P
H Huzzbutt skrev:
Kärnkraftsutbyggnaden finansierades via skatten och den gnällde folk över då som nu.
Inte alla reaktorer byggdes med statliga medel. Vet du hur många som var skattefinansierade och vilka som finansierades kommersiellt?
 
R Riverground skrev:
En vindkraftindustri med rejält höga torn istället för Bromma flygplats vore något, lämpligt nära beslutsfattarna. Ekerö där det blåser bra skulle kunna skövlas och bli en vindkraftsindusti. Bevara istället fjällen.
Exakt, det är redan utbyggt tillräckligt i Norrland för att Ni inte skall få förstörd utsikt.
Men vill Ni inte bo i grottor utan el i framtiden blir ni nog tvungen att skippa utsikten och starta bygget inom Ert synfält. Vare det är kärnkraft, vindkraft, solenergi, termisk energi eller vad något annat som kan vara ett alternativ till el börja bygg.

Med all välmening kommer framtida producerad elenergi att användas i Norrland, det är säkert. Framtill 2045 är dagens prognos en ökad förbrukning på 70 TWh och då är inte transportsektorn inräknad. Ny etableringar av företag som inte är kända idag kommer även de behöva ett antal TWh. Vissa dagar spår experterna att Norrland måste importera el från Norge, Finland och södra Sverige, elområde 2 i första hand men även 1.

Mitt råd är att ni borde se om ni har möjlighet att installera solpaneler idag, gör det, för om 10-15 år blir det akut brist i elområde 3 och 4 vissa tider (vindstilla), med dagens motstånd mot att bygga ut elkapaciteten i dessa områden.
Det blir ett nytt "rättvist" fördelning av elkraften, där den uppstår där förbrukas den också.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Nja. Jag vill inte säga att du har fel
men… det har du.
Vi kan ta några saker lite snabbt.
Öring finns i princip alla strömmande vattendrag över hela Europa även om en del -med dämmen och kulvertar och fan och hans moster- har försvagade bestånd. Där jag bor i Skåne fiskar jag glatt öring i ett litet vattendrag och tar man rönne å så finns där ett stabilt laxfiske. I min lilla å där jag brukar röra mig har mängden lax ökat från nästan inget till lite halvdant sådär men det beror också på att där inte finns kraftverk.
Så där är du helt ute och snurrar och visar okunnighet om Sveriges natur.

När det gäller de små kraftverken så är det lurigare. Om vi räknar EUs definition av småskalig vattenkraft så är det kraftverk som är mindre än 10 MW. Av de 2100 vattenkraftverk vi har i Sverige så är dessa 1900 stycken . De tvåhundra största av de 2100 står för 97-98% av produktionen av vattenel. De 1030 minsta 0,5%. Då återstår 700 kraftverk som står för 2-3 % av vattenelen. Eller 1-1,5 % av Sveriges totala elproduktion eftersom vattenkraften står för lite mindre än hälften av elproduktionen. Så det där med 1/5 kanske jag missförstår. Eller så gör du det. Lite oklart där. Sedan är det också så att under den kalla tiden står framförallt de minsta ofta stilla på grund av lite vattenflöde (de lagrar ju inte vatten) is i turbiner och liknande.

Det är inte ovanligt att man inte har koll eller att man bär med sig förutfattade meningar. Det är väldigt vanligt att man får höra att ”vi behöver all el vi kan få” eller ”den är ju lokalt producerad” eller liknande. Men sådant bemöter vi någon annan gång.

Här en bild på ett typiskt sådant där litet kraftverk som inte bidrar med någon el som ens märks. I min gamla hemstad. Det finns fyra kraftverk i den ån och turbinen i detta generar effekt motsvarande en liten personbil.

