Uranbrytningen har inte så stor naturpåverkan eller? Vi kan väl isf börja med att bryta den i Sverige och inte outsourca den till fattiga länder utan bra skyddslagar.
 
  • Gilla
Freniño och 6 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vattenkraftens lobbyiser? De flesta vattenkraftverk ägs väl av Vattenfall och det är staten som äger vattenfall…
Av Sveriges 2100 vattenkraftverk äger vattenfall 147 stycken.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Av Sveriges 2100 vattenkraftverk äger vattenfall 147 stycken.
Okej de visste jag inte,
 
Vattenfall har ägt fler. Men de har sålt ut alla(?) sin små kraftverk det senaste decenniet. Dessa små lönar sig inte och ger så lite el att bolaget bara ville bli av med dem. Tror inte det var några mängder men en del av de som köpt dem har dragits med förluster och har sedan i sin tur sålt dem vidare med löften om ”grön” el och lokal elproduktion…
Man bör tänka på att vattenkraften står för 40-50 procent av vår elproduktion och av dessa vattenkraftverk står de tvåhundra största för 97-98 procent av vattenelen. De 1030 minsta står tillsammans för 0,25 procent av Sveriges elproduktion.

Och jag vill nog nöja mig nu. Men det finns absolut en vattenkraftlobby bestående av allt från ägare till kraftverk till LRF som stenhårt lobbar (via Centern) för att de små kraftverken skall bli kvar, slippa krångel med tillstånd och miljöåtgärder och fortsätta att inte bidra med någon el att räkna med. Hej hopp.
Och återigen, jag är inte motståndare till vattenkraft…
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vindkraftverk väcker motstridiga känslor men kan bli en vanlig syn i de svenska landskapen framöver. Nu utreder regeringen om det kommunala vetot kan tas bort.

Du kan läsa artikeln här: Stor utbyggnad av vindkraften i Sverige
Man ska inte tabort det kummunala vetot, det ska förändras så att man inte kan säga nej efter ett ja. Vindkraftverk ska byggas till havs. Inlägg är vilseledande, med flit?
 
Redigerat:
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
J jazzfreaket skrev:
Uranbrytningen har inte så stor naturpåverkan eller? Vi kan väl isf börja med att bryta den i Sverige och inte outsourca den till fattiga länder utan bra skyddslagar.
Absolut. Sverige behöver en rimligare minerallagstiftning och det borde gå att bryta såväl uran som litium, kobolt och cement inom landets gränser.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vattenkraftens lobbyiser? De flesta vattenkraftverk ägs väl av Vattenfall och det är staten som äger vattenfall…
Vi har en stor mängd dämda vattendrag i södra Sveriges kulturbygder. Många av dessa, även sådana som varit dämda i många hundra år, finns det nu krav på att återställa av ”naturlighets”-nit. Det finns nog goda skäl för det, och ur kraftproduktionsperspektiv är de flesta inte mycket att hänga i julgranen, men ska vi vara naturliga ska vi kanske riva varenda stenmur och låta varenda uppodlad åker gå igen också.

Att tro att det naturliga alltid är att föredra är enfaldigt, och den enfalden synes styra vattenkraftspolitiken.
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut. Sverige behöver en rimligare minerallagstiftning och det borde gå att bryta såväl uran som litium, kobolt och cement inom landets gränser.

Sveriges största cementfyndighet har nog för höga strålningsvärden för att brytas.
 
Alla ni som gillar kärnkraft, kan ni tänka er betala 2-4:-/kwh? Ny kärnkraft är ett av de dyraste energislagen som finns.

Hinkley Point C i Storbritannien har fått ett garanterat lägstpris på 1:-/kwh av staten i 35 år. Det går att bygga nya kärnkraftverk i Sverige, men ingen vill på grund av utebliven lönsamhet. Som skattebetalare vill jag inte stå för notan, hellre vind, vatten och snabbstartadd gasturbiner som backup.
 
  • Gilla
TorbjörnD och 7 till
  • Laddar…
P
N noone70 skrev:
Tyvärr fungerar inte kärnkraften så bra när det gäller frekvensreglering
Det har vi vattenkraft till.
 
P
J jazzfreaket skrev:
Uranbrytningen har inte så stor naturpåverkan eller? Vi kan väl isf börja med att bryta den i Sverige och inte outsourca den till fattiga länder utan bra skyddslagar.
Vi kan börja med att inte slänga bort allt bränsle som nu kallas avfall. Då minska behovet av uranbrytning.
Annars är miljöpåverkan av uranbrytning betydligt mindre idag än när man bröt uran på 1800-talet.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Alla ni som gillar kärnkraft, kan ni tänka er betala 2-4:-/kwh? Ny kärnkraft är ett av de dyraste energislagen som finns.

Hinkley Point C i Storbritannien har fått ett garanterat lägstpris på 1:-/kwh av staten i 35 år. Det går att bygga nya kärnkraftverk i Sverige, men ingen vill på grund av utebliven lönsamhet. Som skattebetalare vill jag inte stå för notan, hellre vind, vatten och snabbstartadd gasturbiner som backup.
Det verkar vara just kostnaden som gör att väldigt få länder i Europa satsar på kärnkraft. Det verkar vara än mindre privata aktörer som är intresserade.
 
  • Gilla
TorbjörnD och 1 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Det verkar vara just kostnaden som gör att väldigt få länder i Europa satsar på kärnkraft. Det verkar vara än mindre privata aktörer som är intresserade.
Jag begriper inte hur man kunnat producera billig kärnkraft i snart 50 år om det är så dyrt? Vet ni vad det är som gör det så mycket dyrare idag?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
M
G Galten skrev:
Jag begriper inte hur man kunnat producera billig kärnkraft i snart 50 år om det är så dyrt? Vet ni vad det är som gör det så mycket dyrare idag?
Man har byggt upp en massiv byråkrati för tillståndsprocesser och de få verk man byggt på sistone är one-off lösningar så kostnaderna för godkännande och utveckling blir enorma. Om man serietillverkar flera likadana så blir kostnaderna per enhet mer rimliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Blir det kärnkraftsbyggen så är jag förberedd, har kvar radio och tabletter…
Förpackning av Kaliumjodid Recip tabletter på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.