Funkar fortfarande inte.
 
Mats Bengtsson skrev:
Inte säker på om jag uppfattar dig rätt om vad du menar limningen gör för nytta. Vad limningen gör är att se till att den pålimmade träbiten sitter fast på MDFen. Ju bättre limningen är, dess bättre sitter den fast. Men lim ger väldigt lite egen styvhet. Om MDFen är klen och du dränker in sidan i lim så förbättrar den MDFens limning något, därmed dess styvhet, men det skall inte vara något som ger en nämvärd extra styvhet, och inte mycket bättre än att lacka MDFen. Det går ju att testa genom att limma på ett papper på MDFen, eller limma på en tunn bit MDF på MDFen.

Det som kan ge en märkbar styvhet är träbiten, men bara om träbiten är så stor att den tillför något nämvärt extra mot en 16 mm tjock 26 cm djup MDF.

--- Mats ---
Jag är inte dum... Att en konstruktion inte blir starkare av att smeta in den med lim förstår jag.. Principen med limmad kantlist är samma som för kertoreglar, fästän i bra mycket mindre skala. Så pass mycket mindre, att jag kan gå med på att den huvudsakliga nyttan, med limmad kantlist på mdf, är att slippa mdf-kanten...
(Just ja, jag skulle ju inte vara här, ni får säga åt mig...;))
 
Redigerat:
:@ Schas iväg med dig till badrummet. Å sen stannar du där! :rolleyes: :D
 
Tack! :D
Kommer fortsätta läsa här iaf, för det är riktigt givande! d^_^b
 
Immobil skrev:
:@ Schas iväg med dig till badrummet. Å sen stannar du där! :rolleyes: :D
Yta: 2 kvadratmeter?
Vinstmöjlighet:
  • Krysslaser
  • Diamantborr
  • Vinkelslip
  • Bruksvisp
  • Kakelskärare
  • Borrmaskin
  • Bordssåg (för skåp)
  • Fräs (för skåp)
  • Domino (för skåp)
Värdefullt ställe... ;)
 
Kan jag tvinga fram ett Dominoköp är jag nöjd...

Kan ni se bilden än förresten?
 
Ingen bild här.
 
Då testar vi med bilden igen

Visa bilaga 36120

Hylla.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu syns den väldans tydligt. :D
 
Fick göra tricket med att redigera inlägget och sedan lägga till den igen :S

Hur gör jag då?
 
Hu rmenar du med att du vill att hyllplanet ska se "helt ut"? Att det ska sitta exakt på samma höjd som dom i hyllorna på sidorna?

Du kanske kan borra hål rakt genom sidoväggarna på hyllorna som du sätter pluggar genom. Sedan fräser du ett spår längs kortänden på hyllplanet. Så kan du skjuta in hyllplanet på pluggarna sedan. Använd samma metod för att centrera hyllplanenen på sidorna.
 
Du kanske kan borra hål rakt genom sidoväggarna på hyllorna som du sätter pluggar genom. Sedan fräser du ett spår längs kortänden på hyllplanet. Så kan du skjuta in hyllplanet på pluggarna sedan. Använd samma metod för att centrera hyllplanenen på sidorna.
Kanon, så får det nog bli d^_^b Kanske någon form av rundstål som man kan kapa i lagom längd och sätta genomgående i sidostyckena.
 
PrinsValium skrev:
Du kanske kan borra hål rakt genom sidoväggarna på hyllorna som du sätter pluggar genom. Sedan fräser du ett spår längs kortänden på hyllplanet. Så kan du skjuta in hyllplanet på pluggarna sedan. Använd samma metod för att centrera hyllplanenen på sidorna.
Du försvagar ju hyllplanet genom att bara låta knappa halva höjden av det ligga an på pinnarna. Jag tror att det blir ett problem.
 
Jo, jag tänkte på det också. Sen gäller det dessutom att hålen blir borrade exakt rakt och att alla hyllplan sitter på exakt samma höjd i alla ändar. Så dom hamnar i linje med varandra.

Om sidostyckena är tillräckligt tjocka kanske det går att istället fräsa spår i dom som hyllplanen skjuts in i (ev bakifrån då). det blir lite knepigare att få spåren på exakt samma ställe på båda sidor men det borde gå att få till med en enkel jigg.

Jag fixade en ny signatur också =P
 
Du försvagar ju hyllplanet genom att bara låta knappa halva höjden av det ligga an på pinnarna. Jag tror att det blir ett problem.
Det är sant, om jag sätter 19mm hyllplan och använder en rundstav på säg 4mm så kommer varje hyllplan att vila på 6,5mm. Kommer det att bli ett problem? Man kan ju fräsa ocentrerat i hyllplanet också.....eller bara göra små urfräsningar där hyllan vilar på stiften (typ IKEA hylla)

Om sidostyckena är tillräckligt tjocka kanske det går att istället fräsa spår i dom som hyllplanen skjuts in i (ev bakifrån då). det blir lite knepigare att få spåren på exakt samma ställe på båda sidor men det borde gå att få till med en enkel jigg.
Det blir problem eftersom jag inte vill att hyllplanen ska gå ända ut till sidostyckena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.