H HansOtto skrev:
Gjorde exakt som du och min blev porös, smulade ner allt och gjöt med vanlig betong, stenhårt efter det.
Blandade du 50/50 cement och nersmulad bruk/vermikulit eller hur gjorde du?
 
  • Gilla
annikabygg
  • Laddar…
J jahvisst skrev:
Blandade du 50/50 cement och nersmulad bruk/vermikulit eller hur gjorde du?
3/1 blandade jag (om jag minns rätt) :thinking:
 
1 12345renovering skrev:
Hej!

Vi ska bygga en pizzaugn med hjälp av pilatesboll. Har fått mycket tips på denna sida, tack!

Har dock några frågor: hur stora pilatesbollar har ni utgått från och hur stor har ni gjort hålet samt bottenplattan? Vår boll är 75cm i diameter och vi har så räknat ut att plattan borde vara ca 100x120cm med ”tunneln” inräknad. Det känns så stort, när vi tittar på era ugnar ser iaf bottenplattorna mindre ut.

Tacksam för hjälp!
Min platta är 120x120, använde en 75cm boll.
 
  • Gilla
12345renovering
  • Laddar…
H HansOtto skrev:
3/1 blandade jag (om jag minns rätt) :thinking:
Okej. 3 vermikulit 1 cement då eller?
 
  • Gilla
HansOtto
  • Laddar…
H HansOtto skrev:
Min platta är 120x120, använde en 75cm boll.
Tack. Då tänker vi rätt alltså. Blir en stor ugn...
 
  • Gilla
HansOtto
  • Laddar…
H Hoowe skrev:
Finns inte eldfast tegel i närheten där jag bor, skulle motsvarande kunna fungera? [länk] Eller är det någon hälsorisk med denna?
Bauhaus har eldfast tegel.. Samma som "alla andra säljer".... Inget bekymmer att bygga med, förutom för din plånbok dock.....
 
Jag tänkte dock bara ha stenarna i botten och bygga med vermikulit och pilatesboll. Men det är ok att använda bauhaus eldfasta sten till botten?
 
H Hoowe skrev:
Jag tänkte dock bara ha stenarna i botten och bygga med vermikulit och pilatesboll. Men det är ok att använda bauhaus eldfasta sten till botten?
Japp, jag kompletterade själv med några stenar därifrån när jag byggde...
 
  • Gilla
Olofn
  • Laddar…
H Hoowe skrev:
Jag tänkte dock bara ha stenarna i botten och bygga med vermikulit och pilatesboll. Men det är ok att använda bauhaus eldfasta sten till botten?
Bästa golvet är biscotti plattor. Finns att köpa på nätet eller hos Lilla Napoli.
 
B Bergz skrev:
Bästa golvet är biscotti plattor. Finns att köpa på nätet eller hos Lilla Napoli.
Kan man köpa plattor hos dom alltså? Är det bara att åka förbi eller måste man beställa?
 
J jahvisst skrev:
Kan man köpa plattor hos dom alltså? Är det bara att åka förbi eller måste man beställa?
Maila till dom först
 
Hej.

Har lusläst denna tråd men blir inte klokare på vad som är bäst när det kommer till själva kupolen... Vad tycker ni?

Inifrån och ut:

Förslag 1:
Eldfast bruk 5 cm
Isoleringsmatta
Vermikulit och eldfast bruk 1/5
Puts

Eller:

Förslag 2:
Eldfast bruk och vermikulit 50/50 5cm
Puts

Eller:

Förslag 3:
Eldfast bruk 5 cm
Vermikulit och eldfast bruk 1/5
Puts

Sen ytterligare en fråga: skorsten. Har ett skorstensrör från kaminen som jag kan använda, men den är grymt tung. För tung? Är det bättre att köpa ett lättare rör?

Tack för hjälp!
 
1 12345renovering skrev:
Hej.

Har lusläst denna tråd men blir inte klokare på vad som är bäst när det kommer till själva kupolen... Vad tycker ni?

Inifrån och ut:

Förslag 1:
Eldfast bruk 5 cm
Isoleringsmatta
Vermikulit och eldfast bruk 1/5
Puts

Eller:

Förslag 2:
Eldfast bruk och vermikulit 50/50 5cm
Puts

Eller:

Förslag 3:
Eldfast bruk 5 cm
Vermikulit och eldfast bruk 1/5
Puts

Sen ytterligare en fråga: skorsten. Har ett skorstensrör från kaminen som jag kan använda, men den är grymt tung. För tung? Är det bättre att köpa ett lättare rör?

Tack för hjälp!
Jag kan hålla med om att det inte finns någon helt klar bild över vad som är bäst om man inte vill använda tegel.
Men jag fick gjutit klart min platta igår och har tänkt göra sandslott och skippa bollen. Som första lager gör jag en homebrew (som det står mycket om i forumet och på FornoBravo) på +5 cm därefter 5cm vermikulit+std cement, tredje lagret keramisk isolering superwool 5 cm, fjärde lagret blir vermikulit+std cement på hönsnät ca 5 cm följt av vanlig puts (kommer ha tak över min ugn)
Men jag vet inte heller om detta blir rätt.

:)
Den som lever får se....
 
G GnoBBen skrev:
Jag kan hålla med om att det inte finns någon helt klar bild över vad som är bäst om man inte vill använda tegel.
Ja det lutar åt förslag 3 för mig. Man vill ju ändå att det ska hålla ett tag. Har varit helt inställd på förslag 2, sen pratade jag med en sotare som gav förslag 1....

Plattan ligger och torkar just nu så tänkte börja med kupolen men tvekar pga att jag inte bestämt tillvägagångssättet än...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.