Hej! Vilken himla bra tråd. Vi planerar att lägga Plannja Trend 475 i aluminium på vårt nya garage i sommar. För att i framtiden byta till ett likadant på huset.

När ni bestämde er för just Plannja - jämförde ni kostnad med gamla hederliga betongpannor? Om ja - vad kom ni fram till?

Hur resonerade ni kring teknisk och estetisk livslängd? Det finns ett garantidokument har vi sett, med en gradering från C1 upp till C6 om jag minns rätt. Hur får man Plannja att fylla i det eller hur gör man med detta för att få rätt bedömning?

Vi tvekar lite med garantitiden då den känns relativt låg. Eller är jag ute och cyklar?
Tacksam för hjälp!
 
possum77 possum77 skrev:
Jag lade min Plannja Trend precis på det sättet som din bild visar för 5 år sedan. I år var jag tvungen att lätta på nockplåten för att byta plåtskoning kring skorstenen. Trots utsatt läge i Västerbottens inland var det krut-torrt, inga spår av fukt. Jag har ventilerade nockplåtstöd.
Vet att det är längesen men som västkustbo så tänkte jag att utsatt läge och Västerbottens inland inte riktigt gick ihop! ;)
 
Rickard.
V vectrex skrev:
Vet att det är längesen men som västkustbo så tänkte jag att utsatt läge och Västerbottens inland inte riktigt gick ihop! ;)
Och vi i Västerbotten förstår inte hur sörlänningar lyckas få tak att läcka på sommaren ;)

Alla vet att tak bara läcker när man har ett tjockt snötäcke som tinar o fryser och tinar och fryser om och om igen, ingen is inga takläckage. Sen så har vi ju turen att våra tak "läker" medans era läcker ;)
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Juliabrink Juliabrink skrev:
Hej! Vilken himla bra tråd. Vi planerar att lägga Plannja Trend 475 i aluminium på vårt nya garage i sommar. För att i framtiden byta till ett likadant på huset.

När ni bestämde er för just Plannja - jämförde ni kostnad med gamla hederliga betongpannor? Om ja - vad kom ni fram till?
Hade från början tänkt ha listtäckt papptak, men hade svårt att hitta företag som var villiga att utföra arbetet, och de som var villiga gav saftiga offerter 100k+ för 60m2. Betongpannor strök jag ganska tidigt från listan då det är tungt och bygger förmycket på höjden. Jag gav ca 25kkr för endast plåten, på 60m2 blir det 416kr per kvadrat. Efter snabb googling verkar betongpannor ligga på 100kr per kvadrat, så klart mycket billigare. Men om du frågar mig så är bandtäckt plåt galet mycket snyggare och värt pengarna! Dessutom är det ju en ganska liten del av totalkostnaden för hela taket (takstolar, råspont, isolering, papp, etc).
Juliabrink Juliabrink skrev:
Hur resonerade ni kring teknisk och estetisk livslängd? Det finns ett garantidokument har vi sett, med en gradering från C1 upp till C6 om jag minns rätt. Hur får man Plannja att fylla i det eller hur gör man med detta för att få rätt bedömning?

Vi tvekar lite med garantitiden då den känns relativt låg. Eller är jag ute och cyklar?
Tacksam för hjälp!
Grävde inte så djupt i det, Plannja ger 50års livslängd mot genomrostning och 30 på färgen om jag inte minns helt fel, det är mer än nog för mig. Om jag jämför med petongpannorna som ligger på huset, ungefär 40 år gamla, så är de rejält solblekta och åtminstone 10-15 stycken har behövts bytas då de har spruckit (vilket inte är så snyggt då de utbytta pannorna sticker ut ordentligt).
 
Är i tagen att lägga om garagetaket. Papptak idag men har offertförfrågan ute.

Blir lite fundersam på hur man ska mäta längden på plåtarna?
Jag har mätt från mitten nock till kanten av pappen längst ner vid takplåten. Är det korrekt tros?
Alternativet som jag ser det skulle väl vara att ta med takfoten I måttet också . Blev lite fundersam när jag läste att TS råkat beställa för korta plåtar nämligen.

Tack för bra tråd!
 
A Agorazo skrev:
Är i tagen att lägga om garagetaket. Papptak idag men har offertförfrågan ute.

Blir lite fundersam på hur man ska mäta längden på plåtarna?
Jag har mätt från mitten nock till kanten av pappen längst ner vid takplåten. Är det korrekt tros?
Alternativet som jag ser det skulle väl vara att ta med takfoten I måttet också . Blev lite fundersam när jag läste att TS råkat beställa för korta plåtar nämligen.

Tack för bra tråd!
Du har mätt rätt enligt mig, se bara till att kontrollera på din orderbekräftelse.
Min plåtgrossist la själva på 4cm då det alltid brukade göra så, trots att jag tydligt skrev vad jag önskade.
Varför de lägger på 4cm är för att takfotsplåten bygger 4cm ut, men i mitt fall hade jag redan monterat dessa och mätte exakt från takfot till nock.
Slutade med att jag fick kapa 54st plåtar ... vilket var otroligt irriterande då jag beställt exakt mått.

Lycka till!
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
A Agorazo skrev:
Är i tagen att lägga om garagetaket. Papptak idag men har offertförfrågan ute.

Blir lite fundersam på hur man ska mäta längden på plåtarna?
Jag har mätt från mitten nock till kanten av pappen längst ner vid takplåten. Är det korrekt tros?
Alternativet som jag ser det skulle väl vara att ta med takfoten I måttet också . Blev lite fundersam när jag läste att TS råkat beställa för korta plåtar nämligen.

Tack för bra tråd!
Som @total är inne på, du ska lägga på fyra centimeter på plåten eftersom Plannjas takfotsplåt sticker ut fyra centimeter. D.v.s mät från nock ner till takfot (exlusive takfotsplåt, där råspont och takpapp slutar), sen lägger du till fyra centimeter.

Nu när jag tänker på det så hade jag nog dragit av en centimeter för att tillåta lite marginal, drygt att behöva klippa plåtarna. Nockplåten täcker dessutom väldigt mycket, så borde inte göra så mycket att där är en liten bit som inte täcks uppe i nock. Jag fick ca 5cm på respektive sida som saknades uppe i nock, och det är ändå ca 10cm överlapp.
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
Hej igen. Är i fullgång med att lägga taket. Klar med Råspont och precis pappat färdigt.

Det ser ut att bli regn så det är skönt att ha ett tätt tak:) Men hur illa är det om jag inte hinner lägga klart plåten innan regnet? Gör det något om det blir lite fukt mellan Plåt och papp?

Jag lägger plåten direkt mot pappen, dvs ingen läkt.
 
Rickard.
A Agorazo skrev:
Hej igen. Är i fullgång med att lägga taket. Klar med Råspont och precis pappat färdigt.

Det ser ut att bli regn så det är skönt att ha ett tätt tak:) Men hur illa är det om jag inte hinner lägga klart plåten innan regnet? Gör det något om det blir lite fukt mellan Plåt och papp?

Jag lägger plåten direkt mot pappen, dvs ingen läkt.
Det gör inget, du kan montera plåten i regnet om du känner för det.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det gör inget, du kan montera plåten i regnet om du känner för det.
Det var det jag misstänkte, bra med second opinion :)

Även jag lyckades få fel längd på plåtarna. Blir till att kapa bort. :thinking:
 
Det går framåt med taket. Har ett par frågor som jag hoppas forumet kan hjälpa mig med.

- hur ska avslutet se ut där gavelbeslagen möter nockplåten? Antar att jag drar gavelbeslagen omlott runt nocken och klipper ut för själva uppviket på plåten. Men hur långt ut ska nockplåten gå mot gaveln?

Nyinstallerade mörka gavelbeslag på taket intill en tegelvägg, med nockplåt synlig och skyddsfilt på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- angående infästning av första plåten förstår jag att jag ska skruva i infästningshålen. Men hur ska den fästas på andra sidan? Har jag förstått det rätt att jag skruvar genom plåten närmast uppviket mot Trekantsregeln? Vill bara få det bekräftat innan jag går till verket, känns lite läskigt att dra en skruv genom plåten :surprised:
 
A Agorazo skrev:
Det går framåt med taket. Har ett par frågor som jag hoppas forumet kan hjälpa mig med.

- hur ska avslutet se ut där gavelbeslagen möter nockplåten? Antar att jag drar gavelbeslagen omlott runt nocken och klipper ut för själva uppviket på plåten. Men hur långt ut ska nockplåten gå mot gaveln?

[bild]
Hittar tyvärr ingen bra bild från mitt bygge, men jag satte gavelplåten över nock, klippte ut så att den gick och vika över nocken, och sedan mötte den plåten som gick över nocken upp med den som kom från andra sidan. Sen satte jag nockplåten nästan hela vägen ut till gaveln (med någon millimeters marginal). Nockplåten ligger då alltså över gavelplåten (med tätningsmassa mellan).
A Agorazo skrev:
- angående infästning av första plåten förstår jag att jag ska skruva i infästningshålen. Men hur ska den fästas på andra sidan? Har jag förstått det rätt att jag skruvar genom plåten närmast uppviket mot Trekantsregeln? Vill bara få det bekräftat innan jag går till verket, känns lite läskigt att dra en skruv genom plåten :surprised:
Så gjorde jag. satte skruv med tätningspackning för att vara på den säkra sidan.
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Hej,
hoppas det är ok att väcka liv i en gammal tråd! Jag håller på att lägga ett plannja trend tak och tänkta fråga alla erfarna trend-läggare här i tråden här hur ni gjort i framkant? Jag fastnade lite här direkt på plåt två nämligen. Plåtarna har ju ett ganska stort omvik runt takfotsbeslaget. Om jag skjuter det på plats först så kommer man ju inte "upp" med klickfalsen. Sätter man klickfalsen först och försöker "Skjuta upp" taket till rätt position över takfoten, så går det ju inte heller, jag klarar iallafall inte att skjuta plåten i längsled när väl falsen klickat i. Enda sättet verkar ju vara att "vika upp takfoten", klicka plåten på plats, och sedan vika tillbaka takfoten igen. -Är det så ni har gjort? Eller finns det nåt annat hemligt trick som jag inte fattat? Instruktionen tycker jag inte hjälper mig här heller. ( s.15). Hoppas någon ser och kan svara, tack!
 
Antar att du har den fotplåt som är förberedd för omvik? Minns inte vad den heter och har inte monteringsinstruktionen här. Jag gjorde i alla fall så att jag la plåten på plats utan att ”klicka fast” falsen. Sen kröp jag längst ner och typ drog upp plåten så omviket runt fotplåten hakade i ordentligt. Sen klickade jag fast falsen nerifrån och hela vägen upp.
 
  • Gilla
Tågvirke
  • Laddar…
U
Klicka i falsen nedersta 40cm med lite utstick, skjut den på plats runt fotblecket och sen klicka i falsen hela längden
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.