Finland ska ju bygga ett nytt kärnkraftverk till den nätta kostnaden av 7,5 miljarder euro...
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Finland ska ju bygga ett nytt kärnkraftverk till den nätta kostnaden av 7,5 miljarder euro...
Perfekt, då kan vi köpa el därifrån, Finlands sak är vår!
 
A August Eriksson skrev:
Alla ni som gillar kärnkraft, kan ni tänka er betala 2-4:-/kwh? Ny kärnkraft är ett av de dyraste energislagen som finns.

Hinkley Point C i Storbritannien har fått ett garanterat lägstpris på 1:-/kwh av staten i 35 år. Det går att bygga nya kärnkraftverk i Sverige, men ingen vill på grund av utebliven lönsamhet. Som skattebetalare vill jag inte stå för notan, hellre vind, vatten och snabbstartadd gasturbiner som backup.
man kan se den extra kostnaden som en slags försäkring för att ha stabil elförsörjning…
Vem vet var kostnaden för vindel kommer bli när bristen på el driver upp priserna
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det har vi vattenkraft till.
Jo men i dag är den 25% av vår elförsörjning
Om 10 år kommer den vara bara 10% och det kommer inte att räcka till
 
R
N noone70 skrev:
Jo men i dag är den 25% av vår elförsörjning
Om 10 år kommer den vara bara 10% och det kommer inte att räcka till
Två märkliga påstående som jag gärna ser lite källor på. Var får du 25% från, jag hade för mig ca 40% och kollade därför upp det. Det verkar som om vattenkraft 2020 stod för 45% https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-i-sverige/elproduktion/

Varifrån har du fått att vattenkraft skulle stå för 10% om 10 år?
 
  • Gilla
forss89
  • Laddar…
Vattenfall har ju nämnts några gånger i tråden.
Det kan ju vara värt att veta att Vattenfalls vinst januari-september är 42 000 000 000 kronor.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Bra för statskassan, förhoppningsvis.
 
A August Eriksson skrev:
Alla ni som gillar kärnkraft, kan ni tänka er betala 2-4:-/kwh?
Helst inte, och tittar vi mot Asien till går det uppenbarligen att bygga kärnkraft som landar med god marginal under 1 kr/kWh.

I mitt fall hatar jag oljediktaturerna, tycker att vi bör undvika att driva på växthuseffekten och litar inte på att den förnyelsebara kraften duger till annat än att driva blinkers med.

Så eftersom att jag är övertygad om att vi behöver mycket mer elkraft så är jag kärnkraftskramare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag begriper inte hur man kunnat producera billig kärnkraft i snart 50 år om det är så dyrt? Vet ni vad det är som gör det så mycket dyrare idag?

Kärnkraftsutbyggnaden finansierades via skatten och den gnällde folk över då som nu.
 
  • Gilla
forss89
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Helst inte, och tittar vi mot Asien till går det uppenbarligen att bygga kärnkraft som landar med god marginal under 1 kr/kWh.

I mitt fall hatar jag oljediktaturerna, tycker att vi bör undvika att driva på växthuseffekten och litar inte på att den förnyelsebara kraften duger till annat än att driva blinkers med.

Så eftersom att jag är övertygad om att vi behöver mycket mer elkraft så är jag kärnkraftskramare.

Men det där blir väl lite snurrigt, majoriteten av uranbrytningen sker i oljediktaturer.
 
H Huzzbutt skrev:
Men det där blir väl lite snurrigt, majoriteten av uranbrytningen sker i oljediktaturer.
Jo, må så vara, men det är inte källa till ohämmade intäkter för diktaturerna på samma vis som olja är. Och så har vi ju gott om uran i den fria världen också, det är bara att man i vissa länder (som Sverige) är för fin för att bryta den.

Får man därtill någon gång vettig snurr på gen IV-kärnkraften så minskar behovet av jungfruligt bränsle enormt.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Vattenfall har ägt fler. Men de har sålt ut alla(?) sin små kraftverk det senaste decenniet. Dessa små lönar sig inte och ger så lite el att bolaget bara ville bli av med dem. Tror inte det var några mängder men en del av de som köpt dem har dragits med förluster och har sedan i sin tur sålt dem vidare med löften om ”grön” el och lokal elproduktion…
Man bör tänka på att vattenkraften står för 40-50 procent av vår elproduktion och av dessa vattenkraftverk står de tvåhundra största för 97-98 procent av vattenelen. De 1030 minsta står tillsammans för 0,25 procent av Sveriges elproduktion.

