Jag hade så pass låg lutning på mitt tak så det var inga problem att helt sonika lägga plåten på plats (så den låg ovanpå false), se till att plåten la sig rätt vid takfotsbeslaget och sedan brukade ja dels dra i plåten uppifrån samt trycka nerifrån tills jag såg att takplåten bottnade runt takfotsbeslaget. Därefter tryckte jag ner falsen och låste så fast takplåten.

Hänger inte riktigt med på vad du menar med att du inte kommer upp med klickfalsen.

Sätter man klickfalsen först och försöker "Skjuta upp" taket till rätt position över takfoten, så går det ju inte heller
Jag gjorde precis så som du beskriver ovan. Gick alldeles utmärkt för mig.

T Tågvirke skrev:
Hej,
hoppas det är ok att väcka liv i en gammal tråd! Jag håller på att lägga ett plannja trend tak och tänkta fråga alla erfarna trend-läggare här i tråden här hur ni gjort i framkant? Jag fastnade lite här direkt på plåt två nämligen. Plåtarna har ju ett ganska stort omvik runt takfotsbeslaget. Om jag skjuter det på plats först så kommer man ju inte "upp" med klickfalsen. Sätter man klickfalsen först och försöker "Skjuta upp" taket till rätt position över takfoten, så går det ju inte heller, jag klarar iallafall inte att skjuta plåten i längsled när väl falsen klickat i. Enda sättet verkar ju vara att "vika upp takfoten", klicka plåten på plats, och sedan vika tillbaka takfoten igen. -Är det så ni har gjort? Eller finns det nåt annat hemligt trick som jag inte fattat? Instruktionen tycker jag inte hjälper mig här heller. ( s.15). Hoppas någon ser och kan svara, tack!
 
  • Gilla
Tågvirke
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Klicka i falsen nedersta 40cm med lite utstick, skjut den på plats runt fotblecket och sen klicka i falsen hela längden
Gjorde på samma sätt när vi la vårt tak, ställning eller stabil stege är viktigt så att den som skjuter upp plåten får kraft.
Gick enkelt tycker jag.
 
T Tågvirke skrev:
Tack för alla svar! Jodå, jag är rätt säker på att jag har rätt fotplåt, den är gjord för att gå in i takplåten ca 4 cm. Det gick utmärkt på första plåten. Men sedan på andra plåten klarade jag inte att skjuta upp plåten dessa 4 cm. Friktionen i själva falsen är större än vad jag orkar pressa. Men det skall tydligen gå, om jag läser era svar. Jag kanske skall testa imorgon att lägga en planka under plåten en bit upp, så att den bara går in i falsen ett kortare stycke, närmast fotplåten. Som ”utsliten och utdömd” är inne på.
 
Var inga problem för min del att klicka i hela längden (3meter) och skjuta upp så att falsen låste. Hur långa plåtar har du som det blir för tungt för?
 
NI som har lagt Planja Trend och har synligt råspont funkar det med 23 mm råspont för att skruvarna till taket inte ska gå igenom och synas på undersidan? De som levereras med taket är 25mm.
 
M MoggeS skrev:
NI som har lagt Planja Trend och har synligt råspont funkar det med 23 mm råspont för att skruvarna till taket inte ska gå igenom och synas på undersidan? De som levereras med taket är 25mm.
Nu är inte min råspont synlig längre, men kan inte minnas att det stack ut några skruvar innan jag isolerade. Värre var det med spikarna för råsponten där någon, nämner inga namn, hade missat takstolarna...
23mm råspont plus någon millimeter takpapp och under millimetern plåt borde räcka, men det är ju på håret...
 
  • Gilla
MoggeS
  • Laddar…
Jag väntar på ett plannja tak nu och förbereder så gott jag kan. Men de är verkligen knapphändiga med information. Eller så missar jag den.

Det är kanske självklart för er, men jag undrar hur långt ut man ska sticka vindskivan? Alltså alltså utanför tåbrädan. Ska vindskivan täcka hängrännan? Kommer ändstycket till gavelplåten räcka till då? Jag har pulpettak så hur ser vindskivan ut i nock?

Jag är väldigt tacksam för svar, tankar och ideer.
Exempelbilder mottages tacksamt!

Om tre veckor kommer taket, och då vill jag ju ha målat..
 
  • Hantverkare i arbetskläder, bärande lång metallplåt, inomhusbyggprojekt, säkerhetshjälm, verktygsbälte, överljus, arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M martin_skold skrev:
Jag väntar på ett plannja tak nu och förbereder så gott jag kan. Men de är verkligen knapphändiga med information. Eller så missar jag den.

Det är kanske självklart för er, men jag undrar hur långt ut man ska sticka vindskivan? Alltså alltså utanför tåbrädan. Ska vindskivan täcka hängrännan? Kommer ändstycket till gavelplåten räcka till då? Jag har pulpettak så hur ser vindskivan ut i nock?

Jag är väldigt tacksam för svar, tankar och ideer.
Exempelbilder mottages tacksamt!

Om tre veckor kommer taket, och då vill jag ju ha målat..
Ska leta senare och se om jag har bilder på hur jag gjorde. Men vill minnas att takfotsplåten i deras system sticker ut 4-5 centimeter från takfoten. D.v.s. 4-5cm förbi där råsponten slutar och tåbrädan/takfotsbrädan ligger. Takplåtarna gör ju ett omvik om denna. Jag vill minnas att jag avslutade vindskiveplåten i liv med takplåten, och sedan gjorde jag själva vindskivan en centimeter kortare så att där blir en droppkant på vindskiveplåten och trät i vindskivan inte drar till sig vatten. Hoppas att jag inte förvirrar, lite svårt att förklara.

