35 593 läst · 100 svar
36k läst
100 svar
Platsbyggda verktygshurtsar
Jag gick igenom precis de där funderingarna då jag byggde min L-boxx-hylla. Om du vill ha ett äkta modulsystem med flyttbara hyllplan, och lådorna har olika höjd, då kommer du inte undan att det blir mer luft ovanför de större lådorna. Ju tunnare hyllplan och mindre utrymme ovanför den lägsta lådan, desto mindre "onödig" luft blir det ovanför de större lådorna. Du ser det även på Festools egna hurtsar.Daniel_N skrev:Nu blev det några sekunder över på kvällen, beslagen har kommit och jag började skissa på nästa omgång hurtsar. Det blir Mdf-stomme och expansionsbeslag med en 18mm plywood på. Tanken är att borra hålrader i stommarnas sidor där expansionsbeslagen kan flyttas upp och ner beroende på hur jag vill ha systainerna organiserade.
Nu kommer problemet....jag vill ha ett optimalt avstånd mellan hålen i stommarna så att alla storlekar på systainers kan kombineras utan att det blir onödigt "spill" i höjd för vissa systainer-storlekar...någon som känner sig manad?
Förutsättningar:
Den invändiga höjden i stommen kan (genom att trolla m höjden på sockeln) varieras mellan 857 och 887mm.
Systainrarna har följande höjder:
Sys 1 : 112mm
Sys 2 : 164,5mm
Sys 3 : 217mm
Sys 4 : 322mm
Sys 5 : 427mm
Till detta kommer 36mm under varje systainer (oberoende av storlek) för bottens tjocklek och frigång till systainern under. Detta gäller dock inte för den understa lådan där expansionsbeslaget sitter i botten utan frigång under, där ska det bara vara 22mm från centrum (i höjdled) på hålraden till botten stommens insida. Systainerbotten kommer dock ytterligare 9mm högre upp, dvs 31mm från botten på stommens insida.
Vet ej om det har någon betydelse men expansionsbeslagen är 44 mm höga och hålen för montage är placerade i centrum (i höjdled) dvs 22mm till botten/toppen.
Jag utgår alltså ifrån att hålraden börjar 22mm från botten....vilka c-c mått bör jag sen ha? Går det ens att lösa så att man alltid kan få lika mkt frigång oavsett vilka systainerstorlekar som kombineras i en hurts?
Systainers har ändå ur just den här synvinkeln ett tacksammare modulsystem än L-Boxx, som bygger ännu mer luft.
Nåt sånt här?pär h skrev:Kan man inte hitta på någon form av skenor som sitter på insidan av lådsidorna från botten till toppen som expansions beslagen sitter fast på. Som har någon form av hack i sig. Som typ limknektar den äldre varianten som har fjäder belastad avtryckare. Så kan man lätt flytta beslagen lite hur man vill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Osäkert mått på indexeringen mellan hålen?
Fick liten lucka eftermiddags/ikväll och har påbörjat nästa bänk. Tog dina mått ganska rakt av. Tänkte först markera för 5 skruv i varje sida för varje höjd....men kom sen på att det räcker med att markera två, när man har fäst skenan med dem blir det ju lätt att sätta resterande. Det blir mycket ritande och markerande ändå....bygga_bo skrev:Mellan de mindre sys:arna skiljer det 52,5 mm i höjd. Mellan de större skiljer det 105 mm, vilket är precis det dubbla. Det är förstås en bra utgångspunkt för en hålrad med jämnt fördelade hål, men problemet är att "36 mm" (som förstås inte är jämnt delbart med 52,5) kommer in och ställer till det på olika ställen beroende på vilka sys-storlekar "stapeln" består av. Om du skall täcka in alla tänkbara fall kommer du få en hålrad med en himla massa hål, och enligt Murphy's lag kommer en del av dem förmodligen att överlappa varandra.
Om du kan tänka dig att byta ut dina 36 mm mot 52,5 mm (dvs 52,5-18=34,5 mm frigång mellan hyllplan och sys) så borde det funka med en hålrad med just 52,5 mm mellan hålen.
Om du utgår från att den nedersta sys:en skall stå "rätt" så hamnar det andra hålet 22+52,5+112=186,5 mm från botten (112 är "worst case"), och sen fyller du på med hål med 52,5 mm mellanrum uppåt.
Att sedan fylla dina stommar optimalt är en annan fråga, och det går inte att svara på utan att veta exakt vilka sys:ar du skall fylla dem med. Det är dessutom en lite klurigare övning, så jag tror faktiskt att det går snabbast att helt enkelt prova sig fram.
Allt med reservation för tankevurpor förstås...
Byggde också ihop en kraftig sockel och limmade ihop de 7 hurtsarna. Tror det blir början på lådorna imorgon...vill helst inte sätta på bakstyckena förrän jag har målat insidan....får se hur det blir.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inspirerad av Daniel_N´s fina arbetsbänk och lådor, idag ska jag hämta möbel björkplywood, just nu vet jag inte vilket land som har producerat plywooden eller vilken grade/kvalité benämning men de ser otroligt fina ut, jag återkommer.
Verktygstokig
· Halland
· 7 596 inlägg
Så där brukar en b/bb skiva se ut. Det som kallas "möbelplywood" saknar såvitt jag förstått inre håligheter och är väldigt svårt att få tag på, speciellt för 300:-/skiva. Så, du får nog stå ut med kantdefekterna.
Aha, dumstrut på för min del. Det ser ut som dom kurvar sig ungefär likadant (?). Tror de legat travade ickeplant isåfall. Björkplywood kan även slå sig på egen hand. Har tyvärr inget bra tips på hur du ska få dom plana igen.
Edit. Prova att lägga dom på något plant ett tag, med tyngd ovanpå, har de slagit sig pga oplan lagring borde de gå att få plana igen.
Edit. Prova att lägga dom på något plant ett tag, med tyngd ovanpå, har de slagit sig pga oplan lagring borde de gå att få plana igen.
Redigerat: