nanowire skrev:
Inte för att jag byggt någon platsbyggd bokhylla (ännu) men jag tror inte rörelsen i 26 cm hyllplan borde vara ett problem(?)
Nej, det är bara att kolla på Sagulatorn. Och visst är riktigt trä starkare än MDF, som är klent för sin vikt, men säg man sätter dit 1 centimer 16 mm tjockt trä på 26 centimeter 16 mm MDF, det gör inte så himla mycket i extra styrka ens fram, långt mindre 26 centimeter längre in. Ännu mindre nytta gör det om man vet att styrkan räcker från början (då är det ingen vinst alls, bara ett komplicerat sätt att addera någonting som inte behövs). Men det har stor betydelse om man är ett snickeri och vill det skall se ut som en hylla i massivt trä.

Jag är gammal nog att ha köpt mina första möbler på ett IKEA när de hade premiär i Malmö. De använde inte MDF, utan spånskiva, och de kantade inte med styrka, de satte på faner.

Rörligt trä: MDF och plywood har inte stora rörelser i längsled och breddled (men MDF i höjdled). Riktigt trä har rörelser även i de två andra ledderna, vilket leder till atrt man måste fästa det med tanke på rörelserna.

Men för att göra det mindre teoretiskt, bigsnucke, hur mycket rör sig en hylla på 16 mm MDF, 102 centimeter lång och 26 centimeter djup, och hur mycket mindre rör sig framkanten på samma hylla om yttersta centimetern består av något vanligt träslag?

--- Mats ---
 
Jag vet uppriktigt inte vad du menar. JAG har aldrig varit orolig för någon rörelse på en mdf-skiva! Jag ville bara att ts skulle slippa mickla med spackel, lim och annan bråte för att få en snygg, lättmålad kant. Att man sedan, dessutom får en starkare hylla är bara bonus.
FÖ har jag brutit mot en av mina egna personliga "regler"; håll dig ifrån de område på byggahus som gäller mitt yrke... Jag blir bara vresig... Så jag hoppar med lätta steg vidare mot badrumsdelen, där känner jag mig härligt amatörmässig!:D

Lycka till med snickrandet!
 
bigsnucke skrev:
Jag vet uppriktigt inte vad du menar. JAG har aldrig varit orolig för någon rörelse på en mdf-skiva! Jag ville bara att ts skulle slippa mickla med spackel, lim och annan bråte för att få en snygg, lättmålad kant. Att man sedan, dessutom får en starkare hylla är bara bonus.
FÖ har jag brutit mot en av mina egna personliga "regler"; håll dig ifrån de område på byggahus som gäller mitt yrke... Jag blir bara vresig... Så jag hoppar med lätta steg vidare mot badrumsdelen, där känner jag mig härligt amatörmässig!:D

Lycka till med snickrandet!
Tack och lycka till med badrummet. Håller med dig om att MDF inte rör sig, försökte till och med skriva att MDF (och plywood) är sådana material där man slipper oroa sig för rörelse, till skillnad från riktigt trä.

--- Mats ---
 
Jag har kantat mycket MDF med egenhändigt fräst eklist. Jag har limmat med både PL400 (kladdigt men funkar) och olika typer av trälim (bättre). Oavsett vilket så har jag inte haft problem med att olika rörelser i trä och mdf har gett glipor/sprickor eller på annat sätt sett dumt ut.

Ekkant har jag gjort för att det ger en mycket tåligare kant, för att det ofta ser snyggt ut, och för att det är roligare att fräsa trä än att försöka fixa kanten på mdf. Tjockleken på kanten brukar jag hålla runt 7mm, så jag tror inte att det ger någon vidare stadga till skivan, men jag har inte gjort några ingående tester kring detta förvisso.
 
Daniel_N skrev:
Tjockleken på kanten brukar jag hålla runt 7mm, så jag tror inte att det ger någon vidare stadga till skivan, men jag har inte gjort några ingående tester kring detta förvisso.
Nej, jag antar att man behöver en kantlist som är lite "tjockare" (i vertikal led alltså) än hyllplanet för att det ska ge nämnvärt ökad stadga.

kantlist.PNGkantlist.PNG kantlist.PNG
 
Borde inte listen ge mer stadga om den sitter under eller tänker jag svets?
 
Manberg skrev:
Borde inte listen ge mer stadga om den sitter under eller tänker jag svets?
Jo, men då försvinner en del av poängen; att få en framkant i trä på MDF-hyllplanet.
 
Limningen i sig gör nytta. Gör som på bilden. Se till att du limmar ihop dem i rakt skick. Är listen/hyllplanet banan när du limmar blir det färdiga hyllplanet banan...
 
Redigerat:
Hur ska jag fästa det röda hyllplanet? :S
Visa bilaga 36095

Tänkte bygga hyllorna var för sig men vill att hyllplanet ovanför dörren ska se "helt" ut. Totala bredden på hyllan är 305cm.

Förslag?
 
bigsnucke skrev:
Limningen i sig gör nytta. Gör som på bilden. Se till att du limmar ihop dem i rakt skick. Är listen/hyllplanet banan när du limmar blir det färdiga hyllplanet banan...
Inte säker på om jag uppfattar dig rätt om vad du menar limningen gör för nytta. Vad limningen gör är att se till att den pålimmade träbiten sitter fast på MDFen. Ju bättre limningen är, dess bättre sitter den fast. Men lim ger väldigt lite egen styvhet. Om MDFen är klen och du dränker in sidan i lim så förbättrar den MDFens limning något, därmed dess styvhet, men det skall inte vara något som ger en nämvärd extra styvhet, och inte mycket bättre än att lacka MDFen. Det går ju att testa genom att limma på ett papper på MDFen, eller limma på en tunn bit MDF på MDFen.

Det som kan ge en märkbar styvhet är träbiten, men bara om träbiten är så stor att den tillför något nämvärt extra mot en 16 mm tjock 26 cm djup MDF.

--- Mats ---
 
CCR skrev:
Hur ska jag fästa det röda hyllplanet? :S
[media]

Tänkte bygga hyllorna var för sig men vill att hyllplanet ovanför dörren ska se "helt" ut. Totala bredden på hyllan är 305cm.

Förslag?
Page not found.

--- Mats ---
 
Page not found
Bilden fungerar för mig iallafall:S prova igen
 
Fortfarande: Page not found.
 
CCR skrev:
Bilden fungerar för mig iallafall:S prova igen
Provade igen, samma problem. Kan ju vara min PC, eller min anslutning. få se hur det går för de andra.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.