[bild]

Och återigen. Jag tycker vattenkraften är en av de bästa energikällor vi har i Sverige.
De flesta vattenkraftverken i södra Sverige är ju betydligt mindre än 10 MW. Dessutom måste man se. skillnad på effekt och energi. Dessutom ska ju all vattenkraft få moderna miljödomar, eller åtminstone de mindre verken. Då har ju de anpassas efter lagens krav just nu.
Fario Fario skrev:
Nja. Jag vill inte säga att du har fel
men… det har du.
Vi kan ta några saker lite snabbt.
Öring finns i princip alla strömmande vattendrag över hela Europa även om en del -med dämmen och kulvertar och fan och hans moster- har försvagade bestånd. Där jag bor i Skåne fiskar jag glatt öring i ett litet vattendrag och tar man rönne å så finns där ett stabilt laxfiske. I min lilla å där jag brukar röra mig har mängden lax ökat från nästan inget till lite halvdant sådär men det beror också på att där inte finns kraftverk.
Så där är du helt ute och snurrar och visar okunnighet om Sveriges natur.

När det gäller de små kraftverken så är det lurigare. Om vi räknar EUs definition av småskalig vattenkraft så är det kraftverk som är mindre än 10 MW. Av de 2100 vattenkraftverk vi har i Sverige så är dessa 1900 stycken . De tvåhundra största av de 2100 står för 97-98% av produktionen av vattenel. De 1030 minsta 0,5%. Då återstår 700 kraftverk som står för 2-3 % av vattenelen. Eller 1-1,5 % av Sveriges totala elproduktion eftersom vattenkraften står för lite mindre än hälften av elproduktionen. Så det där med 1/5 kanske jag missförstår. Eller så gör du det. Lite oklart där. Sedan är det också så att under den kalla tiden står framförallt de minsta ofta stilla på grund av lite vattenflöde (de lagrar ju inte vatten) is i turbiner och liknande.

Det är inte ovanligt att man inte har koll eller att man bär med sig förutfattade meningar. Det är väldigt vanligt att man får höra att ”vi behöver all el vi kan få” eller ”den är ju lokalt producerad” eller liknande. Men sådant bemöter vi någon annan gång.

Här en bild på ett typiskt sådant där litet kraftverk som inte bidrar med någon el som ens märks. I min gamla hemstad. Det finns fyra kraftverk i den ån och turbinen i detta generar effekt motsvarande en liten personbil.

[bild]

Och återigen. Jag tycker vattenkraften är en av de bästa energikällor vi har i Sverige.
Fario Fario skrev:
Nja. Jag vill inte säga att du har fel
men… det har du.
Vi kan ta några saker lite snabbt.
Öring finns i princip alla strömmande vattendrag över hela Europa även om en del -med dämmen och kulvertar och fan och hans moster- har försvagade bestånd. Där jag bor i Skåne fiskar jag glatt öring i ett litet vattendrag och tar man rönne å så finns där ett stabilt laxfiske. I min lilla å där jag brukar röra mig har mängden lax ökat från nästan inget till lite halvdant sådär men det beror också på att där inte finns kraftverk.
Så där är du helt ute och snurrar och visar okunnighet om Sveriges natur.

När det gäller de små kraftverken så är det lurigare. Om vi räknar EUs definition av småskalig vattenkraft så är det kraftverk som är mindre än 10 MW. Av de 2100 vattenkraftverk vi har i Sverige så är dessa 1900 stycken . De tvåhundra största av de 2100 står för 97-98% av produktionen av vattenel. De 1030 minsta 0,5%. Då återstår 700 kraftverk som står för 2-3 % av vattenelen. Eller 1-1,5 % av Sveriges totala elproduktion eftersom vattenkraften står för lite mindre än hälften av elproduktionen. Så det där med 1/5 kanske jag missförstår. Eller så gör du det. Lite oklart där. Sedan är det också så att under den kalla tiden står framförallt de minsta ofta stilla på grund av lite vattenflöde (de lagrar ju inte vatten) is i turbiner och liknande.

Det är inte ovanligt att man inte har koll eller att man bär med sig förutfattade meningar. Det är väldigt vanligt att man får höra att ”vi behöver all el vi kan få” eller ”den är ju lokalt producerad” eller liknande. Men sådant bemöter vi någon annan gång.

