16 058 läst · 76 svar
16k läst
76 svar
Planera vårt lilla badrum!
Jo. Även det har jag funderat på. Som jag förstår det på vad du skriver skulle man kunna lösa det utan att stjäla utrymme från rummet bredvid?nimhed skrev:
(Det är visserligen bara en klädkammare på andra sidan, men den har vi förstås också behov av.)
Men är det inte jobbigt att se vad man gör när man tandtrådar/mellanrumsborstar/mustaschrakar/ögonsminkar/osv när spegeln kommer så långt bort som väggnivå? Jag tycker att det är praktiskt för finliret när spegeln kommer nära ansiktet.nimhed skrev:
Ja precis, någonting liknande det här menade jag. Personligen tycker jag att rundade eller snedkapade hyllplan är vackrare än dessa fyrkantiga modeller, men jag antar att du är tillräckligt smart för att förstå principen ändåNiklas_x skrev:
Det är ingen dum invändning heller, frågan är om det går på de lite smalare skåpen. Ett alternativ är förstås 80-tals-teleskopspeglar.klonk skrev:
Nu är jag iofs jävligt tveksam till synliga prydnadssaker generellt ändå, men jag tar med mig förslaget.Korvgubbe skrev:
Det stämmer kanske. Det är kanske bara jag som är barnsligt förtjust i speciallösningar som ingen annan har. Plus att om man gör det snyggt kommer det bli ett hemligt utrymme. 4-åringen i mig jublar.klonk skrev:
Vi har ett badrum som är nyrenoverat och i princip identiskt med TS. Ska se om jag kan fixa några foton.
Mitt förslag är en kopia av vårt:
Låt tronen stå kvar där den är. Det är bra att ha den närmast dörren ifall det blir blött i badrummet. Skönt att slippa klafsa i det blöta om man bara ska på muggen.
Ersätt dusch med ett duschbadkar. Ett Svedbergs Z170 skulle passa ert badrum. Sätt en svedbergs entré duschvägg för badkar som går att svänga ut. Sätt tvättställsblandaren på den västra väggen (mot badkarets långsida).
Sätt tvättskommoden under takfönstret, inget överskåp utan bara spegel. Det blir snyggare. Välj en rejält stor kommod för förvaringens skull. Vi har en IKEA godmorgon 80cm.
En rejäl handdukstork där handfatet sitter idag.
Mitt förslag är en kopia av vårt:
Låt tronen stå kvar där den är. Det är bra att ha den närmast dörren ifall det blir blött i badrummet. Skönt att slippa klafsa i det blöta om man bara ska på muggen.
Ersätt dusch med ett duschbadkar. Ett Svedbergs Z170 skulle passa ert badrum. Sätt en svedbergs entré duschvägg för badkar som går att svänga ut. Sätt tvättställsblandaren på den västra väggen (mot badkarets långsida).
Sätt tvättskommoden under takfönstret, inget överskåp utan bara spegel. Det blir snyggare. Välj en rejält stor kommod för förvaringens skull. Vi har en IKEA godmorgon 80cm.
En rejäl handdukstork där handfatet sitter idag.
Jag kan inte låta bli att komma med ytterligare ett tips i strid med tidigare: det spelar ingen roll hur det ser ut vid första anblicken från dörren, utan det viktigaste är att få det funktionellt och praktiskt. Vad gör det om man ser en toalett när man går in på ...toan? Vad gör det om man ser ett spegelskåp istället för luft? Ingenting, själva poängen med utrymmet är ju att rymma dessa funktioner - när var det vi började skämmas över det?
Och ett tips som kanske är för svårt att få till i ert badrum: det är vid vissa tillfällen smidigt om man når handfatet från toaletten. Det saknade jag mycket när jag bodde i en lägenhet med avlångt badrum och toan var i andra änden än handfatet.
Och ett tips som kanske är för svårt att få till i ert badrum: det är vid vissa tillfällen smidigt om man når handfatet från toaletten. Det saknade jag mycket när jag bodde i en lägenhet med avlångt badrum och toan var i andra änden än handfatet.
Men i mina skisser så har vi istället ett 55-skåp. Själva speglarna sticker då bara ut ca 27 cm, då blir det plötsligt rätt svårt att spegla sig.klonk skrev:
Men vi skulle kunna hänga en liten spegel på insidan av dörren.