Och jag vill nog nöja mig nu. Men det finns absolut en vattenkraftlobby bestående av allt från ägare till kraftverk till LRF som stenhårt lobbar (via Centern) för att de små kraftverken skall bli kvar, slippa krångel med tillstånd och miljöåtgärder och fortsätta att inte bidra med någon el att räkna med. Hej hopp.
Och återigen, jag är inte motståndare till vattenkraft…
De flesta små privatägda vattenkraft stationerna finns i södra delen av Sverige.
Under vintern på höglasttid står de för upp till en femtedel av behövd elkraft. De levererar ju faktiskt när de behövs, och där det behövs.
Dessutom så måste man se skillnad på laxälvar i norr och mindre vattendrag i inlandet, utan lax och annan prickfisk. Abborre, Gädda, mört mm lever bra ihop med vattenkraft.
 
T Tvålen skrev:
De flesta små privatägda vattenkraft stationerna finns i södra delen av Sverige.
Under vintern på höglasttid står de för upp till en femtedel av behövd elkraft. De levererar ju faktiskt när de behövs, och där det behövs.
Dessutom så måste man se skillnad på laxälvar i norr och mindre vattendrag i inlandet, utan lax och annan prickfisk. Abborre, Gädda, mört mm lever bra ihop med vattenkraft.
Nja. Jag vill inte säga att du har fel
men… det har du.
Vi kan ta några saker lite snabbt.
Öring finns i princip alla strömmande vattendrag över hela Europa även om en del -med dämmen och kulvertar och fan och hans moster- har försvagade bestånd. Där jag bor i Skåne fiskar jag glatt öring i ett litet vattendrag och tar man rönne å så finns där ett stabilt laxfiske. I min lilla å där jag brukar röra mig har mängden lax ökat från nästan inget till lite halvdant sådär men det beror också på att där inte finns kraftverk.
Så där är du helt ute och snurrar och visar okunnighet om Sveriges natur.

När det gäller de små kraftverken så är det lurigare. Om vi räknar EUs definition av småskalig vattenkraft så är det kraftverk som är mindre än 10 MW. Av de 2100 vattenkraftverk vi har i Sverige så är dessa 1900 stycken . De tvåhundra största av de 2100 står för 97-98% av produktionen av vattenel. De 1030 minsta 0,5%. Då återstår 700 kraftverk som står för 2-3 % av vattenelen. Eller 1-1,5 % av Sveriges totala elproduktion eftersom vattenkraften står för lite mindre än hälften av elproduktionen. Så det där med 1/5 kanske jag missförstår. Eller så gör du det. Lite oklart där. Sedan är det också så att under den kalla tiden står framförallt de minsta ofta stilla på grund av lite vattenflöde (de lagrar ju inte vatten) is i turbiner och liknande.

Det är inte ovanligt att man inte har koll eller att man bär med sig förutfattade meningar. Det är väldigt vanligt att man får höra att ”vi behöver all el vi kan få” eller ”den är ju lokalt producerad” eller liknande. Men sådant bemöter vi någon annan gång.

Här en bild på ett typiskt sådant där litet kraftverk som inte bidrar med någon el som ens märks. I min gamla hemstad. Det finns fyra kraftverk i den ån och turbinen i detta generar effekt motsvarande en liten personbil.

Ett litet vattenkraftverk vid ett vattendrag med omgivande byggnader och spegelblank yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och återigen. Jag tycker vattenkraften är en av de bästa energikällor vi har i Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
D
Så länge vi inte bygger något nära storstäderna så är det lugnt, välj vilken lösning ni vill.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Äsch. Jag är punkare så jag lägger ut ett par bilder på öringar från ett smalt litet (2-3 meter brett) vatten i Skåne. I detta finns kraftverk som hindrar fiskars rörlighet så dessa är stationära öringar.

Öring i ett nät, hålls försiktigt av någon, med tydliga prickar och färger synliga på fisken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öring i ett fiskenät ovanför vattenytan i ett smalt vattendrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.