J JSten skrev:
Yes, precis, den syftar jag på. Med på att det blir tätt mellan skruvskallen och själva nockstödet, men vad tätar mellan stödet och plåten, där blir ju två lager plåt och enligt mina amatörs ögon så borde vatten kunna tränga in mellan plåtarna och sedan ner igenom skruvhålet?
nej , ej troligt att det kan hända dvs för nockplåten täcker ju hela uppifrån , då måste vattnet vandra uppåt och in mellan 2 plåtar och det är nog osannolikt
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Förstår egentligen inte diskussionen ? Hur många glipor finns det inte i ett tegeltak tex. ?
 
Har precis lagt Plannja Modern som är väldigt lik Trend.

Har ett tips angående att taket är halt. Jag hittade ett par stycken 2 x 0,5 m bitar av mjukt pack/isolering-material. Såna som används när man köper en tavla och de packar in den för att skydda den.

Dessa stuvbitar var fantastiska. De fastnade som klister mot taket, och på ovansidan var det tillräckligt med friktion att gå utan problem. Jag kunde flytta runt dessa så att jag alltid hade en ledig och kunde förflytta mig medan jag skruvade.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Förstår egentligen inte diskussionen ? Hur många glipor finns det inte i ett tegeltak tex. ?
Också lite nyfiken på den frågan. Allt jag har läst mig till säger att bandtäckta plåt (och även fejkvarianter så som Plannja trend) är mycket känsligare för fukt och att man därför i större utsträckning ska förhindra att det sker. Om jag skulle gissa så beror skillnaden på att bandtäckt plåt oftast (åtminstone i mitt fall) läggs direkt på takpappen och därför saknar ordentlig ventilation som för bort eventuellt vatten. Om man sedan kombinerar detta med ett ganska generöst antal genomföringar (skruvar) igenom takpappen så borde det kunna leda till att vatten kan sugas ner i träkonstruktionen via kapillärkraft. Åter igen, ingen expert, och detta är endast en tes från min sida.
 
  • Gilla
Triple03
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
denna har vi använt

[länk]
Samma här, inget som levererades med eller fanns med i offert fr plåtgrossen.
Har vi två tillfällen pratat direkt med plannja, aldrig har detta band nämts.

Känner till bandet eller liknande, använde det senast på ett förådstak. Men den gången var det inte trend 475 plåtar.

Tycker som ofta att du som montör/konsument inte ska behöva hitta på egna lösningar. Speciellt inte i ett system där tillverkaren hänvisar till en montageanvisning.

Låt säga att du får en vattenskada, är övertygad om att försäkringsbolag kommer påpeka att taket inte är monterat enl. tillverkarens instruktioner.
Kanske även en nitisk besiktningsman vid en husförsäljning, skulle kunna få för sig att skriva en anmärkning i protokollet.
 
  • Gilla
vakthund
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Förstår egentligen inte diskussionen ? Hur många glipor finns det inte i ett tegeltak tex. ?
I den konstruktion är det läkten som får det att fungera, detta plåttak monteras direkt mot underlaget (med duk/papp mellan)
Ev. Fukt eller kondens får svårt att ventileras ut.
 
J JSten skrev:
En sak till som kan vara bra att tänka på, som jag även tror @total kan intyga, är att se till så att man har tänkt ut ur hängrännekrokarna ska monteras, och eventuellt montera dem innan man monterar takfotsbeslaget. Takfotsbeslaget gör det nämligen väldigt svårt att montera krokarna efter att beslaget är monterat.
Planen är att fräsa ner krokarna i sponten och montera dessa innan fotplåten. Bra tips!
 
  • Gilla
total och 2 till
  • Laddar…
Ursäkta off-topic men ungefär hur mycket kostar ett sånt här tak? Funderar mest på hur mycket man sparar jämfört med att låta en plåtslagare göra det på klassiskt vis?

Själv lät jag en plåtslagare lägga ett "riktigt" dubbelfalsad plåttak på min snickarbod jag byggde häromåret. Ca 35 kvadratmeter med fall åt ett håll. Inga genomföringar däremot har taket ett avskuret hörn så det blir lite 45-graders kapningar. Inklusive häng och stupränna så fick jag betala 30000kr.

Jag gjorde allt på det bygget själv utom glättning av plattan samt ljust plåttaket. Så jag är inte rädd för att göra saker själv om man sparar pengar på det.
 
370kr/m2 gav jag, dock inte Plannja. Då var det inklusive takavvattning och skorstenshuv och takstege.
 
V vectrex skrev:
Ursäkta off-topic men ungefär hur mycket kostar ett sånt här tak? Funderar mest på hur mycket man sparar jämfört med att låta en plåtslagare göra det på klassiskt vis?

Själv lät jag en plåtslagare lägga ett "riktigt" dubbelfalsad plåttak på min snickarbod jag byggde häromåret. Ca 35 kvadratmeter med fall åt ett håll. Inga genomföringar däremot har taket ett avskuret hörn så det blir lite 45-graders kapningar. Inklusive häng och stupränna så fick jag betala 30000kr.

Jag gjorde allt på det bygget själv utom glättning av plattan samt ljust plåttaket. Så jag är inte rädd för att göra saker själv om man sparar pengar på det.
Jag gav 25000 för 60m2 Plannja trend (40st 3.1m långa plåtar), priset inkluderar även takavvattning och alla beslag som behövs (takfot, gavel och nock). Bara plåtarna gick på ca 15500kr. Beställde från Beijer, de gav bäst pris jämfört med plåtgrossisten.se.
 
V vectrex skrev:
Ursäkta off-topic men ungefär hur mycket kostar ett sånt här tak? Funderar mest på hur mycket man sparar jämfört med att låta en plåtslagare göra det på klassiskt vis?

Själv lät jag en plåtslagare lägga ett "riktigt" dubbelfalsad plåttak på min snickarbod jag byggde häromåret. Ca 35 kvadratmeter med fall åt ett håll. Inga genomföringar däremot har taket ett avskuret hörn så det blir lite 45-graders kapningar. Inklusive häng och stupränna så fick jag betala 30000kr.

Jag gjorde allt på det bygget själv utom glättning av plattan samt ljust plåttaket. Så jag är inte rädd för att göra saker själv om man sparar pengar på det.
Betalade ca 480kr/m2 inkl hängrännor/stuprör och två avluftare ("skorsten" till fläkt)

Mitt tak är 14mx5m per sida, är två sidor.
 
J JSten skrev:
Yes, precis, den syftar jag på. Med på att det blir tätt mellan skruvskallen och själva nockstödet, men vad tätar mellan stödet och plåten, där blir ju två lager plåt och enligt mina amatörs ögon så borde vatten kunna tränga in mellan plåtarna och sedan ner igenom skruvhålet?
Intressant! Kami classic (ser exakt ut som plannja) skriver i sina instruktioner att nockstöd fästes ned montageskriv utan gummi. Däremot gummi för själva nocken.
 
total total skrev:
Samma här, inget som levererades med eller fanns med i offert fr plåtgrossen.
Har vi två tillfällen pratat direkt med plannja, aldrig har detta band nämts.

Känner till bandet eller liknande, använde det senast på ett förådstak. Men den gången var det inte trend 475 plåtar.

Tycker som ofta att du som montör/konsument inte ska behöva hitta på egna lösningar. Speciellt inte i ett system där tillverkaren hänvisar till en montageanvisning.

Låt säga att du får en vattenskada, är övertygad om att försäkringsbolag kommer påpeka att taket inte är monterat enl. tillverkarens instruktioner.
Kanske även en nitisk besiktningsman vid en husförsäljning, skulle kunna få för sig att skriva en anmärkning i protokollet.
Nu kom tätbandet med leveransen från plannja , vi hjälpte en av våra beställare ( husbyggarfirma) att montera det , vi har inget med beställningen av material att göra . Vi slipper helst att jobba med klicktak då det är ett tak för hemmafixare och snickare . Besiktningsprotokollet var blankt skall tilläggas
Om nån ringer till oss och vill att vi skall göra en skorsten på ett klicktak brukar priset landa på 30-40 % högre än om vi hade lagt det i priset på en helt bandtäckt tak
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Nu kom tätbandet med leveransen från plannja , vi hjälpte en av våra beställare ( husbyggarfirma) att montera det , vi har inget med beställningen av material att göra . Vi slipper helst att jobba med klicktak då det är ett tak för hemmafixare och snickare . Besiktningsprotokollet var blankt skall tilläggas
Om nån ringer till oss och vill att vi skall göra en skorsten på ett klicktak brukar priset landa på 30-40 % högre än om vi hade lagt det i priset på en helt bandtäckt tak
Håller med om att klicktak användas främst där plåtfirma inte är inblandad, är definitivt en sämre lösning jämfört med ett bandtäckt tak utfört av plåtslagare. Även att genomföringar och plåtarbeten runt ex. en skorsten blir dyra och sämre då det gäller ett klicktak.

Angående tätbandet så är det någon hos hussbygarfirman eller grossisten som beställer det extra/på eget initiativ då den inte ingår systemet (ingående produkter i trend 475) .

Att den klarar en slutbesiktning av en nyproduktion säger inget om hur den i framtiden kommer att bedömas i ev. försäkringsärende.
Upplever att det ofta hänvisas till tillverkarens monteringsanvisning, inte egna lösningar eller praxis.
 
total total skrev:
Spännande att hitta denna tråd, fastnade även jag på denna punkt. Då verkligheten inte stämde med de trycka instruktioner som plannja erbjuder.
Hos mig såg det ut så här fr fabrik (plannja), är måttbeställda.
[bild]

Ringde och frågade, fick till svar att den endast skulle vikas upp.
Vilket även jag upplevde som lite väl öppet, trots nock stöd som första skydd mot inträngande vatten/snö.

[bild] [bild]


Har inte ventilerad nock.

Vad säger ni?
Jag lade min Plannja Trend precis på det sättet som din bild visar för 5 år sedan. I år var jag tvungen att lätta på nockplåten för att byta plåtskoning kring skorstenen. Trots utsatt läge i Västerbottens inland var det krut-torrt, inga spår av fukt. Jag har ventilerade nockplåtstöd.
 
  • Gilla
Agorazo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.