jac skrev:
Jag har nu kunnat konstatera att de höll vad de lovade. Åter i lager och ordningen återställd. Det verkar som om vi slapp kriget denna gång, men jag känner mig faktiskt lite hungrig...
Färdig m dina lådor på söndag då?
 
Kanonfint! Nu skäms lite när jag tittar på mina lådor i mdf och usla expansionsbeslag. Gör om, gör rätt :x
 
Daniel_N skrev:
Färdig m dina lådor på söndag då?
Tro det eller ej men jag var faktiskt just ute och sågade till bakstycket till hurts nr 2. Men jag har tyvärr inte hunnit hämta plywood så det räcker till alla lådorna... så det kanske kan ta några dagar till...
 
jac skrev:
Tro det eller ej men jag var faktiskt just ute och sågade till bakstycket till hurts nr 2. Men jag har tyvärr inte hunnit hämta plywood så det räcker till alla lådorna... så det kanske kan ta några dagar till...
Du kan komma ikväll o hämta;)
 
Larsa skrev:
Kanonfint! Nu skäms lite när jag tittar på mina lådor i mdf och usla expansionsbeslag. Gör om, gör rätt :x
Tack! Usla expansionsbeslag är defintivt inget kul, men en välgjord låda i MDF håller väldigt länge om man tar hand om den.
 
hej!

Väldigt imponerad av bygget! ska nog göra nått liknande själv men har nog inte tålamodet att bygga ihop alla lådorna själlv. Nån som vet var man skulle kunna köpa dessa färdiga? :rolleyes:

/Peter
 
Firro skrev:
hej!

Väldigt imponerad av bygget! ska nog göra nått liknande själv men har nog inte tålamodet att bygga ihop alla lådorna själlv. Nån som vet var man skulle kunna köpa dessa färdiga? :rolleyes:

/Peter
Ikea är nog det bästa tipset, helst begagnat om det ska bli billigt. Men på vilket sätt är det "något liknande" att köpa färdigt?
 
Riktigt stiligt bygge Daniel_N! :)
 
FredrikR skrev:
Riktigt stiligt bygge Daniel_N! :)
Tack:) Väntar in 40st något kortare expansionsbeslag från Tyskland, sen blir det ett bygge till med utdragslådor för systainers. Ska dokumentera lite bättre från början då.

Blir 450mm expansionsbeslag, där jag tänker mig att ställa systainrarna med gaveln ut. Med ett rejält utstick (kanske 40mm eller så på bordsskivan - så att man lätt kan fästa en tving runt kanten) borde det ändå räcka för att kunna öppna locket ordentligt.

Sockeln blir i o/s furu med papp under. Stommar i 19mm MDF, hålradsystem 32mm, så att jag kan flytta hyllorna efterhand som jag inser hur fel jag har möblerat mina systainers. Utdragsbotten blir i 18mm björkplywood. Front (dubblar som grepp för att dra ut lådan) i poppel. Någon form av kant på sidorna och bak borde det också bli, vet inte riktigt hur den ska se ut än...
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Har jag förstått rätt att du tänker dig 18 mm björkplywood med kanter av något slag som du ställer systainern på/i.
Är inte 18 mm björkplywood väldigt lyxigt och i den övre regionen av stadighet. Eller har jag missat något (inte ovanligt).

Spontant tycker jag det verkar smart att ha sys sidan ut. Finns det någon annan anledning till att du gör så.
 
pär h skrev:
Har jag förstått rätt att du tänker dig 18 mm björkplywood med kanter av något slag som du ställer systainern på/i.
Är inte 18 mm björkplywood väldigt lyxigt och i den övre regionen av stadighet. Eller har jag missat något (inte ovanligt).

Spontant tycker jag det verkar smart att ha sys sidan ut. Finns det någon annan anledning till att du gör så.
Anledningen till så tjock plyfa är tvådelad. Dels har jag den hemma. Men framförallt, och desto viktigare, så har de nya expansionsbeslagen inga "flikar" att ställa lådan på, utan de skruvas enbart i sida. Då vill jag ha något väldigt kraftigt att skruva i, så att det gåller tills jag går i pension. Om det håller så länge blir det billigt.

Gavlarna ut är enbart en utrymmesfråga, jag har helt enkelt inte tillräckligt många hyllmeter i bredd för att få plats annars. Dessutom är det inte så stor skillnad i djup. Med gavlarna ut behöver man kunna dra ut typ 410mm (systainern 400+lite marginal) med fronten ut behöver man dra ut ca 360mm för att kunna öppna locket utan att lyfta ut systainern. Dessutom gör det inget att hela bänken blir lite djupare i just detta fallet.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Som sagt, superbt snyggt bygge Daniel!

Ska bli kul att se sysport-bygget sen. Men jag är lite fundersam på hur du tänkt dig att det ska funka med hålradssystemet? Ska du kunna flytta glidskenorna verktygslöst, eller är det Ikea-varianten där man skruvar i hålen? Jag förstår inte riktigt vitsen med hålrad för det senare. Eller är det bara för att sänka tröskeln för att fixa det, för man vet att man inte kommer att göra det om man måste mäta och ha sig?
 
jonmo skrev:
Som sagt, superbt snyggt bygge Daniel!

Ska bli kul att se sysport-bygget sen. Men jag är lite fundersam på hur du tänkt dig att det ska funka med hålradssystemet? Ska du kunna flytta glidskenorna verktygslöst, eller är det Ikea-varianten där man skruvar i hålen? Jag förstår inte riktigt vitsen med hålrad för det senare. Eller är det bara för att sänka tröskeln för att fixa det, för man vet att man inte kommer att göra det om man måste mäta och ha sig?
Kul att du gillade hurtsarna!

Hehe, nej verktygslöst där gick min gräns. Det blir någon form av ikea-variant med att skruv ai hålen. Vet ej om IKEAs 5mm skruv passar, om inte kanske jag kör med mindre frässtål eller något. Tänker mig att det skall vara snabbt att flytta beslagen upp och ner (snabbt i bemärkelsen 10 minuter istället för 30minuter om jag helt saknade hålradssystem). Flyttningar i tid och otid lär det defintivt inte bli.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Anledningen till så tjock plyfa är tvådelad. Dels har jag den hemma. Men framförallt, och desto viktigare, så har de nya expansionsbeslagen inga "flikar" att ställa lådan på, utan de skruvas enbart i sida. Då vill jag ha något väldigt kraftigt att skruva i, så att det gåller tills jag går i pension. Om det håller så länge blir det billigt.
Jag har själv använt 18mm stavlimmade furuskivor tillsammans med de tilltänkta expansionsbeslagen. Det räcker långt men plyfa är ju lite trevligare.
 
phl skrev:
Jag har själv använt 18mm stavlimmade furuskivor tillsammans med de tilltänkta expansionsbeslagen. Det räcker långt men plyfa är ju lite trevligare.
Förmodligen bättre! bra att skruva i är de också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.