar att det är 220v led, kanske ett 5-10 spottar som sitter i takfoten, men enl elektrikern så är han långt under max belastning

Det var en dim-01

Var plejden inställd på framkant eller bakkants dimning? Framkant klarar inte så mycket last.

Var det dimbara ledspottar?
Med drivare?

Vid gramkant LED klarar den bara 100VA, och inte 300W enl produktdata.

Vad bakkant klarar den 200VA LED...

Jag har knäckt en 500W Zigbee vriddimmer med 27,5W dimbara LED !!

Beroende på lampans eller dimmerns konstruktion kan det bli korta strömspikar som eventuellt knäcker elektroniken.

Redigerat:
Nissens
nino nino skrev:
Ska kolla vilken modell
Antar att det är 220v led, kanske ett 5-10 spottar som sitter i takfoten, men enl elektrikern så är han långt under max belastning

Det var en dim-01
Man skall aldrig ha en DIM puck till laster som inte är dimbara, pucken går sönder efter en tid då. Det borde elektrikern veta. En CTR-01 är en puck du kan använda istället. 😊

Det är dimbara led spotar

Samma elektriker som installerat flera Plejd i övriga huset så han borde ha koll att det är rätt, bara den här som krånglat.

Nissens
nino nino skrev:
Det är dimbara led spotar

Samma elektriker som installerat flera Plejd i övriga huset så han borde ha koll att det är rätt, bara den här som krånglat.
Aha, ok. Missade att spotarna är dimbara… kolla med Plejds support på fb. Den är grym! 😊

• Gilla
nino
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Aha, ok. Missade att spotarna är dimbara… kolla med Plejds support på fb. Den är grym! 😊
Ja får väl göra det men ska se till att få mer info om vilka lampor det är.

Lite surt om dom lär byta puck en gång i månaden

Nissens
nino nino skrev:
Lite surt om dom lär byta puck en gång i månaden
Ja, så skall det absolut inte vara. Är det överbelastning så får det väl delas på två puckar. Kanske är det något mer som ligger o lastar? Elektrikern kanske skall kontrollmäta lasten i den kopplade slingan.

Nej inget mer, ny utbyggnad
Ja han lär väl göra det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.