16 030 läst · 76 svar
16k läst
76 svar
Planera vårt lilla badrum!
Det är förstås demokrati. Byggahus medlemmar röstar om hur vi har det.
Här kommer den andra varianten. Fick bara tag på toalettstol av amerikanernas vedervärdiga modell, men men...
Lite luftigare blir det, men jag är tveksam till om skillnaden verkligen är så stor...?
Här kommer den andra varianten. Fick bara tag på toalettstol av amerikanernas vedervärdiga modell, men men...
Lite luftigare blir det, men jag är tveksam till om skillnaden verkligen är så stor...?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Ja, du vet ju var jag står
Kul att vi får vara med i processen!
Kul att vi får vara med i processen!
Klart du ska ha spegelskåp! Sen om det är ovanför handfatet eller jämte spelar visserligen inte superdupetstor roll enligt min erfarenhet, men det tar ju plats på båda sätten. Och jag står ju helst framför handfatet när jag tandtrådar, så den placeringen vinner trots allt.
Jag som är under medellängd, närsynt och allergisk mot att ha fler saker än tvål permanent placerat på handfatet förstår mig inte alls på den här trenden att skippa spegelskåp och bara ha en platt spegel.
Bara för att vara mot strömmen.
Jag som är under medellängd, närsynt och allergisk mot att ha fler saker än tvål permanent placerat på handfatet förstår mig inte alls på den här trenden att skippa spegelskåp och bara ha en platt spegel.
Bara för att vara mot strömmen.
TS, betänk att de flesta svar du fått är från män. Karlar har en tendens att tycka att allt utöver tandborste, tvål och möjligtvis en rakhyvel är onödigt. Jag vet inte om du tillhör den skaran också men din andra hälft gör det antagligen inte. Därför, förvaring, förvaring, förvaring! Skåp under handfatet och skåp ovan handfatet, annars finns det ju ingenstans att ha allting man behöver. Addera sedan barn och alla deras prylar... Minimalistiskt i all ära men här borde funktion gå före form för att underlätta för er. En inbyggd toalett gör ju att man kan ställa saker eller lägga handdukar eller vad man nu vill ovanpå utbyggnaden, där vinner man förvaring jämfört med en vanlig toastol. Iofs finns ju sådana där ställningar i plast att sätta runt toaletten men de är ju så brutalt fula så då röstar jag hellre för skåp och inbyggd toa!
Jag tycker det blev klart luftigare med det nya förslaget
Men Dalbotös har ju en klar poäng med att förvaring är viktigt.
Vi har också ett enda litet badrum i vårt hus. Precis som ni har vi vår dörr nere i högra hörnet. Vårt badrum har ännu mindre golvyta än ert! 2 x 1,5 meter, men med full takhöjd i hela rummet. Mot väggen mittemot dörren står toan. Till vänster om toan är handfatet. Till vänster om handfatet står duschkarbinen. På väggen till vänster när man kommer in på toan sitter ett litet fönster bredvid duschkarbinen. På väggen bredvid fönstret (på den sida det inte är dushckarbin) hänger ett badrumsskåp (typ garderob). Mellan skåp och toadörr hänger vi handdukar och morgonrockar.
Vi har ingen kommod under handfatet, där står soppåsen. Däremot har vi ett spegelskåp ovanför handfatet som är ca 10 cm djupt. Det ända vi har stående på handfatet är en tvål. Tandborstar och tandkräm står i tandborstglas som hänger på väggen. Rena badlakan och handdukar får inte plats på toan, utan de har vi i ett skåp i ett annat rum.
Vi har också ett enda litet badrum i vårt hus. Precis som ni har vi vår dörr nere i högra hörnet. Vårt badrum har ännu mindre golvyta än ert! 2 x 1,5 meter, men med full takhöjd i hela rummet. Mot väggen mittemot dörren står toan. Till vänster om toan är handfatet. Till vänster om handfatet står duschkarbinen. På väggen till vänster när man kommer in på toan sitter ett litet fönster bredvid duschkarbinen. På väggen bredvid fönstret (på den sida det inte är dushckarbin) hänger ett badrumsskåp (typ garderob). Mellan skåp och toadörr hänger vi handdukar och morgonrockar.
Vi har ingen kommod under handfatet, där står soppåsen. Däremot har vi ett spegelskåp ovanför handfatet som är ca 10 cm djupt. Det ända vi har stående på handfatet är en tvål. Tandborstar och tandkräm står i tandborstglas som hänger på väggen. Rena badlakan och handdukar får inte plats på toan, utan de har vi i ett skåp i ett annat rum.
Jag skulle nog räkna mig till män, ja, men jag är så pass fjollig att jag också tycker förvaring är viktigt.Dalbotös skrev:
Man får ju acceptera att det är en avvägning mellan stökigt/instängt och dåligt med förvaring. Ett litet badrum som ska innehålla allt kan ju inte bli perfekt.
Ok, om jag förstår rätt låter det ju också bra, förutom att vi inte kan ha spegel/handfat mot samma vägg som er. Sen känns det som att ett stort skåp vid fönstret, som du beskriver, skulle göra det mer instängt än mitt "mest instängda" förslag?tlundberg skrev:Jag tycker det blev klart luftigare med det nya förslaget
Men känns det som att en kommod skulle störa väldigt?tlundberg skrev:
Grejen är att vi i vår lgh idag har stort spegelskåp, stor kommod, och ett stort vägghängt skåp, och det är ändå typ helt fullt.
