12 871 läst · 55 svar
13k läst
55 svar
Planlösning 145m2 1-plans timmerhus "utan" korridorer
Om du tänker logiskt inser du snabbt att om något gör en timmerstomme "överlägsen", så är det just att den är självbärande. Alltså hittar du under traditionella timmerhus traditionella plintar. En under varje knut.
Som ett tips bara.
Som ett tips bara.
Observera att innanför timret, 6" (150mm) kommer vi har isolering, 45mm, sedan en innerregel på 95mm och sedan 45mm där elinstallation ska göras, dvs vi bygger innerreglar innför själva stommen, så att stommen kan få sjunka utan att det påverkar innerummen. Alltså total 45+95+45mm isolering, plastat och tätt, FTX system. (Detta förutsatt att vi får til energiberäkning).
Detta kanske talar för en gjuten platta. Tacksam för taktips.
Detta kanske talar för en gjuten platta. Tacksam för taktips.
Ytterväggarna redovisas på alla mina skisser 400 mm tjocka. Bärande timmerväggar 180 mm och övriga innerväggar 100 mm.
Om tomten åtminstone är plan slipper man schakta och fylla för gjuten platta. Men plintgrundens fördelar kvarstår för ett timmerhus som detta. Och än en gång ser jag ingen teknisk poäng med invändig isolering. Med isolering utanpå den bärande stommen innesluts timret som värmemagasin. Annars utesluts timret utanför stugvärmen, och tjänar egentligen bara som "pynt" och "lull". Kablage monteras med fördel inuti exempelvis golvsocklar.
Ryggåstaket i din ursprungliga modell medför lite problem eftersom det samtidigt hamnat i en husvinkel. Taket blir mer lättlöst om du definierar det som en gavelställd byggnad med vinklade utbyggnader parallellt med gatan.
Vinklar fördyrar alltid ett bygge. Jag har för mig att i Dalarnas timmertradition ingår att aldrig vinkla tak. En utbyggnads sadeltak möter istället fasaden på "moderbyggnaden". Man ser säkert massor av sådana exempel runt omkring er ute bland gårdar och byar. Ryggåstakets upplag (takstolarna) i traditionella byggnader hamnar ibland frilagda inne i rummen. Det kanske kan tjäna till inspiration för ert hus också.
Ryggåstaket i din ursprungliga modell medför lite problem eftersom det samtidigt hamnat i en husvinkel. Taket blir mer lättlöst om du definierar det som en gavelställd byggnad med vinklade utbyggnader parallellt med gatan.
Vinklar fördyrar alltid ett bygge. Jag har för mig att i Dalarnas timmertradition ingår att aldrig vinkla tak. En utbyggnads sadeltak möter istället fasaden på "moderbyggnaden". Man ser säkert massor av sådana exempel runt omkring er ute bland gårdar och byar. Ryggåstakets upplag (takstolarna) i traditionella byggnader hamnar ibland frilagda inne i rummen. Det kanske kan tjäna till inspiration för ert hus också.
billy_baver skrev:Om tomten åtminstone är plan slipper man schakta och fylla för gjuten platta. Men plintgrundens fördelar kvarstår för ett timmerhus som detta. Och än en gång ser jag ingen teknisk poäng med invändig isolering. Med isolering utanpå den bärande stommen innesluts timret som värmemagasin. Annars utesluts timret utanför stugvärmen, och tjänar egentligen bara som "pynt" och "lull". Kablage monteras med fördel inuti exempelvis golvsocklar.
Med all respekt för vad som är bäst, magasinerar värme mm. Om man inte bygger ett timmerhus för att ha den lyxiga och snygga fasaden utåt som ett designinslag varför skall man då timmra ett hus öht?
Vill man magasinera värme och ha en "vanlig" fasad kan man mura sig ett lättklinkerhus istället eller nåt sånt istället. Om det är bättre kan man fundera på men utan rätt kontakter skulle det troligtvis vara billigare.
Det är ganska uppenbart att Setomkal vill ha ett modernt hus invändigt där timmerstommen endast skall vara en lyxig och snygg fasad. Jag håller med, vem skulle vilja ha ett hus som ser ut som ett Älvsbyhus utvändigt men har en fet cool timmrad stomme som bara syns invändigt??
Jag får tydligen påminna fsn om att det inte är Älvsbyhus som uppfunnit träpanelen. 
Gott om traditionella timmerhus är försedda med utvändig träfasad, Snyggt och ändmålsenligt. Om man gillar den rustika känslan av grovt timmer kommer man ju materialet så mycket närmare inomhus än utomhus, för övrigt.
Gott om traditionella timmerhus är försedda med utvändig träfasad, Snyggt och ändmålsenligt. Om man gillar den rustika känslan av grovt timmer kommer man ju materialet så mycket närmare inomhus än utomhus, för övrigt.
billy_baver skrev:Jag får tydligen påminna fsn om att det inte är Älvsbyhus som uppfunnit träpanelen.
Och vad vill du säga med det?? Jag är ganska säker på att du förstår precis vad jag menar. Faktum kvarstår, jag fick från första inlägg känslan av att TS är ute efter ett modernt hus invändigt och en utvändig "kosmetisk" timmerfasad.
Faktum kvarstår att om fsn är riktigt observant noterar han att jag på de senare skisserna redovisat isolering invändigt. Även om jag själv inte skulle byggt på det viset. Att ifrågasätta och leta bättre alternativ ingår i de normala förutsättningarna när man resonerar.
Detta vill jag med detta säga.
Detta vill jag med detta säga.
Tak med konsekvent "ryggåslösning". De grå ytorna på skissen representerar kallvind över isolerat innertak. I det rum där man vill ha ryggåstaket frilagt (grönt) isoleras yttertaket och samtliga innerväggar upp till yttertak.
Takstolar (blåa) kan placeras tätare för att medge mer smäckra åsar (röda). Genomskärningen visar hur rumsvolymen i köket artar sig med ett par takstolar synliga.
Takstolar (blåa) kan placeras tätare för att medge mer smäckra åsar (röda). Genomskärningen visar hur rumsvolymen i köket artar sig med ett par takstolar synliga.
Klicka här för att svara