[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jodå, jag kan leva med att både du och din mäklare gissar. Trist bara att du tror att det blir sant bara för det.
Ha en bra dag du med
Glöm inte kompisarna i familjen Koenigsegg.

Nissens Nissens skrev:
Det är definitivt fler som ser positivt på Plejd än på Zigbee och liknande system ute i den riktiga världen utanför detta forumet.
Ute i den riktiga världen är Zigbee mångdubbelt mer spritt än Plejd så dina/era gissningar behöver nog lite stöd för att verka trovärdiga.

Här har du en bedömning av marknaden för Zigbee. Kan du hitta något som styrker att Plejd skulle ha en större användarskara och därmed betraktas mer positivt i den riktiga världen?

Diagram som visar prognosen för ZigBee-marknadens tillväxt från 2023 till 2030, med värdet 6,81 miljarder USD år 2030 och en CAGR på 6,02%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur stort mervärde har ett enkelt proprietär Plejd installation respektive favoriten ZigBee/Shelly med Home Assistant system vid en husförsäljning?
Det beror nog helt på vem som är köpare och hur väl systemet är implementerat och dokumenterat. Omöjligt att svara på men min killgissning är att prispåverkan på grund av detta oftast är mer eller mindre försumbart.

blackarrow blackarrow skrev:
Kan avancerade hemautomationssystem rent av vara avskräckande?
Definitivt. Tror en hel del skyr detta som pesten och framför allt skyr att ta över någon annans halvmesyrer, vare sig dessa baseras på Plejd, Zigbee eller något annat.

Det finns en aktiv dagsfärsk tråd på detta tema:

https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-plejd.534179/

B
Alfredo Alfredo skrev:
Ute i den riktiga världen är Zigbee mångdubbelt mer spritt än Plejd så dina/era gissningar behöver nog lite stöd för att verka trovärdiga.

Här har du en bedömning av marknaden för Zigbee. Kan du hitta något som styrker att Plejd skulle ha en större användarskara och därmed betraktas mer positivt i den riktiga världen?

[bild]
Vi pratar dock Sverige där Plejd haft en personlig säljare i var och varannan elektriker. Prata runt med dina grannar, vanligt folk som renoverat. Namnet Plejd har helt annan spridning i Sverige bland vanligt folk.

Nissens Nissens skrev:
Eller kanske, Plejd används till mycket mer än belysning och många är nöjda med det.
Plejd bygger på med stöd för andra saker än belysning, som styrning av jalusier och användning av termostater.

Exempel på sådant som jag sett att man styr med Plejd är värmesystem, pooler, elektriska bil/motorvärmare, elstängsel etc.

Det är också automatisering, men mer för den breda massan, inte för den betydligt mindre gruppen som har automatisering som hobby.

Å andra sidan är det inte ofta man ser just att det har hänt. Åtminstone i trådarna här är det mer personer som inte har Plejd, utan har ett mer ”långtgående” hemautomatiseringssystem och har ett märkligt behov av att ondgöra sig över att Plejd inte uppfyller de behov de har för sin hobby. De personerna har ingen förståelse för att så många är helt nöjda med Plejd.
Du replikerade mitt inlägg första gången för två år sedan och det var tydligt att du då inte förstod vad hemautomation innebar.
Det är också tydligt att du fortfarande inte förstår.

Nissens Nissens skrev:
Exempel på sådant som jag sett att man styr med Plejd är värmesystem, pooler, elektriska bil/motorvärmare, elstängsel etc.

Det är också automatisering, men mer för den breda massan, inte för den betydligt mindre gruppen som har automatisering som hobby.
Nej, det är inte automatisering.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
J
B bygges skrev:
Vi pratar dock Sverige
Gör vi? Jag tyckte @Nissens skrev "ute i den riktiga världen", och den är Sverige en mycket liten del av. 😉

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Gör vi? Jag tyckte @Nissens skrev "ute i den riktiga världen", och den är Sverige en mycket liten del av. 😉
Du anstränger dig verkligen för att missförstå. Föreslår att du läser resten av meningen du klippte bort i ditt citat.

Just den typen av inlägg med medvetna misskrediteringar är rent trams.

Nissens Nissens skrev:
Det är definitivt fler som ser positivt på Plejd än på Zigbee och liknande system ute i den riktiga världen utanför detta forumet.
Inte för att jag vet vilka mäklare du pratat med men själv har jag pratat med både ett 10tal mäklare och en handfull elektriker som anser att Plejd var en rolig gimmick som man kunde få mer betalt för ibörjan (då det upplevdes som något nytt) men att det idag inte upplevs som något positivt då flera kunder börjat inse att ljuset flimrar när man dimrar ner ljuset och att många stör sig på det. Iofs inte Plejds fel utan är tekniken de använder

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.