Korvgubbe
En helkroppsspegel på insidan av dörren är smart, speglar skapar rymd i trånga utrymmen så gödsla med dem där du kan.
 
klonk skrev:
Och ett tips som kanske är för svårt att få till i ert badrum: det är vid vissa tillfällen smidigt om man når handfatet från toaletten. Det saknade jag mycket när jag bodde i en lägenhet med avlångt badrum och toan var i andra änden än handfatet.
Farsan anmärkte faktiskt på just det. Nu är det en dryg meter mellan, jag tror att det är ok. Man kan ju inte i "sittande läge" komma åt handfatet, men det är åtminstone så att man kan ta ett litet steg och sträcka sig dit, om man av någon anledning behöver.
 
Korvgubbe skrev:
En helkroppsspegel på insidan av dörren är smart, speglar skapar rymd i trånga utrymmen så gödsla med dem där du kan.
Kanske kan bli lite överdrivet när dörren är öppen iofs.
(Hur kan ett 4m[SUP]2[/SUP] badrum generera >60 inlägg, så vitt skilda åsikter och förslag, och så här mycket huvudbry? Det är en ångestblandad glädje detta.)
 
Niklas_x skrev:
Farsan anmärkte faktiskt på just det. Nu är det en dryg meter mellan, jag tror att det är ok. Man kan ju inte i "sittande läge" komma åt handfatet, men det är åtminstone så att man kan ta ett litet steg och sträcka sig dit, om man av någon anledning behöver.
Klok far! I mitt hushåll är det inte livsavgörande för den ena partnern, medan den andra partnern uppskattar att nå handfatet från sittande läge så ofta som var fjärde vecka.
 
Niklas_x skrev:
Kanske kan bli lite överdrivet när dörren är öppen iofs.
(Hur kan ett 4m[SUP]2[/SUP] badrum generera >60 inlägg, så vitt skilda åsikter och förslag, och så här mycket huvudbry? Det är en ångestblandad glädje detta.)
Det är en fråga om proportioner.
Det är som när kommunalfullmäktige klubbar inköp av konst för 2 miljoner till kommunkontoret efter 2 minuters föredragning,
för att sedan diskutera ett cykelställs placering i 2 timmar :)
 
  • Gilla
Niklas_x
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Niklas_x skrev:
Men hur brett är det? Det är ju det som avgör hur långt ut de kommer när man öppnar dem.
Fixar mått när jag kommer hem
55 cm brett totalt, varje dörr är 26,5 cm bred. Sen kom jag ihåg fel på djupet också. Yttermått var 15 cm djupt. Innermått 13 cm.
 
Tycker idéskisserna ser bra ut, men tipsar om att sätta toan diagonalt. Det har vi och det är inte alls dumt, ger utrymme för huvet för eventuella långa ståkissare. Hur det fungerar med vägghängd montering på sned vet jag dock inte.
 
Korvgubbe skrev:
En helkroppsspegel på insidan av dörren är smart, speglar skapar rymd i trånga utrymmen så gödsla med dem där du kan.
Fast inte om man har toastolen mitt framför dörren. Man känner sig inte alltid så vacker då.
 
Mikael_L
Anna_H skrev:
Tycker idéskisserna ser bra ut, men tipsar om att sätta toan diagonalt. Det har vi och det är inte alls dumt, ger utrymme för huvet för eventuella långa ståkissare.
Fast nu ska vi inte glömma att det är snedtak under det där hörnet, så jag undrar om det inte blir sämre utrymme på höjden.
 
Nej, det blir ju bättre utrymme om man sätter den diagonalt. Fötterna på den som nyttjar faciliteten kommer ju att hamna längre från snedtaket. Att huvudet är närmare snedtaket när man sitter är inget problem. Bara att ställa en pall i nuvarande duschen och testa :)

(väggen bakom vår diagonalt monterade toa är ca 140 cm hög, taklutningen ca 45 grader, min make är 189 cm lång och slår inte i taket, har aldrig hört nån annan göra det heller)
 
Anna_H skrev:
Nej, det blir ju bättre utrymme om man sätter den diagonalt. Fötterna på den som nyttjar faciliteten kommer ju att hamna längre från snedtaket. Att huvudet är närmare snedtaket när man sitter är inget problem. Bara att ställa en pall i nuvarande duschen och testa :)

(väggen bakom vår diagonalt monterade toa är ca 140 cm hög, taklutningen ca 45 grader, min make är 189 cm lång och slår inte i taket, har aldrig hört nån annan göra det heller)
Jag testade denna idén lite lätt här hemma. Även om jag tycker det verkar smart (och i smyg tänker se hur det blir på en ritning) så har jag "fått intrycket" :confused: att detta inte under några som helst omständigheter kommer ske.
 
Här kommer några bilder på vårt badrum som är väldigt likt ert samt skissen vi hade för planering. Den som är sugen får gärna komma hit och montera kvarvarande badrumslampor :)

Blandaren är inte standardplacerad, utan på långsidan så att man ska kunna svänga undan duschväggen helt.

20130905447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130905448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skiss.png
 
  • 20130905446.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Här kommer några bilder på vårt badrum som är väldigt likt ert samt skissen vi hade för planering. Den som är sugen får gärna komma hit och montera kvarvarande badrumslampor :)

Blandaren är inte standardplacerad, utan på långsidan så att man ska kunna svänga undan duschväggen helt.

[bild]

[bild]
[bild]
Ni driver mig till vansinne.:(

Men vad är det längst ner i bild? Ett stort skåp?
 
Det är en nisch som vi har tänkt sätta en skjutdörr framför och ha som förvaring. Rutan nere i högra hörnet är skorstenen och ventilation.

Se till att inte hamna på psyket över ett badrum bara :)
 
pelpet skrev:
...
Blandaren är inte standardplacerad, utan på långsidan så att man ska kunna svänga undan duschväggen helt...
Riktigt smart uttänkt (y)
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.