65 733 läst · 998 svar
66k läst
998 svar
Plejd, varför så populärt?
Ute i den riktiga världen är Zigbee mångdubbelt mer spritt än Plejd så dina/era gissningar behöver nog lite stöd för att verka trovärdiga.Nissens skrev:
Här har du en bedömning av marknaden för Zigbee. Kan du hitta något som styrker att Plejd skulle ha en större användarskara och därmed betraktas mer positivt i den riktiga världen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror nog helt på vem som är köpare och hur väl systemet är implementerat och dokumenterat. Omöjligt att svara på men min killgissning är att prispåverkan på grund av detta oftast är mer eller mindre försumbart.blackarrow skrev:
Definitivt. Tror en hel del skyr detta som pesten och framför allt skyr att ta över någon annans halvmesyrer, vare sig dessa baseras på Plejd, Zigbee eller något annat.blackarrow skrev:
Det finns en aktiv dagsfärsk tråd på detta tema:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-plejd.534179/
Vi pratar dock Sverige där Plejd haft en personlig säljare i var och varannan elektriker. Prata runt med dina grannar, vanligt folk som renoverat. Namnet Plejd har helt annan spridning i Sverige bland vanligt folk.Alfredo skrev:Ute i den riktiga världen är Zigbee mångdubbelt mer spritt än Plejd så dina/era gissningar behöver nog lite stöd för att verka trovärdiga.
Här har du en bedömning av marknaden för Zigbee. Kan du hitta något som styrker att Plejd skulle ha en större användarskara och därmed betraktas mer positivt i den riktiga världen?
[bild]
Du replikerade mitt inlägg första gången för två år sedan och det var tydligt att du då inte förstod vad hemautomation innebar.Nissens skrev:Eller kanske, Plejd används till mycket mer än belysning och många är nöjda med det.
Plejd bygger på med stöd för andra saker än belysning, som styrning av jalusier och användning av termostater.
Exempel på sådant som jag sett att man styr med Plejd är värmesystem, pooler, elektriska bil/motorvärmare, elstängsel etc.
Det är också automatisering, men mer för den breda massan, inte för den betydligt mindre gruppen som har automatisering som hobby.
Å andra sidan är det inte ofta man ser just att det har hänt. Åtminstone i trådarna här är det mer personer som inte har Plejd, utan har ett mer ”långtgående” hemautomatiseringssystem och har ett märkligt behov av att ondgöra sig över att Plejd inte uppfyller de behov de har för sin hobby. De personerna har ingen förståelse för att så många är helt nöjda med Plejd.
Det är också tydligt att du fortfarande inte förstår.
Nej, det är inte automatisering.Nissens skrev:
Akta så du inte får Gargamel på digB bygges skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-plejd.534179/post-5973127
Du anstränger dig verkligen för att missförstå. Föreslår att du läser resten av meningen du klippte bort i ditt citat.Alfredo skrev:
Just den typen av inlägg med medvetna misskrediteringar är rent trams.
Inte för att jag vet vilka mäklare du pratat med men själv har jag pratat med både ett 10tal mäklare och en handfull elektriker som anser att Plejd var en rolig gimmick som man kunde få mer betalt för ibörjan (då det upplevdes som något nytt) men att det idag inte upplevs som något positivt då flera kunder börjat inse att ljuset flimrar när man dimrar ner ljuset och att många stör sig på det. Iofs inte Plejds fel utan är tekniken de använderNissens skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför vill Benders att man sätter fiberduk så här?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför knarrar vår nya soffa som satan?
Inredning -
Varför låter taket så högt när det blåser
Tak & Vind -
Varför gängar inte skruvarna i dosan i taket?
El -
Varför vandrar gummihjulen av min bandsåg inca?
Verktyg, Maskiner & Fordon