De här är underskattade... Bara att såga ett spår i hyllplanet(inte riktigt ända främ till framsidan), och borra två hål till tråden. (Känns kanske lite omodernt, men ofta fungerar de bäst...)
 
OMG, detta är precis ett projekt som jag ska rycka igång inom kort...
Platsbyggd bokhylla, väggfast!
Den här tråden kommer jag att följa, mycket intressant!
 
Ska börja med ett liknande projekt när som helst, så jag lusläser trådar om platsbyggda bokhyllor för att plocka godbitarna.

bigsnucke skrev:
De här är underskattade... Bara att såga ett spår i hyllplanet(inte riktigt ända främ till framsidan), och borra två hål till tråden. (Känns kanske lite omodernt, men ofta fungerar de bäst...)
Det blir ju lite tråkigt med de översta hyllorna där man borde se tråden underifrån (jag tänker mig så som det ser ut på våra förrådshyllor). Eller menade du att såga ut i sidostyckena av hyllplanen? Blir inte det snarlik förlust i bärighet på hyllplanet som att borra ur för plugg då? :S


Kommer f.ö att klä in hela väggen, med "v-vas" panel 13x70mm, från golv till tak och har även tänkt låta det tjäna som baksida till bokhyllan.

Men vilka träslag är att rekommendera som byggmaterial till själva bokhyllan? Vill inte köra med mdf som sidor eller hyllplan då det ser så "dött" ut.
MEN det är inte ett självändamål att använda dyrt virke om det går att komma undan lite billigare. Har t.om funderat på vanlig "råspont" eller någon sån panel till sidostycken.

Någon som har förslag?
 
clain skrev:
...Det blir ju lite tråkigt med de översta hyllorna där man borde se tråden underifrån (jag tänker mig så som det ser ut på våra förrådshyllor). Eller menade du att såga ut i sidostyckena av hyllplanen? Blir inte det snarlik förlust i bärighet på hyllplanet som att borra ur för plugg då? :S...
Spåret skall vara i sidan på hyllplanet, så beslaget syns inte. De allra översta hyllplanen monterar du med lim + domino/kex/skruv/plugg (beroende på vad du har att tillgå) eftersom de inte behöver vara flyttbara. Samma sak med hyllplanen längst ner, och är det bokhyllor i "fullhöjd" är det oftast vettigt att ha ett fast hyllplan i mitten med.
 
Hur går det med era bokhylleprojekt? Flera stycken som ska bygga bokhyllor och det är ju skoj. Blev det MDF i stommar och hyllplan eller valde någon en mer massiv modell? Har ni lite bilder att dela med er av :)
 
MDF går all tiders har inga bilder när de är helt färdiga får åka och fixa det.
 
  • 20090820099.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090820104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090820098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Solute1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.