1 906 läst · 54 svar
2k läst
54 svar
Plastpåseskatten avskaffad idag
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 785 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 785 inlägg
På grund av dess geografiska läge är det en översvämningsdrabbad region. 1957 dog 81 personer när regionen översvämmades och stor förstörelse av byggnader skedde, just av ihållande oktoberregn. Samma som denna gång. Det finns återkommande översvämningar dokumenterade mellan 1321 och 1897. Så även om det är fruktansvärt så är det förväntat, man behöver inte bre på med politik i detta naturens jävelskap. Och kopplingen till just svenska plastpåsar är ju väldigt långsökt, särskilt som CO2-belastningen är större med papperspåsar.T Thomas_Blekinge skrev:
Läs här:
https://en.wikipedia.org/wiki/1957_Valencia_flood
Redigerat:
Själv har jag använt plastkassar hela tiden. Först att bära hem dem fulla med mat och sedan slängt dem fulla med sopor. Orsaken är lika mycket för att det är praktiskt, som för klimatet. Plastkassarna ger klart minst klimatpåverkan av alla varianter som finns. Åtminstone så länge man inte slänger dem i naturen.
Såg Norges motsvarighet till Plus för ett tag sedan då de jämförde klimatpåverkan. Papper klart sämre än plast. För att en flergångskasse i sånt där pressat nästantyg ska bli bättre än en plastkasse behöver den användas flera hundra gånger. Överlägset störst påverkan gav en kasse i ekologisk bommul. Inte alltid så enkelt att göra rätt, men just här är det faktiskt det.
Tre kronor mer eller mindre i skatt bryr jag mig inte ett dugg om, och har inte påverkat antalet påsar jag köpt, men jag känner mig rätt uppgiven när man försöker skatta bort den påstyp med minst klimatpåverkan.
Såg Norges motsvarighet till Plus för ett tag sedan då de jämförde klimatpåverkan. Papper klart sämre än plast. För att en flergångskasse i sånt där pressat nästantyg ska bli bättre än en plastkasse behöver den användas flera hundra gånger. Överlägset störst påverkan gav en kasse i ekologisk bommul. Inte alltid så enkelt att göra rätt, men just här är det faktiskt det.
Tre kronor mer eller mindre i skatt bryr jag mig inte ett dugg om, och har inte påverkat antalet påsar jag köpt, men jag känner mig rätt uppgiven när man försöker skatta bort den påstyp med minst klimatpåverkan.
Medlem
· Blekinge
· 10 381 inlägg
Jag sa ju att jag inte tro att icakassar orsakar översvämningar, läste du inte det?Claes Sörmland skrev:På grund av dess geografiska läge är det en översvämningsdrabbad region. 1957 dog 81 personer när regionen översvämmades och stor förstörelse av byggnader skedde, just av ihållande oktoberregn. Samma som denna gång. Det finns återkommande översvämningar dokumenterade mellan 1321 och 1897. Så även om det är fruktansvärt så är det förväntat, man behöver inte bre på med politik i detta naturens jävelskap. Och kopplingen till just svenska plastpåsar är ju väldigt långsökt, särskilt som CO2-belastningen är större med papperspåsar.
Läs här:
[länk]
Äntligen rivs detta totala vansinne upp.
Nu slipper jag köpa soppåsar på rulle som är tillverkade på andra sidan jorden på ett miljövidrigt sätt och kan återgå till att använda den lokalt, av återvunnet material, tillverkade bärkassen som soppåse.
Frågan är bara vad jag skall göra av berget av pappkassar som jag samlat på mig under dessa vansinnes-år? Några går väl åt till att tända vedspisen i stugan, men resten?
Nu slipper jag köpa soppåsar på rulle som är tillverkade på andra sidan jorden på ett miljövidrigt sätt och kan återgå till att använda den lokalt, av återvunnet material, tillverkade bärkassen som soppåse.
Frågan är bara vad jag skall göra av berget av pappkassar som jag samlat på mig under dessa vansinnes-år? Några går väl åt till att tända vedspisen i stugan, men resten?
Renoverare
· västra götaland
· 734 inlägg
Jag använder dom för att stapla ved i skjulet, lätt och smidigt att gå in med en färdig påse i snöstormen, när man ändå har ett överflöd liksomK Kasken skrev:Äntligen rivs detta totala vansinne upp.
Plastpåseskatten har väl inget med klimatet att göra? Det var väl för att minska mikroplaster och utsläpp?
Jag är motståndare till sktten men skyll inte på klimatet, det var väl aldrig tanken med den skatten?
Jag är motståndare till sktten men skyll inte på klimatet, det var väl aldrig tanken med den skatten?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 567 inlägg
Plastpåseskatten bort
Ingen tillverkar dem längre
Handlarna behåller det högre priset p.g.a. dålig tillgång
Kunderna bryr sig inte
Jag vet inte vad man skall kalla det, men en bra film i ämnet är ”Wag the dog ” med Hoffman och De Niro. 😎
Ingen tillverkar dem längre
Handlarna behåller det högre priset p.g.a. dålig tillgång
Kunderna bryr sig inte
Jag vet inte vad man skall kalla det, men en bra film i ämnet är ”Wag the dog ” med Hoffman och De Niro. 😎
De som över en natt såg till att de lokalt tillverkade bärkassarna av återvunnet material mer än dubblade i pris och därmed fullständigt förlorade sin konkurrenskraft?K Kane skrev:
Jag har inget emot att som nu betala lite extra för att stötta inhemsk produktion och därmed ekonomi, samt göra miljön en tjänst.
Men när cirkusen i Rosenbad ser till att lägga en rak straffskatt och mer än fördubbla priset på det redan dyrare alternativet som ur samtliga perspektiv är det mest hållbara och miljövänliga.... Då försvinner det som alternativ...
Det skulle vara en klockren liknelse rakt av att idag lägga in en straffskatt på 700.000:- per europeiskt tillverkad elbil. "för miljön skull"....
Fullständigt hål i huvudet, rakt av. Från början till slut, rent vansinne att denna galenskap inte gått att riva upp tidigare.
Ingen dum ide, tack.M MagicFingers skrev:
Sist jag hörde något så lovade samtliga av de stora handlarna att rakt av sänka priset motsvarande skatten, samma dag som den togs bort. Enda som vacklade och inte svarade rakt av var LIDL.....Johan Gunverth skrev:
Efterfrågan kommer spika, och där det finns efterfrågan kommer marknaden se till att det finns tillgång.
De maskinlinjer i plastfabrikerna som stängdes ner har inte monterats ner, bara att starta upp produktionen igen.