För pulpettak antar jag att man gör som vid en nock, men bockar nockplåten så att den går vinkelrätt ner på andra sidan? Kanske läge att fråga plannja? En fundering jag får är vilken vinkel du har på taket, clickplåt är ju inte rekommenderat till för låga vinklar, och pulpettak brukar ju ha ganska låg vinkel?
 
M martin_skold skrev:
Jag väntar på ett plannja tak nu och förbereder så gott jag kan. Men de är verkligen knapphändiga med information. Eller så missar jag den.

Det är kanske självklart för er, men jag undrar hur långt ut man ska sticka vindskivan? Alltså alltså utanför tåbrädan. Ska vindskivan täcka hängrännan? Kommer ändstycket till gavelplåten räcka till då? Jag har pulpettak så hur ser vindskivan ut i nock?

Jag är väldigt tacksam för svar, tankar och ideer.
Exempelbilder mottages tacksamt!

Om tre veckor kommer taket, och då vill jag ju ha målat..
Så här ser mitt ut. Har dock inte pulpettak.
 
  • Hustakskant med hängränna, mot blå himmel med några moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin_skold
  • Laddar…
J JSten skrev:
Ska leta senare och se om jag har bilder på hur jag gjorde. Men vill minnas att takfotsplåten i deras system sticker ut 4-5 centimeter från takfoten. D.v.s. 4-5cm förbi där råsponten slutar och tåbrädan/takfotsbrädan ligger. Takplåtarna gör ju ett omvik om denna. Jag vill minnas att jag avslutade vindskiveplåten i liv med takplåten, och sedan gjorde jag själva vindskivan en centimeter kortare så att där blir en droppkant på vindskiveplåten och trät i vindskivan inte drar till sig vatten. Hoppas att jag inte förvirrar, lite svårt att förklara.

För pulpettak antar jag att man gör som vid en nock, men bockar nockplåten så att den går vinkelrätt ner på andra sidan? Kanske läge att fråga plannja? En fundering jag får är vilken vinkel du har på taket, clickplåt är ju inte rekommenderat till för låga vinklar, och pulpettak brukar ju ha ganska låg vinkel?
Du har rätt i din tanke om pulpettak och lutning, men jag är på rätt sida om marginalen där :)

Tack för info!
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Jag gjorde också som Zedo ungefär, vindskivan( skivorna ) sticker ut och täcker ca 3/4 av hängrännan.
 
  • House corner, black tiled roof, gutter, sunny day, trees in background, clear blue sky.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin_skold
  • Laddar…
Som utlovat lite bilder. Tydligen drog jag ner vindskiveplåten 1cm förbi takplåten. Själva vindskivan slutar som tidigare nämnt en centimeter innan vindskiveplåten så att där blir en droppkant:
Del av svart struktur, möjligen metall, med synligt damm och smuts, fotograferat utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stegar lutade mot ett hus, takränna i förgrunden, växtlighet och takpannor synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin_skold och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Ska leta senare och se om jag har bilder på hur jag gjorde. Men vill minnas att takfotsplåten i deras system sticker ut 4-5 centimeter från takfoten. D.v.s. 4-5cm förbi där råsponten slutar och tåbrädan/takfotsbrädan ligger. Takplåtarna gör ju ett omvik om denna. Jag vill minnas att jag avslutade vindskiveplåten i liv med takplåten, och sedan gjorde jag själva vindskivan en centimeter kortare så att där blir en droppkant på vindskiveplåten och trät i vindskivan inte drar till sig vatten. Hoppas att jag inte förvirrar, lite svårt att förklara.

För pulpettak antar jag att man gör som vid en nock, men bockar nockplåten så att den går vinkelrätt ner på andra sidan? Kanske läge att fråga plannja? En fundering jag får är vilken vinkel du har på taket, clickplåt är ju inte rekommenderat till för låga vinklar, och pulpettak brukar ju ha ganska låg vinkel?
Z Zedo skrev:
Så här ser mitt ut. Har dock inte pulpettak.
Z Zedo skrev:
Så här ser mitt ut. Har dock inte pulpettak.
J JSten skrev:
Som utlovat lite bilder. Tydligen drog jag ner vindskiveplåten 1cm förbi takplåten. Själva vindskivan slutar som tidigare nämnt en centimeter innan vindskiveplåten så att där blir en droppkant:
[bild]
[bild]
Tack! Nu har jag bilder med både kort och lång vindskiva. Då vet jag att det funkar med allt därimellan :)
 
Hej igen, plåtarna kommer imorgon så helgens planer är säkrade. Jag sitter o kollar på monteringsvideon, men blir inte riktigt klok på vad de menar? Om fotplåtarna behöver skarvas så skjuts de ihop. På ena bilden ser det ut som att de ligger omlott, på andra bilden ser det ut som att det ligger en tredje plåt under. Vad menas?
 
  • Två händer i arbetskläder, handskar, böjer metallplåt, yrkesmässighet, logotyp i hörnet, arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person i arbetskläder mäter och markerar byggmaterial på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
M martin_skold skrev:
Hej igen, plåtarna kommer imorgon så helgens planer är säkrade. Jag sitter o kollar på monteringsvideon, men blir inte riktigt klok på vad de menar? Om fotplåtarna behöver skarvas så skjuts de ihop. På ena bilden ser det ut som att de ligger omlott, på andra bilden ser det ut som att det ligger en tredje plåt under. Vad menas?
Har tyvärr ingen bild, men ja, vill minnas att där följer med en skarv plåt som man sticker in i respektive fotplåt. Skarvplåten ligger instucken i en av ändarna på varje fotplåt. Tror det blir ganska tydligt när du har plåtarna i handen.
Lycka till i helgen!
 
  • Gilla
martin_skold
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.