... en liten grej jag spikade ihop av spillvirke...:D
 
  • 24.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Amalia85 och 8 till
  • Laddar…
Ett litet bygge som faktist fyller en funktion:
 
  • klocka_08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klocka_09.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • montering_02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • montering_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TBrogren
  • Laddar…
Bulldog skrev:
... en liten grej jag spikade ihop av spillvirke...:D

Ånä!
Det syns tydligt att du skruvat.
Schysst bild d^_^b
 
Den där klockan v-g, kan den vara gjord i en CNC-fräs, tro?
 
Inget snickerimästerverk, men fyller sin funktion att svälja alla apparater till hemmabio och TV - med större djup än vad man kan köpa på IKEA. Underredet är en hurts till ett gammalt teakskrivbord, 50:- på Erikshjälpen. Skivan tre st granitklinkers limmade på en överbliven spånskiva. Färdigt på mindre än en kväll ....
 
  • IMG_0001_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0002_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pingler:Japp och en sån har man ju såklart :D Tyvärr var det inte bara fräsa och sen klart, det krävde rätt mycket handpåläggning :|
 
PrinsValium skrev:
Veckans 30-minutersprojekt
Aldrig att du fick i dej den på en halvtimma :D
/B
 
bengtn skrev:
Aldrig att du fick i dej den på en halvtimma :D
/B
roll.gif
Fett gabflabb!
 
Nä, fy bubblan, den hittade jag i soprummet, tom...
 
Som nybliven snickeriägare helt utan kunskaper efter högstadiets träslöjd var det en fröjd att påbörja första projektet, våra gamla DVD-hyllor var för trångbodda så efter flytten byggde jag nya.

Det tog några dagar, men med teknikens under får ni se processen på strax över åtta minuter:

http://vimeo.com/10770368


Nu ska jag försöka lära mig lite av det här med finsnickeri och göra några småprojekt, sen hägrar ett stort middagsbord...
 
  • 100408 Hyllor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Tobbe Arnesson skrev:
Som nybliven snickeriägare helt utan kunskaper efter högstadiets träslöjd var det en fröjd att påbörja första projektet, våra gamla DVD-hyllor var för trångbodda så efter flytten byggde jag nya.

Det tog några dagar, men med teknikens under får ni se processen på strax över åtta minuter:

[länk]


Nu ska jag försöka lära mig lite av det här med finsnickeri och göra några småprojekt, sen hägrar ett stort middagsbord...
Helt underbar video Tobbe! Absolut den bäste projektvideo jag har sett - grymma vinklar och inte en "död" stund. Gillade speciellt när du hade fäst kameran på brädan du matade in i bandsågen. Och snygga hyllor också.

Vill du att avrundningarna ska gå snabbare och enklare så kan jag rekommendera att använda en handöverfräs i bord tillsammans med ett frässtål med kullager för kopiering, det fungerar utmärkt. Ett annat tips är att försöka skippa mätandet och använda story-sticks eller jiggar för att sätta ut tex avstånden mellan hyllplan, enklare och mindre risk för missar. Och slutligen - en jigg för att hålla fast sockeln som du runda av i bandsågen, så att du inte behöver ha fingrarna så nära bladet är absolut att rekommendera...det går fort att såga isönder sig i bandsågen.
 
Suverän video!! Mer sånt.d^_^b
 
Tobbe Arnesson skrev:
Som nybliven snickeriägare helt utan kunskaper efter högstadiets träslöjd var det en fröjd att påbörja första projektet, våra gamla DVD-hyllor var för trångbodda så efter flytten byggde jag nya.

Det tog några dagar, men med teknikens under får ni se processen på strax över åtta minuter:

[länk]


Nu ska jag försöka lära mig lite av det här med finsnickeri och göra några småprojekt, sen hägrar ett stort middagsbord...
Suverän video! Hade det funnits möjligheten att nominera årets inlägg eller nåt i den stilen så hade du fått min röst!
 
Tack för filmberömmen! Hade ambitiösare filmplaner när jag började men själva snickrandet tog snart för mycket uppmärksamhet så jag ställde bara kameran på lite olika ställen.

Jag har en (efter vad jag läst livsfarlig) vertikalfräs (som slipar de runda hörnen i filmen) men jag putsade ändå hörnen med lite sandpapper. Det finns koordinatbord på pelarborren så den kanske kan funka för diverse fräsning om lagren är med i matchen, får grunna lite på det där för framtida projekt.

Edit: Fast nu slog det mig att du kanske menade de rundade hörnen på hyllplanen som jag sågar och sedan slipar?

Något att hålla "smådetaljerna" kring bandsågsbladet hade så här i efterhand varit en god idé. Jag tycker mig ha rätt stor respekt för dylika verktyg, inte minst sedan min morfar kapade av sig alla handens fingrar på en rikthyvel (hade bockat sig ned för att plocka upp något från golvet och tänkte inte på var han satte stödhanden när han reste sig igen :x).

Ett mothåll i bordssågen och bandsågen hade dock inte hjälpt så mycket för det är få av hyllplanen som har samma längd, väggarna och/eller dörrfodret var (så klart) inte helt lodräta så de avpassades för vilken höjd de skulle sitta på. Hade alltså bara fått mäta ut mothållet istället.

Men jag har läst på en del om jiggar och liknande så nu ska jag starta en ny tråd...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.