Där kommer min feminina sida in igen och säger nej. Gillar inte synliga tandborstar.tlundberg skrev:
Kalla kårar...tlundberg skrev:
motives skrev:
Jag förstår inte riktigt aversionen mot den vägghängda. Det är för mig en ganska liten fråga, det är snarare min sambo som gillar det.tlundberg skrev:
Själva sitsen är ju typ lika stor på båda, så den enda skillnaden är mellan
- djupet på en fristående vattentank och djupet på en låda (10-15 cm vs 20cm+kakel?)
- bredden på lådan måste vara lite större (men för att det ska vara snyggt kanske det inte räcker med "lite större")
- ovanpå en tank kan man inte lägga något, men på lådan går det ju att förvara lite grejer (även om jag själv är mot synlig förvaring).
- det går lite lite lättare att städa med en vägghängd.
- spolknappen är lite lite snyggare på en vägghängd.
Ja, vårt badrum är allt annat än luftigtNiklas_x skrev:
Med en kommod hade vi inte haft någonstans att ställa soptunnan. Förutom soptunnan har vi även klämt in en liten badbalja till minsta pojken på golvet...Niklas_x skrev:
Jag har egentligen inga jättestarka preferenser åt något håll... Jag tycker du har gjort en bra lista med plus och minus. Ett minus jag tror du har glömt är att det är lite svårare att komma åt att reparera en vägghängd toa.Niklas_x skrev:
Grejen med förvaring är att det spelar ingen roll hur mycket man har, det kommer ändå alltid att vara fullt. Så oroa er inte så mycket över att gå ned lite i förvaring, ni kommer att anpassa er och anse att det räcker till ändå när man rensat ut i flytten.
Men ett skåp över handfatet ser jag inte som något problem i ert badrum, man behöver ju inte välja det djupaste skåpet på marknaden. Att det skulle upplevas som mindre luftigt gäller väl bara när man står i dörren och ser sidan, sätter man ett öppet hörnskåp där och placerar lite fina prydnadssaker där så försvinner den känslan.
Sen skulle jag även fundera över att låta kommoden gå hela vägen in till kortväggen. Då vinner man dels lite förvaring i skåpet, dels "arbetsyta" vid handfatet som är uppskattat när man ska fixa med håret och sminka sig.
Vill ni ha vägghängd toa så ska ni naturligtvis välja det, skapar en hylla man kan förvara saker på. Jag håller med dig om öppen förvaring men det finns ju faktiskt snygga lådor att köpa där bråten kan ligga huller om buller utan att det ser stökigt ut. Sen tycker jag att en vägghängd toa ger ett luftigare intryck även om det stjäl golvyta.
En tanke vore kanske att kolla hur det ser ut om man sätter toan i hörnet. Jag tror att det kan bli än luftigare då, plus att det eventuellt finns möjlighet att sätta ett större vägghängt skåp mellan toan och duschen där man kan förvara handdukar och liknande.
Men det är som sagt gissningar om det får plats, mäta får ni själva göra!
Men ett skåp över handfatet ser jag inte som något problem i ert badrum, man behöver ju inte välja det djupaste skåpet på marknaden. Att det skulle upplevas som mindre luftigt gäller väl bara när man står i dörren och ser sidan, sätter man ett öppet hörnskåp där och placerar lite fina prydnadssaker där så försvinner den känslan.
Sen skulle jag även fundera över att låta kommoden gå hela vägen in till kortväggen. Då vinner man dels lite förvaring i skåpet, dels "arbetsyta" vid handfatet som är uppskattat när man ska fixa med håret och sminka sig.
Vill ni ha vägghängd toa så ska ni naturligtvis välja det, skapar en hylla man kan förvara saker på. Jag håller med dig om öppen förvaring men det finns ju faktiskt snygga lådor att köpa där bråten kan ligga huller om buller utan att det ser stökigt ut. Sen tycker jag att en vägghängd toa ger ett luftigare intryck även om det stjäl golvyta.
En tanke vore kanske att kolla hur det ser ut om man sätter toan i hörnet. Jag tror att det kan bli än luftigare då, plus att det eventuellt finns möjlighet att sätta ett större vägghängt skåp mellan toan och duschen där man kan förvara handdukar och liknande.
Men det är som sagt gissningar om det får plats, mäta får ni själva göra!
Ni kanske kan fälla in spegelskåpet i väggen (för det är väl ingen yttervägg?). Kommer se ut som att ni inte har något skåp då luckan är stängd. Har ni 70mm reglar kommer ni att kunna få det djupet i skåpet. Tänk på fuktspärrar bara.
Nu är jag inte med på "öppet hörnskåp". På änden av spegelskåpet, riktat mot dörren?Korvgubbe skrev:
Tanken har slagit mig. Får för mig att det blir skumt med kommod hela vägen in bara... men det är ju bara att ändra lite i skissen förstås.Korvgubbe skrev:
Detta är ju ingen dum idé... jag vet att jag någon gång funderade på det men jag släppte det av någon anledning. Är det inte lurigt att fästa fixturen i väggen om man har den på sniskan då? (med reservation för att jag har fel terminologi)Korvgubbe skrev: