Så, klart. Inredning och uppmärkning på utsidan av lådorna blir en senare fråga, när jag har fått en känsla av var jag vill ha respektive prylar.

Nu är jag optimistisk och tror att det tar minst 20, kanske 25 minuter innan jag kommer på att minst hälften av lådorna är 1 cm för låga eller möjligtvis för smala....

2015-08-17 21.46.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
spånhyvel och 12 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
...Nu är jag optimistisk och tror att det tar minst 20, kanske 25 minuter innan jag kommer på att minst hälften av lådorna är 1 cm för låga eller möjligtvis för smala....
Nu har det gått över en timme. Ok, detta är inte fejjan, men en liten statusuppdatering hade inte skadat när det är så här pass viktiga grejor det gäller ;)
 
bygga_bo skrev:
Nu har det gått över en timme. Ok, detta är inte fejjan, men en liten statusuppdatering hade inte skadat när det är så här pass viktiga grejor det gäller ;)
Hehe, gick bra i typ 35 min, så jag ville inte utmana ödet utan höll kväll istället:)
 
Riktigt snyggt!
Själv funderar jag på sådana handtag som är som en halv upp-och-nedvänd skål, typ: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Handtag/Handtag-6-st-2000017892/
Det borde vara svårt att fastna i sådana.

Men som med allt annat så finns det en smutsig baksida...
En följd av bygget som visas i denna tråden är att det numera råder stor brist på expansionsbeslag. Så blir det när en stor aktör går in och köper upp allt som finns. Marknaden rubbas, och på sikt kommer det att leda till svält, krig och elände. (Dvs det finns inte ett enda beslag kvar på Biltema i Lund. Jag hade räknat fel och skulle bara ha ett (1) st. i fredags. Nu vet jag ivarjefall var de finns) ;)
 
  • Gilla
Deduhej och 1 till
  • Laddar…
jac skrev:
Riktigt snyggt!
Själv funderar jag på sådana handtag som är som en halv upp-och-nedvänd skål, typ: [länk]
Det borde vara svårt att fastna i sådana.

Men som med allt annat så finns det en smutsig baksida...
En följd av bygget som visas i denna tråden är att det numera råder stor brist på expansionsbeslag. Så blir det när en stor aktör går in och köper upp allt som finns. Marknaden rubbas, och på sikt kommer det att leda till svält, krig och elände. (Dvs det finns inte ett enda beslag kvar på Biltema i Lund. Jag hade räknat fel och skulle bara ha ett (1) st. i fredags. Nu vet jag ivarjefall var de finns) ;)
Hehe, det kommer in nya på fredag hörde jag. Malmö är också slut, men Helsingborg har några kvar tydligen.
 
Jaha och vad vill du tala om med det där skrytbygget:)

Satan vad snyggt det blir till och med förbannt snyggt :wow:(y)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Så, klart. Inredning och uppmärkning på utsidan av lådorna blir en senare fråga, när jag har fått en känsla av var jag vill ha respektive prylar.

Nu är jag optimistisk och tror att det tar minst 20, kanske 25 minuter innan jag kommer på att minst hälften av lådorna är 1 cm för låga eller möjligtvis för smala....

[bild]
Skitsnyggt men är det bara jag som får apotekskänsla (bakom receptdisken)? :D
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
jac skrev:
Riktigt snyggt!
Själv funderar jag på sådana handtag som är som en halv upp-och-nedvänd skål, typ: [länk]
Det borde vara svårt att fastna i sådana.
Så kan det nog vara. Just de du länkare till är dock irriterande små. Sen undrar jag hur roliga de är på lådor långt ner, kan vara bekvämt att sticka in handen "uppifrån" i sådana?
 
Daniel_N:

Vilka expasionsbeslag är det som du har använt från Biltema och hur upplever du deras kvalitet?
 
  • Gilla
vikingen
  • Laddar…
roli skrev:
Daniel_N:

Vilka expasionsbeslag är det som du har använt från Biltema och hur upplever du deras kvalitet?
Använder dessa: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/Ovrigt/Expansionsbeslag-2-st-2000018657/
100kr/st, 100% utdrag. Skenorna har flikar under lådan vilket jag gillar. Kraftiga och stryktåliga. Tillverkas av Taiwanesiska king slide. Riktigt bra o stryktåliga, framförallt prisvärda. Finns finare för möbler med ännu mjukare gång, automatisk stängning med mera, men dessa är utmärkta här tycker jag.
 
Daniel_N skrev:
Så kan det nog vara. Just de du länkare till är dock irriterande små. Sen undrar jag hur roliga de är på lådor långt ner, kan vara bekvämt att sticka in handen "uppifrån" i sådana?
Jag har faktiskt inte tittat närmare på just Biltemas i verkligheten, jag tog bara första bästa länk. Men du har nog en poäng där som tål att funderas på. (Suck, tänkte att jag inte skulle fundera så mycket i detta projektet utan bara göra som omväxling.)
 
vectrex skrev:
Skitsnyggt men är det bara jag som får apotekskänsla (bakom receptdisken)? :D
När du säger "apotekskänsla" så tänker jag på Apoteket Svanen i Lund. Vackrare inredning får man leta efter. Konstigt nog hittar jag inga bilder på nätet.

Skall vi försöka vara nedvärderande så kan jag nämna att jag var med dottern hos tandläkaren igår. Där var likheten mer slående bortsett från färgen. ;)
Fast det är klart, rent, rakt, välordnat och sterilt - det gillar jag!
 
  • Gilla
Emboulo
  • Laddar…
Det va en riktigt snygg bänk du byggt. Håller på bygga garage för fullt och har funderat på ikeas kökslösning men blev lite sugen på att bygga själv så som du har gjort. Har du en prisuppfattning på vad din bänk kostade?
 
Cirs skrev:
Det va en riktigt snygg bänk du byggt. Håller på bygga garage för fullt och har funderat på ikeas kökslösning men blev lite sugen på att bygga själv så som du har gjort. Har du en prisuppfattning på vad din bänk kostade?
Hmm, taskig fråga tycker jag;)

Men lite grovt ink moms betalar man som privatperson nog ca:

30 expansionsbeslag 3000kr
lim, skruv, MDF-sealer, dominos, olja t bänkskivan, plugg t siporexväggen o betonggolvet, papp bakom läkten, byggvinklar för sockeln, rollers, slipapper, dyckert+gas, maskeringstejp 1400kr kanske
MDF 19mm, kanske 5 skivor eller så 2200kr
MDF 30mm 1 skiva 600kr
Grund o täckfärg alcro V-mill bruten 300kr
furu 1000kr
björkplyfa kanske 5 skivor 18mm 4B interiörlimmad 4000kr
handtag 300
-----------------
grovt: 13500 kr ink moms
+ en hel del tid.

Notera att virke och skivmaterial är av snickerikvalitet, dvs mycket bättre än bygghandels regelvirke och skivmaterial.
 
Redigerat:
  • Gilla
brajt och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Hehe, det kommer in nya på fredag hörde jag. Malmö är också slut, men Helsingborg har några kvar tydligen.
Jag har nu kunnat konstatera att de höll vad de lovade. Åter i lager och ordningen återställd. Det verkar som om vi slapp kriget denna gång, men jag känner mig faktiskt lite hungrig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.