Här en bild på ett typiskt sådant där litet kraftverk som inte bidrar med någon el som ens märks. I min gamla hemstad. Det finns fyra kraftverk i den ån och turbinen i detta generar effekt motsvarande en liten personbil.

[bild]

Och återigen. Jag tycker vattenkraften är en av de bästa energikällor vi har i Sverige.
Fario Fario skrev:
Nja. Jag vill inte säga att du har fel
men… det har du.
Vi kan ta några saker lite snabbt.
Öring finns i princip alla strömmande vattendrag över hela Europa även om en del -med dämmen och kulvertar och fan och hans moster- har försvagade bestånd. Där jag bor i Skåne fiskar jag glatt öring i ett litet vattendrag och tar man rönne å så finns där ett stabilt laxfiske. I min lilla å där jag brukar röra mig har mängden lax ökat från nästan inget till lite halvdant sådär men det beror också på att där inte finns kraftverk.
Så där är du helt ute och snurrar och visar okunnighet om Sveriges natur.

När det gäller de små kraftverken så är det lurigare. Om vi räknar EUs definition av småskalig vattenkraft så är det kraftverk som är mindre än 10 MW. Av de 2100 vattenkraftverk vi har i Sverige så är dessa 1900 stycken . De tvåhundra största av de 2100 står för 97-98% av produktionen av vattenel. De 1030 minsta 0,5%. Då återstår 700 kraftverk som står för 2-3 % av vattenelen. Eller 1-1,5 % av Sveriges totala elproduktion eftersom vattenkraften står för lite mindre än hälften av elproduktionen. Så det där med 1/5 kanske jag missförstår. Eller så gör du det. Lite oklart där. Sedan är det också så att under den kalla tiden står framförallt de minsta ofta stilla på grund av lite vattenflöde (de lagrar ju inte vatten) is i turbiner och liknande.

Det är inte ovanligt att man inte har koll eller att man bär med sig förutfattade meningar. Det är väldigt vanligt att man får höra att ”vi behöver all el vi kan få” eller ”den är ju lokalt producerad” eller liknande. Men sådant bemöter vi någon annan gång.

Här en bild på ett typiskt sådant där litet kraftverk som inte bidrar med någon el som ens märks. I min gamla hemstad. Det finns fyra kraftverk i den ån och turbinen i detta generar effekt motsvarande en liten personbil.

[bild]

Och återigen. Jag tycker vattenkraften är en av de bästa energikällor vi har i Sverige.
De flesta vattenkraftverken i södra Sverige är betydligt mindre än 10Mw
 
Å Ådi88 skrev:
Med all välmening kommer framtida producerad elenergi att användas i Norrland
Det ska man nog inte vara så säker på. Att förflytta elenergi är trots allt relativt billigt, så på samma sätt som energi från södra Sverige exporteras till Tyskland och Danmark kan Norrländsk också säljas söderut givet att priset skiljer.

Att vi har god energitillgång är ett gemensamt intresse som inte begränsas nämnvärt av vare sig nations- eller andra gränser.
 
P pmd skrev:
Inte alla reaktorer byggdes med statliga medel. Vet du hur många som var skattefinansierade och vilka som finansierades kommersiellt?

Jag tror nog bestämt att alla svenska reaktorer finansierades av det offentliga. Det kanske fanns några kommersiella reaktorer i USA men nog var de duktigt subventionerade.
 
Synd inte den allmänna opinionen reflektera buggahus :) 80 procent för kärnkraft i skrivande stund
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Jag tror nog bestämt att alla svenska reaktorer finansierades av det offentliga. Det kanske fanns några kommersiella reaktorer i USA men nog var de duktigt subventionerade.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det ska man nog inte vara så säker på. Att förflytta elenergi är trots allt relativt billigt, så på samma sätt som energi från södra Sverige exporteras till Tyskland och Danmark kan Norrländsk också säljas söderut givet att priset skiljer.

