Har putsat nu med finja eldfast bruk. Någon som vet hur det klarar av väder och vind? Känns som vatten lätt fukrar upp bruket, funderar på om man måste ha någon annat som yttre lager?

L larky skrev:
Intressant!
Jag har en delvis nedgrävd betongring med ytterdiameter 105 cm som används som grillring men rätt sällan. En pizzaugn vore en fin uppgradering, men ryms det på längden? Tänker mig att gjuta en isolerande platta 20mm under toppen på ringen och lägga eldfast tegel på, sen lyfta på en pilateskupol som gjuts på annan plats. 75cm pilatesboll hade jag tänkt använda.
Vermikulit och antingen eldfast bruk=dyrt eller standardcement, och sen putsa ett tunt lager utvändigt så att det ska tåla att stå ute.
Hur gick det med pizzaugnen på cementringen? Sitter här å klurar på en sån lösning!

Hej alla.
Jag gjorde ett försök med att göra min egen ugn så som många andra här. Blandade vermikulit+eldfast bruk 5:1 och 2 delar vatten. Men det blev inget lyckat resultat då efter ca 6-7 dagar låtit den torka kunde jag knappt röra den utan att den smulade sönder sig totalt. Någon här som kanske har en idé på vad som gått snett?

J jahvisst skrev:
Hej alla.
Jag gjorde ett försök med att göra min egen ugn så som många andra här. Blandade vermikulit+eldfast bruk 5:1 och 2 delar vatten. Men det blev inget lyckat resultat då efter ca 6-7 dagar låtit den torka kunde jag knappt röra den utan att den smulade sönder sig totalt. Någon här som kanske har en idé på vad som gått snett?
Blandade du runt allt ordentligt när det va torrt?

S Strangelove skrev:
Blandade du runt allt ordentligt när det va torrt?
Ja det tycker jag att jag gjorde. blandade ca 1 minut torrt med händerna och verkligen försökte få allt jämnt utblandat i hinken.

Skulle jag ha blandat det längre tid?

J jahvisst skrev:
Hej alla.
Gjorde exakt som du och min blev porös, smulade ner allt och gjöt med vanlig betong, stenhårt efter det.

H HansOtto skrev:
Gjorde exakt som du och min blev porös, smulade ner allt och gjöt med vanlig betong, stenhårt efter det.
Gjorde precis som ni beskriver. Men har lagt på en keramisk isolering och hönsnät. Puts med eldfast bruk. Tyckte dock att det eldfast bruk var känsligt mot vatten så har lagt ett lager med vanligt finputs på det.

• Hemmagjord utomhusugn under konstruktion med isolering och hönsnät, putsad med eldfast bruk och finputslager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H HansOtto skrev:
Okej. Håller vanlig betong för lika hög värme som eldfast bruk? Har du märkt nå spricker eller liknande med din ugn?

B Bergz skrev:
Gjorde precis som ni beskriver. Men har lagt på en keramisk isolering och hönsnät. Puts med eldfast bruk. Tyckte dock att det eldfast bruk var känsligt mot vatten så har lagt ett lager med vanligt finputs på det.
Okej tack för tipset. Blir nog att testa detta istället då. Fint arbete med ugnen du gjort

• Gilla
Bergz
  • Laddar…
Är det inte så att bruket består av cement blandat med ballast och att skillnaden med eldfast bruk är att sanden klarar högre temperatur?
Dvs att blanda 5:1 med vermikulit och bruk ger en mindre andel cement än så. Om bruket innehåller gissningsvis 1/3 cement blir det 15:2:1 vermikulit:ballast:cement, vilket är för "tunt".
Men jag vill vara tydlig med att jag inte alls är säker och att någon mer kunnig gärna får bekräfta!

J jahvisst skrev:
Ja det tycker jag att jag gjorde. blandade ca 1 minut torrt med händerna och verkligen försökte få allt jämnt utblandat i hinken.

Skulle jag ha blandat det längre tid?
Tror nog man ska blanda lite längre, la ett laget 10:1 som isolering och något att lägga puts på, det höll iaf ihop, men skulle väl inte klara nån direkt påfrestning. Blandade nog mitt torrt i kärra i 10min

Lite inspirerad av HansOtto så har jag och dottern uppdaterat ugnen till version 2.0. Lite mer italienskt stuk nu. Har dock funderat på att göra om underredet till ett i metall som följer ugnens runda form istället för att vara kvadratiskt.

Uppdaterad hemgjord ugn med italienskt mosaikmönster och skorsten på kvadratiskt träunderrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ingmarsson och 10 till
  • Laddar…
L LeKlint skrev:
Lite inspirerad av HansOtto så har jag och dottern uppdaterat ugnen till version 2.0. Lite mer italienskt stuk nu. Har dock funderat på att göra om underredet till ett i metall som följer ugnens runda form istället för att vara kvadratiskt.

[bild]
Snyggt!

• Gilla
LeKlint
  • Laddar…
Snygg pizzaugn, Hans Otto!

Nu har jag byggt ett bord och cementplattan håller på att torka.
Nästa steg är att gjuta en isolering ovanpå cementplattan.
Isoleringen ska vara formad efter kupolens inre mått.

Vad har ni som gjutit isoleringen använt som ram?
Kartong eller något annat som är följsamt man kan gjuta av?
Jag tänker att jag gjuter nog 5-7 cm isolering, borde väl räcka.

• Gilla
HansOtto
  • Laddar…
S
Vad går ett sånt här projekt på i pengar? Ser ju väldigt fint och trevligt ut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.