Att vi har god energitillgång är ett gemensamt intresse som inte begränsas nämnvärt av vare sig nations- eller andra gränser.
Det kan vi nog vara RÄTT SÄKER PÅ.
Hybrit stål tillverkning planerar att använda 15 TWh (prognos Ny Teknik 2019), lika mycket vattenkraftsel som produceras i Luleå älv idag, På sikt (till 2045) uppskattas det behövas 55 TWh totalt för Hybrit stål och sedan ytterligare 12 TWh till Green Steel (prognos LKAB 2020). Sammanlagt behövs 5 st älvar av Luleå älvs kapacitet när det inte blåser.
Därtill kommer Northvolt första fabrik i Skellefteå med full drift förbruka 2 TWh och ev. den 2:a med lika mycket 2 TWh summa 4 TWh exkl Kubal aluminium smältverk i Sundsvall med förbrukning idag på 2 TWh.
Idag finns Facebook i Luleå 2 TWh och det planeras flera datahallar av andra bolag som Google, Amazon, Microsoft med över 2000 GW energiåtgång.

2020 producerades i Västernorrland och Norrbotten ca 7 TWh vindkraftsel och de är de län med mest produktion. De 2 återstående länen, Västerbotten och Jämtland, av de 4 norra länen producerade 2020 ytterligare ca 6 TWh, sammanlagt ca 12,6 TWh och det positiva är att utbyggnaden fortsätter men endast till 18-22 TWh sammanlagt beroende på lämpliga platser eller brist därav.
Därför krävs import av el från grannländerna och södra Sverige när det blir vindstilla. Finland är ett osäker energikälla då Vasa området planerar nybyggnad av upptill 3 batterifabriker.
Blir detta av kommer inte Olkiluoto-3 att räcka till. Då blir kärnkraftverket Hanhikivi 1 räddningen men har drabbats av förseningar till 2028-29 innan den finns i produktion.

Så den ökade överföringskapaciteten som byggs från elområde 2 till i 1:a hand elområde 3 behövs när Norrlands vindkraftverk står stilla. Kapaciteten skall öka från 7300 GW till 10000 GW enligt Svenskt Kraftnäts plan och detta till 2045.

Källor:
Dagens industri i början av april 2021 samt https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elkravande-satsningar-i-norr
Ny Teknik 29 april 2021
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Synd inte den allmänna opinionen reflektera buggahus :) 80 procent för kärnkraft i skrivande stund
Det är nog en stadig majoritet som är positiv till kärnkraften nu för tiden i alla fall. Härom veckan hade Aftonbladet en omröstning "Tycker du Sverige ska ha mer kärnkraft?" 81 % svarade ja och då var det 132 000 som svarat.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Det kan vi nog vara RÄTT SÄKER PÅ.
Hybrit stål tillverkning planerar att använda 15 TWh (prognos Ny Teknik 2019), lika mycket vattenkraftsel som produceras i Luleå älv idag, På sikt (till 2045) uppskattas det behövas 55 TWh totalt för Hybrit stål och sedan ytterligare 12 TWh till Green Steel (prognos LKAB 2020). Sammanlagt behövs 5 st älvar av Luleå älvs kapacitet när det inte blåser.
Därtill kommer Northvolt första fabrik i Skellefteå med full drift förbruka 2 TWh och ev. den 2:a med lika mycket 2 TWh summa 4 TWh exkl Kubal aluminium smältverk i Sundsvall med förbrukning idag på 2 TWh.
Idag finns Facebook i Luleå 2 TWh och det planeras flera datahallar av andra bolag som Google, Amazon, Microsoft med över 2000 GW energiåtgång.

2020 producerades i Västernorrland och Norrbotten ca 7 TWh vindkraftsel och de är de län med mest produktion. De 2 återstående länen, Västerbotten och Jämtland, av de 4 norra länen producerade 2020 ytterligare ca 6 TWh, sammanlagt ca 12,6 TWh och det positiva är att utbyggnaden fortsätter men endast till 18-22 TWh sammanlagt beroende på lämpliga platser eller brist därav.
Därför krävs import av el från grannländerna och södra Sverige när det blir vindstilla. Finland är ett osäker energikälla då Vasa området planerar nybyggnad av upptill 3 batterifabriker.
Blir detta av kommer inte Olkiluoto-3 att räcka till. Då blir kärnkraftverket Hanhikivi 1 räddningen men har drabbats av förseningar till 2028-29 innan den finns i produktion.

Så den ökade överföringskapaciteten som byggs från elområde 2 till i 1:a hand elområde 3 behövs när Norrlands vindkraftverk står stilla. Kapaciteten skall öka från 7300 GW till 10000 GW enligt Svenskt Kraftnäts plan och detta till 2045.

Källor:
Dagens industri i början av april 2021 samt [länk]
Ny Teknik 29 april 2021
Det blir intressant att se hur Sverige kommer möta det ökande elbehovet.

En av Europas största vindkraftsparker byggs utanför Piteå med 1100 snurror. Den beräknas ge 10-12 TWh per år.

https://www.cementa.se/sv/markbygden-hogre-vindkraftverk-kraver-starkare-fundament

Häpnadsväckande mycket material går åt till ett enda vindkraftverk. (Googlat fram så lämnar inga garantier på att det är hundra procent korrekt, men 550 kubik betong till fundamentet verkar vara korrekt). Tur att vi i Sverige ska sluta bygga med betong.

Recept för ett styck vindkraftverk:

Fundamentet 1300 ton betong
Vindkraftverket
290 ton stål
50 ton järn
2 ton koppar
0,4 ton neodymium
0,06 ton dysprosium
25 ton glasfiber
 
  • Wow
videopac
  • Laddar…
P
R Riverground skrev:
En vindkraftindustri med rejält höga torn istället för Bromma flygplats vore något, lämpligt nära beslutsfattarna. Ekerö där det blåser bra skulle kunna skövlas och bli en vindkraftsindusti. Bevara istället fjällen.
På Bromma blåser det alltid åt fel håll. Man fick nästan alltid inflygning från det håll man inte hade planerat för. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
P
H Huzzbutt skrev:
Jag tror nog bestämt att alla svenska reaktorer finansierades av det offentliga.
Inte Oskarshamns kärnkraftverk åtminstone, om man får tro Tekniska Museet. Forskningsreaktorerna som byggdes tidigare (R1, Studsvik, Ågesta och Marviken) var förvisso statligt finansierade.

Jag har inte orkat ta reda så mycket om hur de övriga elproducerande kärnkraftverken i Sverige finansierades. Det var därför jag frågade om du vet.
 
P
FG FG skrev:
Det är nog en stadig majoritet som är positiv till kärnkraften nu för tiden i alla fall. Härom veckan hade Aftonbladet en omröstning "Tycker du Sverige ska ha mer kärnkraft?" 81 % svarade ja och då var det 132 000 som svarat.
Man ska vara källkritisk till den typen av "opinionsundersökningar". Gjorde Aftonbladet ett statistiskt signifikant urval av personer att fråga, eller fick vem som helst klicka ett svar på en websida?

I våras gjorde Novus en undersökning som visade att 46 % av svenskarna vill fortsätta att använda kärnkraft och bygga mer om det behövs.
57 % tycker att kärnkraft kan vara ett medel för att klara klimatmålen.
https://www.analys.se/wp-content/uploads/2021/06/20210627-novus-karnkraft-klimat.pdf
 
A August Eriksson skrev:
Alla ni som gillar kärnkraft, kan ni tänka er betala 2-4:-/kwh? Ny kärnkraft är ett av de dyraste energislagen som finns.

Hinkley Point C i Storbritannien har fått ett garanterat lägstpris på 1:-/kwh av staten i 35 år. Det går att bygga nya kärnkraftverk i Sverige, men ingen vill på grund av utebliven lönsamhet. Som skattebetalare vill jag inte stå för notan, hellre vind, vatten och snabbstartadd gasturbiner som backup.
Kolla vad vindkraften får innan du säger att kärnkraft är dyr…
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Det kan vi nog vara RÄTT SÄKER PÅ.
Nej, du missförstår min poäng. Bara för att det kommer finnas efterfrågan på energi i norra Sverige och energiproduktion där betyder det inte per definition att den el som produceras i norr kommer konsumeras där.

Marknadskrafterna styr och även norra Sverige kommer påverkas av högre priser eftersom att den totala produktionen sannolikt kommer vara lägre än efterfrågan vid dagens priser.

Har vi otur blir projekt som hybrit bara en kul idé eller något som realiseras någon annanstans. Har vi tur kan den volatila vindkraften producera tillräckligt (och lagras på något vis) så att den nya elektrifieringsvågen inte stoppas.

Oavsett vilket kommer el att säljas både när och fjärran styrt av pris, inte lokala behov.
 
Fario Fario skrev:
Nja. Jag vill inte säga att du har fel
men… det har du.
Vi kan ta några saker lite snabbt.
Öring finns i princip alla strömmande vattendrag över hela Europa även om en del -med dämmen och kulvertar och fan och hans moster- har försvagade bestånd. Där jag bor i Skåne fiskar jag glatt öring i ett litet vattendrag och tar man rönne å så finns där ett stabilt laxfiske. I min lilla å där jag brukar röra mig har mängden lax ökat från nästan inget till lite halvdant sådär men det beror också på att där inte finns kraftverk.
Så där är du helt ute och snurrar och visar okunnighet om Sveriges natur.

När det gäller de små kraftverken så är det lurigare. Om vi räknar EUs definition av småskalig vattenkraft så är det kraftverk som är mindre än 10 MW. Av de 2100 vattenkraftverk vi har i Sverige så är dessa 1900 stycken . De tvåhundra största av de 2100 står för 97-98% av produktionen av vattenel. De 1030 minsta 0,5%. Då återstår 700 kraftverk som står för 2-3 % av vattenelen. Eller 1-1,5 % av Sveriges totala elproduktion eftersom vattenkraften står för lite mindre än hälften av elproduktionen. Så det där med 1/5 kanske jag missförstår. Eller så gör du det. Lite oklart där. Sedan är det också så att under den kalla tiden står framförallt de minsta ofta stilla på grund av lite vattenflöde (de lagrar ju inte vatten) is i turbiner och liknande.

Det är inte ovanligt att man inte har koll eller att man bär med sig förutfattade meningar. Det är väldigt vanligt att man får höra att ”vi behöver all el vi kan få” eller ”den är ju lokalt producerad” eller liknande. Men sådant bemöter vi någon annan gång.

Här en bild på ett typiskt sådant där litet kraftverk som inte bidrar med någon el som ens märks. I min gamla hemstad. Det finns fyra kraftverk i den ån och turbinen i detta generar effekt motsvarande en liten personbil.

[bild]

Och återigen. Jag tycker vattenkraften är en av de bästa energikällor vi har i Sverige.
För att förtydliga det lite. De minsta vattenkraftverken producerar den mesta energin den kalla årstiden pgr flödena i de minsta vattendragen är som störst då. Dessutom är det en stor del av dom som har lagringsförmåga i sjöar. Så det du skriver stämmer absolut inte. Trots att de flesta små vattenkraftstationer i södra Sverige är betydligt mindre än 10MW klarar de att leverera upp till 20% av behövd effekt de kallaste vinterdagarna. De flesta är privatägda, betalda och går bra ekonomiskt. Definitivt med dagens elpriser. De stärker elnätet lokalt och många av dom inklusive dess dammar ingår i våra kulturmiljöer. Det är tack vare dessa anläggningar Sverige har det välstånd vi nu har. Man måste värna vårt lands historia. Om staten eller någon annan organisation vill ha bestämmanderätten över dessa får de väl köpa dom. Annars liknar det ju något som en kommunistisk diktatur på 80-talet skulle kunna ha gjort. Jag är hemskt allergisk mot statens och miljöorganisationers behandling av privat egendom som skog, vattenkraft mm.
Däremot håller jag med dig att de ska milöanpassas så att det på de platser där det behövs finns lämpliga fiskpassager och minitappningar.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.